Bukefalos 28 år!

Vad gör han som provocerar andra hanar?

G

Galathea

Min hund lyckas av någon anledning alltid dra till sig hundar som blir arga på honom. Alltså, han är 17 månader nu och sedan han började bli könsmogen till nu har han blivit påflugen av flera (han)hundar.

Först tänkte jag att det kan ha med att han är afghan att göra. Vissa brukar säga att deras yviga, stora rörelser och all päls som döljer dessa och gör att allt ser svävande ut kan påverka andra hundar att dom inte riktigt kan läsa av en afghan. Men varför just min, om och om igen?

Kan det vara så att vissa hundar luktar något? Eller gör något som jag inte uppfattar? Varför tycks vissa "få stryk" av andra hela tiden trots att dom inte tycks göra något för att starta det? Min hund är typiskt unghundsglad. Han vill leka med allt och alla, livet är skitskoj och när han blir för brötig brukar hundar säga åt honom. Flera tikar har gjort det dom med, men tikarna slutar med en gång eftersom han ju ger sig omedelbart. Men vissa hanar bara ger sig på honom och slutar inte trots att han slänger sig på rygg och skriker, försöker springa ifrån dom eller försöker springa till mig. Några gånger har det varit lek och då har jag hunnit uppfatta att min hund sagt ifrån (han gillar inte att bli rammad av tyngre hundar) med en morrning och sedan fortsatt springa åt sitt håll, men då har den andra hunden tänt till och gett sig på honom. Efteråt har min hund velat gå fram till den hunden som blivit arg, han går med sänkt huvud och viftar försiktigt på svansen och vill nosa och lägga sig på marken. Jag har tolkat det lite som att han visar sitt underläge, men det kanske är fel?

Igår var jag på handlerkurs och då stod en tjej med en annan afghan och berättade att hennes hund aldrig ger sig på någon hund oprovocerat. Precis då gör den utfall mot min hund som står bredvid och faktiskt inte gör någonting. Senare när en saluki kom lös sprang den direkt fram till mig och min kopplade hund och "attackerade" Cerberus.

Än så länge har ingen skadat honom fysiskt, det brukar flyga lite tussar med päls men inte mer än så. Men jag märker ju att han blivit lite mer vaksam mot hundar som "gruffar" när dom leker, även fast dom inte bråkar utan gör det i lek. Då stannar han och vågar inte springa. Och jag är rädd att han blir som de hundar som ger sig på honom, som inte kan ta en tillsägelse för då vet han att han ändå bara får stryk. Alltså, hittills har det ju varit så att om någon säger till honom ger han sig. Om han säger till någon och den blir arg tillbaka så ger han sig. Men när dom bara fortsätter och fortsätter trots att han ligger på rygg och skriker, då känns det som att det är den andra hunden som gått "överstyr"? Och jag är som sagt rädd att han ska sluta ge sig eftersom han märker att det inte är någon idé och att det ska bli ett rejält bråk där någon faktiskt blir skadad.

Vad sjutton gör min hund för att lyckas hamna i andra hundars käftar så ofta? :confused: Jag börjar undra om han typ säger massa elaka saker bakom min rygg och ger andra långfingret hela tiden, för ibland verkar det som att han verkligen har retat upp vissa hundar. :crazy:
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Det verkar ju helt klart vara så att en del hundar skickar ut någon signal som gör att andra hundar blir förbaskade. Min rottis har haft otaliga småhundar som attackerat honom och tom HÄNGT i hans ansikte utan att han bitit tillbaka men i höstas flög han på och bet grannens hund. Helt utan "anledning" så vitt jag kunde se det visade sig sen att min haft rejält ont i ryggen/prostan men det intressanta är att den hunden blivit SVÅRT biten många gånger, han hade nästan strukit med året innan. Ägaren säger att det är likadant varje gång, uppenbarligen är det något som gör att andra hundar bara vill ha bort den där hunden från jordens yta. Det måste ju vara något med lukten eller kroppspråket som vi människor inte ser.
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Jag skulle vara väldigt restriktiv med vilka han får leka med. Bara ett par välkända hundar så att han inte tappar självförtroendet.
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Ja, det är lite så jag tänkt också. Något måste det ju vara. Det känns som att hundar ändå gör saker av en anledning. Det känns lite tråkigt bara, för vad det verkar så vill ju min enbart leka alternativt låta den andra hunden vara och ändå får han pisk. Hade det varit min andra hund hade det varit mer "förståeligt" för mig, hon har inget intresse i att leka med andra hundar än Cerberus och dessutom är hon ju en omplacering med dåliga erfarenheter av andra hundar. Men tja, jag får helt enkelt börja passa på honom så att han inte kommer nära hundar som verkar störa sig på honom. Salukin igår var lite läskigt t.ex. När den tog sikte på Cerberus bara. Den hade 10 andra hundar att välja på men springer förbi de andra och rakt fram till oss. Det är svårt för mig att undvika det då. :crazy:
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Jag skulle vara väldigt restriktiv med vilka han får leka med. Bara ett par välkända hundar så att han inte tappar självförtroendet.

Ja, det får jag verkligen bli. Han och din lille har ju inte haft problem t.ex. Så vissa får han behålla som lekkamrater, men jag törs nog inte släppa med några nya hanhundar iallafall. Han har ju några afghantjejer som har får rejsa med iallafall, han behöver ju få springa med andra vinthund som han är.
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Jättesvårt att säga när man inte sett irl, men det låter ju som om han verkligen inte gör någonting för att reta, och när någon annan blir gruffig på honom så backar han av direkt.

Så jag har eg inget bra svar, bara en liten lös tanke ang det att han är lekglad. Har han fokus på den andra hunden och vill leka, även om han i koppel t ex håller sig i skinnet? Eller blir han påhoppad även när han har fokus på något helt annat än hunden som strax far på honom?
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Hade det bara varit när han varit lös hade jag kunnat förstå det, Cebbe (eller afghaner i allmänhet) har ju lite "struttig" stil och det kan säkert uppfattas som att han springer och spänner på sig, men stillastående i koppel... hmm.

Jag tror det är svårt att veta varför, killens jämte är lite lika, han är väldigt snäll och godmodig och älskar alla hundar, men ingen gillar honom... Ingen vet varför.
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Så jag har eg inget bra svar, bara en liten lös tanke ang det att han är lekglad. Har han fokus på den andra hunden och vill leka, även om han i koppel t ex håller sig i skinnet? Eller blir han påhoppad även när han har fokus på något helt annat än hunden som strax far på honom?

Jag har tänkt på det med, att om vi t.ex. går i koppel på promenad och han kan studsa och vara lekglad och verkligen söker ögonkontakt. Då kan ju såklart vissa bli arga på honom och se det som att han provocerar fram det. Bland annat min egen tik har ju sagt åt honom ett gäng gånger för att han är jobbig. Men som igår, då stod vi ett gäng och pratade och Cerberus stod och "tittade rakt fram" typ. Han sökte inte kontakt med afghanen som stod till höger, snarare luktade han efter en tik som var till vänster. Ändå ville afghanen till höger sätta honom på plats. Oftast har det varit i lek som det hänt, och då har det väl blivit någon miss i kommunikationen.
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Hade det bara varit när han varit lös hade jag kunnat förstå det, Cebbe (eller afghaner i allmänhet) har ju lite "struttig" stil och det kan säkert uppfattas som att han springer och spänner på sig, men stillastående i koppel... hmm.

Jag tror det är svårt att veta varför, killens jämte är lite lika, han är väldigt snäll och godmodig och älskar alla hundar, men ingen gillar honom... Ingen vet varför.

Det är faktiskt sant. Cebbe har ju ganska så extremt "afghanig" gång med. Han struttar ju verkligen. Det kan säkert tolkas som att han spänner sig, det har du ju rätt i. Igår var första gången någon afghan reagerat på honom också, förut har han blivit tillsagd av andra afghanhanar men det har aldrig hänt något mer. Det har alltid varit andra raser när det blivit värre.

Igår stod vi ju helt stilla vid sidan i ett ridhus. Hundarna hade inte hälsat men sett varandra hela dagen, vi var ju på samma kurs. Jag hann inte uppfatta om Cerberus tittade på salukin, det gjorde han säkert. Men han gick ju inte och uppmanade till lek eller något då utan stod bara bredvid mig. En annan gång gick vi i slottskogen och kanske 10-15 meter bort stod det en kvinna med en rottis. Den gången skötte sig Cerberus exemplariskt och försökte inte ens studsa, utan gick bredvid mig utan att bry sig om andra hundar. Plötsligt hör jag bara ett muller och så kommer rottisen farande med kopplet hängande efter sig. :eek: Som tur var stannade den nån meter framför och gick runt oss med rest ragg, och ägaren kom farande och tog den igen. Men man hinner ju få hjärtat i halsgropen en och två gånger när det händer, för att sedan måsta låtsas som ingenting för att Cebbe inte ska bli påverkad.

Det låter onekligen som att det är flera hundar som om och om igen blir påflugna. Hade varit intressant att veta vad det beror på. Vad är det vi missar, helt enkelt.
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Hur är han rent allmänt, trygg och självsäker eller lite mer avvaktande? Samma med hur han hälsar på andra hundar när han får hälsa, är det 'hej? jag är snäll?' eller 'hej kompis, ska vi leka?!'

Min lilla har ju hitills inte blivit påhoppad av andra alls, däremot så skulle han mycket väl kunna hamna i trubbel bara för han är så himla självsäker (och svarar om någon gruffar, men en annan story).

Dvs han är trygg och säker i sig själv, lever i tron att alla hundar är snälla och såklart vill leka med honom. Han kan alltså, utan onda avsikter alls, studsa fram till en annan hund, med hög svansföring och självsäkert kroppspråk, och helt utan inledande procedurer försöka dra igång en lek på typiskt riesenvis, t ex genom att låtsasbita lite, slå med tassen eller liknande. No shit liksom att det kan tas som högprovokativt, så jag är ganska försiktig med vilka hundar jag släpper honom med, so far bara med Utter och pappas tik (både de är riesen och kan - och uppskattar - riesenjargong..) Han har fått hälsa på andra hundar i koppel och under kontrollerade former dock, och gått bra. Men som sagt, släppa är jag väldigt restriktiv med just nu.

Men diskuterade det där lite med veterinären, kom in på det av en slump. Min har ju kommit undan med det där beteendet iom sitt ungdomliga oförstånd, men jag tror inte han gör det längre/så mycket längre med främmande hundar. Hursom, vi kom in på ämnet, och vet tyckte att BARA att vara väldigt trygg och självsäker - utan att mena minsta ont eller vilja bråka - kan i vissa vuxna hundars ögon vara OTROLIGT provocerande när det är en 'slyngel till unghund' som borde veta bättre och visa ordentlig respekt. Att bara genom att 'stå där' kan de trigga, då de minsann inte borde stå och vara sådär självsäkra när det finns en vuxen, ranghögre hund de borde fjäska för i närheten.

Därför jag var nyfiken på hur den där lekfullheten visade sig, om den i sig kan feltolkas. Även om det inte låter som hela svaret.
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Hmm. Där har du nog faktiskt flera saker som kan påverka som passar in på min. Bara det med svansen t.ex. En hög svansföring är väl lite spänt för andra hundar, medan afghanen ju alltid bär sin svans nästan rakt upp.

Det med hälsningen måste jag fundera på. Han hälsar ju inte på jättemånga hundar direkt, och när det väl är det så är det väl vissa som skäller på honom men inte så många som verkar vilja ge sig på honom egentligen. Han kan nog som du säger verka ganska självsäker faktiskt. Med små hundar brukar han ofta kravla på marken liggandes men göra lekinviter, och med stora gör han också lekinviter. Men det är efter att ha nosats, så han kastar sig ju oftast inte över andra hundar. Då och då slänger han nog en tass på dom och knuffar till, så som afghaner leker. Men det har aldrig hänt något sånt "bråk" då.

Men det låter faktiskt som att min beter sig lite som din, lever i tron att alla är lika glada och lekvilliga som han och vill gärna studsa fram och börja busa direkt. Jag måste försöka komma ihåg att titta på det mer specifikt nästa gång han får hälsa på någon. Intressant tycker jag. :)
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Ja det undrar jag med, min sch/bc är sån...han undviker allt bråk men har blivit påflugen flera ggr och är väldigt vaksam numera. Han känner sig otrygg i koppel vid hundmöten, är han lös går han undan.
Medans min lille dsg är älskad av alla, även hundaggressiva...han utstrålar nåt alla hundar verkar gilla.

Fattar inte heller vad det är som gör att en del hundar blir påflugna "utan anledning"
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Har också en sån hund ... Alla hanhundar på min gata hatar honom fast han aldrig gjort någonting för att provocera (om han nu inte fekar finger bakom ryggen på mig?). Två av dem lekte han tom med när de var yngre. Under oss bor en dsg som tar alla chanser att hoppa på honom. De har en massa barn som inte kan stänga dörren efter sig så titt som tätt kommer han utflygande i trapphuset :crazy:

När han var valp blev han påhoppad av en bc och fick en spricka i nosbenet. Det var nog första "attacken".

Dock har han inte blivit det minsta rädd av attackerna, tvärtemot, han sträcker på sig och struttar stolt därifrån. Han är ganska "dominant", kanske är därför andra känner sig provocerade av honom? Han skulle dock aldrig starta nåt själv.
 
Sv: Vad gör han som provocerar andra hanar?

Det låter som min hund. Han har blivit påflugen många gånger av andra hundar. Helt utan anledning vad jag kunnat se. Det verkar som att andra hundar jämt skulle sätta sig på min hund. Framför allt stora hundar. Min hund är gudasnäll och ville bara leka. Han ger sig DIREKT när en hund flyger på honom men tyvärr ger sig inte alla hundar för det. Vet inte hur många lösspringandes hundar som hoppat på min hund när jag gått med honom kopplad. Det har blivit betydligt bättre sen han blev kastrerad. Nu är hanhundarna mer intresserade av honom. Tyvärr har alla dessa påhopp satt sina spår och min hund har vissa raser han undviker och han går inte gärna fram till en stor hund om han inte känner den.
Man får välja vem man hälsar på men tyvärr går det inet alltid här då det rä så många lösspringandes hundar som inte lyder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 096
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 589
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp