Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Sömstucken 3 gånger i rad?

Alva00

Trådstartare
Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1 månad tills nästa hovslagare skulle sko om henne då allt var snett och fult, hon lyckades göra hästen sömstucken på samma ben men även ett till bakben, samma visa, tvingade henne sko om igen, vilade 3 dar, haltandet slutade och hovarna blev successivt kallare, jag har börjat skritta igång henne nu när värmen bara är svag på insidan av hoven, men efter att jag skrittat i drygt 45 minuter så var alla hovarna varma, dem två som var "ok" svalnade och dem två som var stuckna blev varma, finns det är chans att hon fortfarande har en söm som trycker? Eller är hon bara öm med tanke på att hennes hovvägg är otroligt tunn på innsidan och att det krävs mer tid innan det från förra sömstuckningen läkt? Borde hon vila eller ska jag rida på, det är svårt stt veta om värmen är på grund av ett problem som är kvar eller ömhet, när hon bara vilar är det kallare och kallare men när jag börjar rids blir det varmt. Om hon skulle ha råkat sticka henne igen, hade då hoven blivit kallare med vila och hade värmen och svullnaden gått ur benet? Otroligt tacksam för svar!!!
 
Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1 månad tills nästa hovslagare skulle sko om henne då allt var snett och fult, hon lyckades göra hästen sömstucken på samma ben men även ett till bakben, samma visa, tvingade henne sko om igen, vilade 3 dar, haltandet slutade och hovarna blev successivt kallare, jag har börjat skritta igång henne nu när värmen bara är svag på insidan av hoven, men efter att jag skrittat i drygt 45 minuter så var alla hovarna varma, dem två som var "ok" svalnade och dem två som var stuckna blev varma, finns det är chans att hon fortfarande har en söm som trycker? Eller är hon bara öm med tanke på att hennes hovvägg är otroligt tunn på innsidan och att det krävs mer tid innan det från förra sömstuckningen läkt? Borde hon vila eller ska jag rida på, det är svårt stt veta om värmen är på grund av ett problem som är kvar eller ömhet, när hon bara vilar är det kallare och kallare men när jag börjar rids blir det varmt. Om hon skulle ha råkat sticka henne igen, hade då hoven blivit kallare med vila och hade värmen och svullnaden gått ur benet? Otroligt tacksam för svar!!!
Vad är det för hovslagare du har anlitat? Förutsatt att det rör sig om utbildade och erfarna hovslagare så måste man ju misstänka att det är något tokigt med hästen, och att det inte är hovslagarna som allihopa gör ett dåligt jobb. Jag håller med @Lovisaleonora . Det är nog bäst att du får hästen kollad på klinik innan den blir sämre.
 
Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1 månad tills nästa hovslagare skulle sko om henne då allt var snett och fult, hon lyckades göra hästen sömstucken på samma ben men även ett till bakben, samma visa, tvingade henne sko om igen, vilade 3 dar, haltandet slutade och hovarna blev successivt kallare, jag har börjat skritta igång henne nu när värmen bara är svag på insidan av hoven, men efter att jag skrittat i drygt 45 minuter så var alla hovarna varma, dem två som var "ok" svalnade och dem två som var stuckna blev varma, finns det är chans att hon fortfarande har en söm som trycker? Eller är hon bara öm med tanke på att hennes hovvägg är otroligt tunn på innsidan och att det krävs mer tid innan det från förra sömstuckningen läkt? Borde hon vila eller ska jag rida på, det är svårt stt veta om värmen är på grund av ett problem som är kvar eller ömhet, när hon bara vilar är det kallare och kallare men när jag börjar rids blir det varmt. Om hon skulle ha råkat sticka henne igen, hade då hoven blivit kallare med vila och hade värmen och svullnaden gått ur benet? Otroligt tacksam för svar!!!

Låter ju märkligt att flera olika hovslagare lyckas göra illa din häst, om det inte enbart är riktiga klåpare du anlitat. Det är inte så att den har fång eller något annat hovproblem? Som flera sagt - kolla upp hästen hos veterinär och anlita riktiga, duktiga hovslagare i fortsättningen.
 
Hur länge en häst påverkas av sömstick eller sömtryck är otroligt olika när sömmen är borta.
Men vet inte vad du menar med att hovväggen är tunn på insidan.

Skulle kolla upp hästen då jag aldrig innan hört om en häst som påverkas av motion men inte i vila när det kommer till sömtryck.
 
Det är fullt möjligt att sömsticka en häst gång på gång även av väldigt erfarna duktiga hovslagare faktiskt.
Har själv varit med om det på min häst som är extremt svår att sömma.

Be din hovslagare använda de allra minsta sömmen som finns, min häst får gå med aluminiumskor för att hovis ska kunna använda riktigt små söm. Om det inte går i nuläget pga av att hoven är trasig (uppfattade jag det som?) så låt hästen gå utan skor och boots tills det har vuxit så ni har mycket hov att spika i.
 
Första hovslagaren var bedrövlig och tog för mycket av hoven, hon har lätt för att bli stucken nu eftersom att väggen där man placerar sömmen har blivit nerslipad så mycket av den första hovslagaren att det knappt går att sätta söm där, hon är kallare och kallare i hoven nu för varje dag som går och gick fint idag. Har aldrig haft hovproblem alls, första hovslagaren fick vi reda på att han var utbildad för länge sen när man snackade om att kapa hoven för att få överrullning mm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 218
Senast: Marvin
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 927
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 262
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp