Vad gör man med en gammal papillon?

Kusebuse

Trådstartare
Lite bakgrund:

För ca 4 veckor sedan fick jag hem en liten varelse. En smällfet, tovig, 9-årig papillon.
Hon kunde inte ett enda kommando, har aldrig blivit tillsagd att göra någonting, utan bara funnits till och fått göra som hon velat.
De enda ord hon kände till var "mat" och "godis"...
Hon gick på bakbenen stretande i kopplet, så jag befarade att hon skulle dö på varje promenad. Om inte av strypdöden så av hjärtattack pga usel kondition.
Dessutom högg hon som en gammal symaskin utan förvarning vad man än gjorde.

Nu;
Hon är bantad till nästan normalt hull, går jättefint i koppel, har slutat hugga, kan sitt, ligg, sitt fint, dansa och varsågod.
Hon har fått ganska bra kondition med tanke på den korta tid jag haft henne, och hon leker mycket.
Hon är inte så vacker just nu pga allt pälstovor jag var tvungen att klippa bort, men hennes päls är mjuk och blank, och hon är pigg och glad.

Så nu till frågan (äntligen):
Hur aktiverar man en så pass gammal hund? Vad är de bra på?
Något mer än att kasta bollar och gå i koppel måste det ju finnas.
Jag har haft hundar i över 30 år, men aldrig en så liten ras.
Vad gör man med en papillon?
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Samma sak som man gör med en stor hund!
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Precis det man gör med större hundar. Papillon är bara en stor hund i litet format.
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Som de andra sagt, en Papillon är ju fortfarande en hund! Gör samma som om hon hade varit större :)

Dessutom är ju 9 år inte speciellt gammalt, framförallt inte för en så liten ras kan jag tänka mig. Jag har själv en tant som är 10½ år. Hon tränar jag tricks med, hon följer med på långpromenader, kapplöpning och liknande, jag spårar lite osv. Tyvärr är hon på tok för svårmotiverad för att jag ska kunna träna speciellt mycket lydnad eller så, så vi jobbar mycket på att bara kunna leka tillsammans.

Jag struntar m.a.o. fullständigt i att min tant är gammal. Vill hon med och är pigg och glad så får hon, och så får hon göra vad hon orkar och vill. Hade jag börjat "anpassa" mig efter att hon är gammal, tex dragit ner på motion eller liknande hade hon nog blivit deppig. Som exempel kan nämnas att hon var halt i helgen och då fick vila tre dagar. Jäklar vad hon blev deppig! Hon ville UT :D
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Till båda: Det är en kul tanke, men jag undrar om t ex aktiva slädhundsägare håller med om det...
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Tränar precis som med alla andra hundar :). Min pappis tränar jag lydnad med och han skulle kunna starta lkl 1 utan problem. Papilloner är smarta, lyhörda hundar som tycker om att jobba. Spår, tricks, lydnad tycker iaf min är skitkul! Bara o köra :)

Tillägg: Lite nedlåtande låter du faktiskt. Klart en pappis inte kan dra i hundspann ;). Men en husky kanske inte är den bästa sällskapshunden heller så...
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Till båda: Det är en kul tanke, men jag undrar om t ex aktiva slädhundsägare håller med om det...

Jag kör spann och det säger väll sig självt att man inte sätter en papillon i spann eller. Rasen är inte avlad för att dra i spann direkt.:cool:
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Till båda: Det är en kul tanke, men jag undrar om t ex aktiva slädhundsägare håller med om det...

Det finns fler hundaktiviteter än att köra spann....


Lydnad
Agility
Rallylydnad
Viltspår
Personspår
Sök
Freestyle

för att nämna de vanligaste.

(Och visst kan man nog köra spann med pappisar, det gäller bara att ha tillräckligt många. :idea::D)
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Till båda: Det är en kul tanke, men jag undrar om t ex aktiva slädhundsägare håller med om det...

Fast det finns ju en person här i forumet som har en dvärgpincher som hon aktiverar med weight-pull :D Självfallet kan inte en liten hund dra lika mycket som en stor hund, men oavsett vad man har för hund får man ju anpassa aktiviteternas intensitet efter hundens storlek och fysiska förmåga.
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Fast det finns ju en person här i forumet som har en dvärgpincher som hon aktiverar med weight-pull :D Självfallet kan inte en liten hund dra lika mycket som en stor hund, men oavsett vad man har för hund får man ju anpassa aktiviteternas intensitet efter hundens storlek och fysiska förmåga.

28609_392480357772_719487772_4197480_2165199_n.jpg


Confettis DP super-Nixon :laugh:
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Svarar på lite av varje;

Först och främst är en ursäkt på plats - Jag menade inte att vara nedlåtande mot någon. Får bara så roliga bilder i huvudet när man säger att liten kan samma saker som stor, och just slädhundar var bara ett exempel.. Sorry.

Naturligtvis kommer jag att träna lite lydnad med min nya vän. Lydnad är kul!
Men eftersom det visat sig att hon är så otroligt intelligent och läraktig, skulle jag vilja ta tillvara på det och göra något mer.

Hon trivs inte riktigt i skogen, har svårt med stock och sten, men det kan ju vara ovana.
Hon visar inget intresse av att spåra eller söka.
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

klickerträna? pappisar är ju kvicka och smarta. Och vill man veta vad för trick man ska träna är det bara att kolla youtube :D
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Till båda: Det är en kul tanke, men jag undrar om t ex aktiva slädhundsägare håller med om det...

De jag känner gör det. :)

Sen är det klart att jag inte sätter min jack russel i spannet med min kompis huskier, men det betyder ju inte att jag inte kan träna honom på samma sätt som hon tränar dem.
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Jag har inte haft tillfälle att prova blodspår, men idag testade vi med en bit grillad falukorv.... det tog tid och hon tappade motivationen ett par gånger, men lyckades till sist.
 
Sv: Vad gör man med en gammal papillon?

Lägg korta och enkla spår, när hon har fått gå ett par och fattat att det kommer gott i slutet så ökar troligen motivationen också. :)

Gå ut på promenad två stycken, i skogen så står den ena och håller hunden medan den andra går iväg och lockar, tjoar och tjimmar med godis och/eller leksak. När den personen försvunnit precis ur synhåll så släpp hunden och låt henne söka.

Sen kan jag varmt rekommendera klickerträning. Stimulerar hunden till att använda hjärnan själv och kan varieras i det oändliga. Jag använder klickern till inlärning av lydnadsmoment.

Kolla med närmsta BK om de har någon prova-på-dag i sommar. Testa agility och se vad hon tycker. De flesta hundar älskar det. Min kursledare har pappisar som hon tränar och tävlar med på internationell nivå.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 793
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 579
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 772
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp