Bukefalos 28 år!

Vad gör era equiterapeuter?

mahlmt

Trådstartare
Vad gör er ET med hästen vid behandling?
Masserar hela hästen? Masserar vissa områden? Akupunktur? Laser? Böjer o bender? "Knackar kotor"?
Jag är intresserad av vad er häst får för behandlingar. Är det ungefär lika varje gång?
// Linda
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Oj, här var det tomt på svar... :)

Jag har bara haft ute en ET en gång, så jag kan inte säga vad h*n "brukar" göra, men den här gången började h*n med att känna igenom hela hästen. Pållen fick sedan akupunktur i ryggen och sedan tryckte h*n på vissa punkter på baken och i nacken. Avslutade med stretching. På ett ungefär i alla fall, jag har inte anteckningarna från behandligen framför mig så jag kan ha glömt nåt. :p
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Finns det ingen mer som använder sig av ET?
// Linda
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

min häst var FUCKED på riktigt, jag visste typ inte om hon någonsin skulle bli ridbar.....

så.. min ET har el-behandlat, släckt ut smärtsignalerna för att kunna behandla effektivt, men inte för mkt...
sen har hon tryckt på punkter å djup-massage..

nu kan jag inte alla termer å hit å dit.. men jag vet att hon inte använder nålar eller laser (på min häst iaf)...

kunde sitta på hästen en vecka senare... å nu 3,5månader med skritt å lite travarbete så så är hästen som ny... eller.. ja... hon ska underhållas å ta det j*T lugnt med!

3 saker på en öde ö: min häst, min dator min ET ;)
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Den ena ET som jag hade först kände igenom hästen, klämde lite.
Sen tryckte hon på olika ställen och drog i benen.
Sen satte hon akupunkturnålar där det behövdes.

ET som jag har nu tryckte och klämde på hästen, sen drog han i benen, och tryckte på korset. Han hittade min hästs spänningar direkt. Sen fick hon laser ett bra tag på olika delar av kroppen.
När han var nästan klar så höjde hon upp ryggen själv. Sen dess har hennes rygg förblivit så, säkert 4-5 cm höjde hon den själv.
Så avslutade ET med massage.
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

H*n kollar igenom hela hästen och behandlar om så behövs. Olika beroende på vad som upptäckts under genomgången. Gamla hästen fick laser på en sena, nuvarande fick nålar i ryggen där han var spänd. Ingen av dom hade något mer "fel" och båda blev bra snabbt efter! Visar dom inget får dom ingen behandling heller...
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Vad gör er ET med hästen vid behandling?
Masserar hela hästen? Masserar vissa områden? Akupunktur? Laser? Böjer o bender? "Knackar kotor"?
Jag är intresserad av vad er häst får för behandlingar. Är det ungefär lika varje gång?
// Linda

Med reservationer för mitt minne och mitt klena kunnande, men *ungefär* så här har *jag* upplevt att det gått tilll... Min amatörmässiga tolkning alltså:

Min equiterapeut börjar med att känna igenom hästen: hon böjer upp fram- och bakben, palperar senor etc och känner och klämmer sedan från nacke till svans och även bogblad etc - ja, hon går igenom hela hästen som sagt.

Sedan lägger hon på ett magnettäcke som hästen får stå med i 20-40 minuter - detta för att mjuka och värma upp muskulaturen i hals-rygg-kors. Därefter går hon upp på sin pall och går igenom ryggen noga. På min häst hittade hon t ex senast en låsning en bit bak i korset - min häst reagerade mkt vid palpering där och välvde inte ryggen över det partiet. Hon fick laserbehandling på och runt nämnda ställe och efter det så tryckte ET:n med händer och armbågar på var sida om ryggraden och provocerade hästen att böja i sidled och skjuta rygg.

Har varit med om gånger då man verkligen hört att det 'ploppat' och då man sett att hästen skjuter rygg med en jämnare båge efter behandlingen än vad den gjorde före. Sedan lossar hon ev låsningar i framknäna och bogbladet (även där kan man verkligen se skillnaden). Sedan sätter hon akupunkturnålar på lite olika ställen beroende på vad det är för häst och var den har för problem/behov.

Hon brukar avsluta med att stretcha halsen i sidled och mellan frambenen mha morötter. Under hela tiden hon behandlar hästen svarar hon snällt och kunnigt på frågor och hon berättar vad hon gör och varför och förklarar varför det kan bli så. En behandling tar typ 1,5 h.

Denna ET har bl a hjälpt mig komma till rätta med ett framknäproblem som djursjukhuset trots tre besök inte klarade av att lösa och fixat en akut låsning i ryggen (som gjorde att hästen plötsligt inte klarade av att gå i sluta) och hon har gjort stor skillnad för många hästar i min bekantskapskrets. Annars är hennes största kundkrets inom travet där hon är mkt uppskattad.
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Hade efter en olycka ut en kiropraktor fler ggr per vecka och lärde mig då att fixa min häst själv. Detta är mycket praktiskt, kollar honom varje dag innan jag rider och lägger till det som inte är ok.

Har kiropraktor vid behov eller 1 gång varannan månad. Han känner igenom hästen och åtgärdar eventuella fel. Har även en ET ibland, hon jobbar som kiropraktorn men sätter även nålar om det behövs för att reducera muskelspänningar. Har massör ibland när jag inte riktigt har haft tid att massaren själv.
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Jag har haft ET här några gånger åt förra och nuvarande hästen. Den förra var unghäst och visade inget speciellt förutom att han var väldigt spänd. Den nuvarande ville jag ha genomgången helt enkelt. Hon har gått tillväga ungefär likandant alla gånger. Hon börjar med att känna igenom hästen. Sedan får hästen stå med magnettäcke ca 30 min. Efter detta går hon igenom grundligare. Känner på muskler, rörlighet i leder mm. Hon trycker och sträcker där hon tycker att det behövs. Hon använder ultraljud på spända muskler och som avslutning har hon satt akupunkturnålar.
Den spända unghästen blev betydligt mera avspänd och jag fick bra råd om hur jag skulle stretcha för att komma åt aktuella muskler. Nuvarande häst hade ju inga problem men det var bra att kunna jämföra mina upplevelser om starkare/svagare sida vid ridning med hur ET uppfattade rörlighet, styrka, svaghet. Vet inte om jag fick med precis allt hon gjort med hästarna men i stora drag har behandligarna sett ut så här. Helt klart är att hästarna mår gott och tycker om behandligen.
(Tycker det känns bra att få hästen genomgången ett par gånger om året så det är snart dags igen.)
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Nu var det ett tag sedan det var en et här.
Men som hon gjorde då var att hon gick igenom hästen fram-bak.
Tittade på den först när hästen stod på gången. Sedan klämde och kände på lite olika ställen. Och där hon hittade och där det såg ut att vara ngt började hon köra lite massage och sedan förtsatte hon genom hela hästen. Sen fick vi ett massageprogram att köra själva tills nästa gång hon kommer. Tror hon kom 1gång i månaden så länge som hästen behövde det. Ofta räckte det med 3-4 gånger om jag minns rätt. Men sen efter att hon vart "klar" med min häst så förtsatte man att massera även då.
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

raderade inlägg! blev dubbelt :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

kollar först genom hela hästen.
sen kollar hon ryggen extra och sätter nålar om det behövs.
sen tar hon halsen och kollar den noga.
och avslutar med laser om det behövs
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Vad gör er ET med hästen vid behandling?
Masserar hela hästen? Masserar vissa områden? Akupunktur? Laser? Böjer o bender? "Knackar kotor"?
Jag är intresserad av vad er häst får för behandlingar. Är det ungefär lika varje gång?
// Linda

ETn som behandlat medryttarhästen tre gånger under sommaren/tidig höst har använt sig av lite allt möjligt.
lätt massage och stretching (som även vi gjort som "hemuppgift", akupunktur, laserbehandling någon gång... även gått in "på djupet" och böjt och "bänt", för att göra hela hästen jämnare i bäckenet etc...

var en kort sammanfattn ing, jag är för trött för att gå in mer på vad hon gjort.. allt jag vet är att hon gjort ett kanonjobb med pållan! :bow:
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Jag har haft ET 4 ggr, med 2 olika.
De gjorde nästan likadant.
Men det börjar alltid med att hon kollar på hästen, hur den står och om den är rak. Sen lyfter hon upp ett ben i taget och kollar rörligheten i lederna. Första behandlingen behandlade hon redan här kotsenbenen med händerna. Sen sträcker hon ut benen i olika vinklar och böjer och har sig för att känna var det tar emot och var det finns problem osv. Bla lyfter hon upp bakbenet genom att ta i hoven sen lyfter hon rakt upp så det ser ut som hästen ska välta, första gången hon gjorde det tog det emot en del, men nu sista gången har han blivit väldigt mkt smidigare.
Sen blir det akupunktur och laser för att mjuka upp de områden som behövs och för att förbereda kroppen för ev. manipulation.
Efter det så tar hon ut nålarna och börjar manipulera om det behövs och då använder hon sina händer, armbågar, kroppstyngd beroende på vad.. Och känner igenom halsen och nacken och hur rörliga de är.

Min häst var sned i bäckenet så de 3 första behandlingarna blev det både djupmassage i ryggen och manipulatiopn av ryggen och bäckenet och det small en hel del.:crazy: Han var rätt låst i länden, sned och roterad och väldigt stel.

Nu sist behövdes ingen direkt manipulation, efter akupuntur och lasern. Hon strechade frambenen och sen kände hon igenom halsen och vred huvudet åt sidorna. Tryckte på nån kota i halsen, sen strechade hon frambenen och herregud vad vig häst man har.
Han är bara lite låst i bogarna som troligen blivit efter att gått och varit så illa i bakkärran och då lagt mer tyngd på framdelen.

Han är nu "klar" och fler besök behövs endast om jag tycker det behövs. Massören märkte också skillnad sen ETn behandlat, de spänningar han haft innan släppte fort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Tack för alla svar. Jätteintressant att läsa.
Fler?
// Linda
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Vad gör er ET med hästen vid behandling?
Masserar hela hästen? Masserar vissa områden? Akupunktur? Laser? Böjer o bender? "Knackar kotor"?
Jag är intresserad av vad er häst får för behandlingar. Är det ungefär lika varje gång?
// Linda

Min har hittills palperat hästen efter problem och sett över den om den har problem, om jämnt musklad etc. Sedan behandlat vid behov, efter magnettäcket varit på behandlat med akupressur (tror jag), stretching, "kotknackning" och akupunktur. Någon helmassage ingår ej. Det brukar ta en timme det hon gör. Magnettäcke och lite akupunktur förebyggande även om hon ej hittar problem.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Min ET var ut i fredags. Då börjar hon med att fråga hur det var med dem osv. SEn kollade hon där vi tyckte att vi hade haft problem min häst tex har haft lite ont i baken, vill inte jobba med bakbena, hade då vrickad ena frambenet.
Sen får han nålar och undertiden lasrar hon på de andra ställena. Sen brukar hon rätta till bäckenet men det var bra för en gångs skull. Därefter masserar hon med antinge Heat lotion eller Slappolja. Med andra ord så gör hon det som behövs, när jag känner att det inte är något som inte funkar så förmedlar jag det till henne och hon brukar fixa det.
Helt otroligt egentlign hur lite det är som krävs för att rätta till något.
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Hej!
Var utbildas ETer? Hur ser deras utbildning ut? Har ni någon aning om det finns ETer eller något liknande i Finland?
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

Sedan lägger hon på ett magnettäcke som hästen får stå med i 20-40 minuter - detta för att mjuka och värma upp muskulaturen i hals-rygg-kors.

emot-bang.gif


manipulatiopn av ryggen och bäckenet och det small en hel del.
:crazy:

emot-bang.gif
 
Sv: Vad gör era equiterapeuter?

har ut ET minst en gågn i månaden. 2 olika vet dömde ut min häst efter åtskilliga klinikbesök och behandlingar. ringde då ut ET igen, han hade behandlat henne innan hon blev halt. han masserade igenom hela kroppen och ville se när hon rörde sig. märkte då att hon var sne i korset. diagonalt sne genom kroppen. olika långa framben. VB satte hon ner rotaerandes mer än de högra. stod du bakom henne sa alltid vet att hon var mer musklad på v sidapå rumpan men icke sa ET han sa hon är bättre musklad H men svullen V. efter 3-4 behandlingar med akupunktur massage och tillrättaläggning av korset och nu sista skoperioden med en 5mm sula ena bak för att hjälpa henne räta upp sig så att mukulaturen fick bli rak. ja nu har jag en helt frisk häst som är positiv å glad till arbete igen. han kommer på tisdag igen å då är de akupunktur antar jag. för madame har lite ont i ryggen/korset...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 275
Senast: Bee
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
991
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp