Vad gör man åt styltor under hovarna?

A

Arbogamarre

Snälla, om ni har något tips så ge mig det :bow:

Vad gör man åt styltor som blir under hovarna på hästarna?
Jag vet inte om det finns något att göra åt det men om det finns och ni vet så vore jag jätte tacksam för de tipsen!
Hade en urträlig helg med pållen som blev en halvmeter högre av snön som satt som berg i hovarna....jag tyckte så synd om honom och tänkte att nu vrickar han bena och tackade vädergudarna för att det inte var storm just då för så hade han flygit omkring i hagen och brytit benen av sig...
Kan snösulor hjälpa? Eller klumpar det ihop sig under den med?
Vad gör alla ni som rider ute hela vintern när det är töväder och detta händer? Rider ni iallafall eller låter ni bli de dagarna?
 
Jag sätter snösulor och det funkar faktiskt riktigt bra.
 
Om man som jag inte har några snösulor eller inte tänkte på det vid senaste skoningen så kan det hjälpa att smörja insidan av skon och hoven med hovfett. Snön fastnar inte lika lätt och släpper mycket fortare så då brukar man kunna rida ganska vettigt ändå!
 
Jag instämmer med talarna innan. Jag har även hört att margarin får snön att ramla av, eller igentligen all form av fett.
Va gott att du redan fått snö... Vi har inget alls i göteborg.
 
snö och snö...det blev ett litet täcke på några centimeter som sedan minskade under helgen, men en halv centimeter ligger kvar....dock är den alldeles lagom tjock och "varm" för att bilda styltor.....får gå ett hundra femtio varv i padocken och samla upp all snö och sen är det borta! Då slipper vi alla styltor för ett tag! :D
 
Och så kan man köpa en sån där liten hammare med träskaft, en som inte har "horn" utan är flat i en ände och trubbigt pikig i den andra. Såga av skaftet så man har kvar ca en decimeter att hålla i, borra ett hål i änden på skaftet och sätt i ett snöre. Lagom att ha i fickan och attan så mycket lättare att slå av styltorna med än att krafsa med hovkrats...
 
jag har användt hovfett och vaselin under hovene,
det funkar også jättebra,
men i år blir det snö sulor
 
Min häst får aldrig styltor när han har snösulor. Så det fungerar jättebra. Sen har jag alltid med en hovkrats när jag rider långt i snön i fall att det blir styltor ändå. Har inte behövt använda den när han haft sulor.
 
Min häst har snösulor men får styltor ändå... Skitsnö :mad:
Fast fördelen med att ha snösulor är ju att även om det blir styltor så sitter de väldigt löst, så de ramlar ur efter ett par steg.
 
Vi har prövat både fett och sulor. Jag måste säga att fett funkade inte så bra...en stund, men sen blev det styltor igen. Framförallt om det är mkt klibbsnö.

Vi har även fått tipset, och prövat, att göra egna hemgjorda sulor av urklippta glasskartonger. Lätt att sätta dit och ta bort efter ridning. Funkade inte alls. Ramlade av på en gång! :)

Till trådskaparen: det enda som funkat för oss är snösulor. Köp dom blåaktiga. De är tunnare och mer lättböjliga vilket gör att skon sitter bättre med dom. Mindre risk för tappskor. Sen håller dom i flera år. Till ena hästen har vi haft samma sulor i 3-4 år (tillslut går de dock av av slitaget, men en vinter till hänger de nog med!)
 
har också gjort egna snösulor av plastlock... de fungerar om man använder rätt plast, tillräckligt hård/mjuk så man kan trä in den mellan hoven och skon... men ibland ramlar de av ändå förstås!! men de är bättre än inget om man inte hunnit sko med sulor än, för det är det enda som verkligen hjälper!! :bow:
 
Mina hästar går barfota året om så sulor blir ju inte aktuellt. Testade förra vintern med en gammal skidvalla "Skiwax" för slalomskidor och det funkade rätt bra.
 
när jag inte haft sulor, så brukar jag trava ofta, då brukar dom lossna.

Om man bara skrittar så sitter dom kvar, men snösulor är det bästa...
 
kratsa inte hovarna förän efter du har ridit! funksr hur bra som helst, skiten bildar en "sula" under hoven och snön fastnar inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 783
Senast: Lavinia
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 506
Hästvård Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Alva00
·
Hästvård Snön kom för några dagar sedan och sedan igår har vi snö som bildar styltor under hovarna. Det är något besvärligt och jag törs knappt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 650
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp