Bukefalos 28 år!

Vad gör jag nu då & i vilken diciplin?

movgli

Trådstartare
Har haft min tjej i en månad nu och det börjar bli dax att sätta igång och jobba. Problemet är bara hur och på vilket sätt?
Hästen ifråga är ett 4 årigt Varmblods sto mkh ca 1.68 som har gått i träning för trav men inte tävlat. Hon är riden på men inte inriden och nu är frågan hur jag ska gå vidare. Jag köpte henne för att jag vill rida distans men hon skall ju utbildas ordentligt också.

Jag behöver hjälp och kommer att träna för någon, men inom vilken diciplin? Har fram till nu alltid ridit engelskt men sneglat lite på AR och tänkte kanske rida för en AR tränare, men problemet är att jag ju teoretiskt inte kan så mkt om hur, vad och varför man gör saker. Litteraturen är ju begränsad, kan inte läsa Tyska eller Danska o böker på Engelska är inte heller att föredra. Om jag väljer att fortsätta med engelsk dressyr så har jag ju fördelen att vi har skrittavstånd till ridhus med tränare.
Har också funderat på western, det ser enl. mig rätt ut när hästen går harmoniskt "i form" på lång tygel och ändå utför precisions rörelser. Men jag kan inget om western, det finns ingen tränare riktigt nära och western lektioner är dyrt.

Börjar nästan känna mig lite stressad, hon är ju faktiskt 4 år och färdig för att börja jobbas ordentligt, och just nu så kan hon ingenting, har inte ens fått lära sig att gå undan för tryck. Vi kommer att träna en del NH, vill ha en bra relation och en häst som litar på mig till 110%
Så vad gör jag nu då & i vilken diciplin?
 
Sv: Vad gör jag nu då & i vilken diciplin?

Ta det lugnt för det första:D
Ni har hela livet på er.

Du skriver att hon är riden men inte inriden så förmodar att är sutten på bara och kanske skrittad lite?
Börja från början, vänj henne vid att sadlas, tränsas osv.
Vänj henne även vid att stigbyglarna kan fladdra (rider du western och har westernsadel kan du inte dra upp dem vettu), att bli vidröd på bakdelen (man kan stöta till med foten när man sitter upp eller av), att det är ofarligt att sadeln kan röra sig lite, att det blir tyngd i stigbygeln osv. Läs av hennes reaktioner och se vad hon tycker är lugnt och vad hon reagerar på. Jobba då på det

Lär henne att följa tygeltag (tömkörning är super!), att ryttaren rör sig på ryggen, att lyssna till skänkelhjälper. Lättast är att lära henne flytta sig undan från tryck från marken först.

Det ni gör på marken tar ni sedan med er upp på ryggen.

Angående diciplin, vad VILL du göra?
Fundera på vad du vill, och testa er fram.
Det ni båda trivs med och tycker är kul, är det ni ska göra.

/Zindy som ska utbilda min travartjej till westernhäst
 
Sv: Vad gör jag nu då & i vilken diciplin?

Utrustning och hantering är hon van vid, inga problem så långt varken med stigbyglar eller med fladdrande ländtäcken. Skulle ha förklarat lite bättre ang. ridningen, hon är riden sen i feb-mars men nästan bara på rak o rundbana i montestil. Inte regelbundet riden dock och under sommaren har hon mest gått o latat sig. :)
Har longerat henne en del för att träna på röstkommandona, i skritt o trav. Longerar ca 10 min först utan inspänning varvar mellan ett-två varv i skritt o sen ett - två varv i trav. Sen spänner jag in henne löst och gör samma arbete igen ca 10 min. Galoppen struntar jag i men om hon faller i galopp så berömer jag o bryter sen av efter ca 1/2 varv. Hon börjar lyssna riktigt bra, särskilt på haaalt och på traaav.
Det störst problemet just nu är att när man tar en förhållning tyglarna/tömmarna så går hon på mera och blir hårdare. Då blir det svårt att tajma med eftergiften. Att böja och ställa det förstår hon inte heller ännu, o det vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få henne att förstå.
 
Sv: Vad gör jag nu då & i vilken diciplin?

Ingen som har flera tips och förslag på hur och vad jag skall göra nu då? Vad är nästa steg i utbildningen? Ni som har travare enl. vilken lära rider ni? Vilket arbetssätt passar dessa arbetsnarkomaner bäst för.
 
Sv: Vad gör jag nu då & i vilken diciplin?

Min åsikt när det gäller unghästar är att den som utbildar unghästen ska kunna mer än hästen och mer än vad hästen ska lära sig. Därför tycker jag att du ska börja rida den disciplin du känner dig hemma i (engelsk ridning förstog jag det som). När grunderna där sitter är ju steget inte långt till western eller AR och då kan ni lära tillsammans. Jag tolkar det som att du inte har så stor unghästvana och därför känns det viktigt att den du kommer träna för har det. Gärna någon som har haft unghästar själv eller stor erfarenhet av att träna unghästekipage.

Lycka till!
 
Sv: Vad gör jag nu då & i vilken diciplin?

Som jag ser det är det ingen brådska att bestämma disiplin. Du har en helt rå häst och du har mycket grundläggande ridning framför dig. Det viktigaste är att lära hästen att gå lugnt i en låg form. Många travare stressar och kör upp huvudet i stjärnkikarform. Börja i skritt och fortsätt sedan i trav. Du måste också lära den vad en drivande och en sidförande skänkel betyder. Hästen måste också kunna ta en förhållning utan att stressa upp sig. Många travare blir heta och "hårda" i munnen när man gör förhållningar. Det är viktigt att vara lätt på handen och snabbt ge eftergift. Ibland kan det hjälpa att börja använda en sidepull eller hackamore i stället. Låt en veterinär kolla i munnen, så att den inte har några skador (det är ganska vanligt efter travträning).
När hästen kan gå avslappnat i låg form i trav och skritt, förstår skänkelhjälper och hjälperna för galopp kan du börja fundera på vilken disiplin som du vill fortsätta med.
/Tanja
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 509
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 383
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 485
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp