Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Ozarc

Trådstartare
Jag ska göra klart detta redan från början; jag har aldrig gillat hundar. Är en kattmänniska ut i fingerspetsarna och de hundar jag har träffat och verkligen gillar kan jag räkna på ena handens fingrar.

Tyvärr går de ju inte att undvika (i synnerhet inte om man håller på med hästar). Första gången jag blev anfallen var jag 12 år och även om hunden var rätt liten var det en oerhört skrämmande upplevelse för en 12åring då det stod helt klart att den tänkte bita så fort den fick chansen och uppträdde oerhört hotfullt, att den var millimeter från att bli påkörd på en 90 väg gjorde ju inte händelsen mindre traumatisk.

Idag var det dags igen; cyklar på landsväg förbi ett hundpensionat och ser i ögonvrån en stor (antagligen blandras) hund som "leker" med kopplet med en kvinna. Då jag är i jämnhöjd med dem tappar hon hunden och den springer ikapp mig. Jag stannar cykeln av rädsla för att göra hunden illa trots att jag är väldigt rädd. Då sätter den tänderna i låret på mig, släpper och springer iväg. Kvinnan ber om ursäkt, jag- jätteledsen- cyklar ifrån platsen fortast möjligt.

Lägg därtill alla gånger då hundar har uppträtt hotfullt och jagat mig på cykeln (ibland även till fots) men aldrig anfallit...

Hur ska man egentligen göra i en sån här situation? Hur ska man undvika skador på sig själv och hunden? Ni som har hundar eller har råkat ut för liknande; hur hanterar jag en sån här situation nästa gång det händer?
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Stå still, slappna av, ignorera hunden och titta ut i fjärran.

Skrik, gör dig stor med armarna ut och spring mot hunden... kan oxå funka på vissa hundar, men kanske ska undvikas om hunden är aggressiv?

Men blev du biten? Tycker jag du ska göra en polisanmälan!
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Har ändå såpass mycket vana med djur, även hundar, att jag tycker mig kunna se om en hund är aggressiv. Kan visserligen tycka att det är obehagligt även om de följer cykeln och bara vill leka men frågan gäller alltså vad jag ska göra om hunden uppträder aggressivt.

Ska försöka ignorera-taktiken om det händer igen, även om det är svårt när man är rädd.

Jo, jag blev biten men vad tjänar det till att göra en polisanmälan?

Kanske ska ta med sig något som man kan använda om det uppstår en situation om man ska cykla på ställen där man vet att det finns mycket hundar, typ ett hoppspö eller nåt, bara i fall att? Men då kanske man får med ägaren att göra om man viftar med något mot hunden och den trots allt inte biter en...
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

En polisanmälan kan kanske göra att just den här hunden som tydligen har problem, inte i fortsättningen springer och biter folk som cyklar förbi.

Pisk tror jag inte på, det kan vara mer hetsande än avskräckande.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Om hunden bet dig ska du helt klart göra en anmälan. Det är alltid hundägarens ansvar att hålla koll på sin hund.
Även om du hade använt något för att mota bort hunden i det läget.
Vad polisen sen gör vet jag inte.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Avlivas den? Vill inte ha någons liv på samvetet (ignorera det faktum att jag åt en hamburgare till lunch), även om den bet mig.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

En polisanmälan kan kanske göra att just den här hunden som tydligen har problem, inte i fortsättningen springer och biter folk som cyklar förbi.

Pisk tror jag inte på, det kan vara mer hetsande än avskräckande.

Håller med dig!!
En pisk kan nog lätt bli en pinne i en hunds ögon.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

I värsta fall så Ja den kan avlivas om den visas vara aggressiv mot folk. Men då är den en fara så då finns inget annat att göra.. Annars så kan ägaren få någon sorts varning. Eller bli skadeskyldig.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Avlivas den? Vill inte ha någons liv på samvetet (ignorera det faktum att jag åt en hamburgare till lunch), även om den bet mig.

Den utreds mentalt.
Så oavsett vad som sker är du inte alls orsaken till varken eller, det är hundägaren som inte tagit ansvar för sin hund och satt den i den situationen, även om den slet sig.

Det kan ju vara så att den bara får en "varning" och ett besök, men ägaren får sig en näsbränna och kommer förhoppningsvis se till att hunden inte får chansen att bita fler.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Jag hade laddat med bollar när jag skulle ut och om det kommer en hund som du har beskrivit så hade jag avledat dens intresse med att kasta iväg en boll! Förhoppningsvis är det roligare att jaga en boll än en cyklist som står stilla... Jag vet inte om det funkar men försöka kan man ju alltid...
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Men jösses! Jag håller med de som skrivit att du ska polisanmäla. Troligtvis händer ingenting, men OM hunden biter någon igen så är det jättebra att de har papper sen innan på att hunden bitit, att det inte var första gången då. OM något mot all förmodan händer så blir det väl koppeltvång, munkorgstvång och om ägarna inte tar sitt ansvar och hunden biter igen, då kan det bli tal om avlivning. Efter att ha läst många trådar i olika forum osv om hur mycket som kan hända innan polisen ens bryr sig så behöver du nog inte vara orolig för att hunden "avlivas i onödan" eller hur man nu ska uttrycka det.

När du möter en hund, gör ditt bästa för att agera så avslappnat och lugnt som möjligt. Titta inte på hunden (mer än lite diskret för att hålla ett öga på vad den gör), gå lugnt, undvik hastiga rörelser osv. Ju mer "konstigheter" man pysslar med, desto "roligare" blir man att titta på för hunden och ju troligare blir det att hunden reagerar.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Hur illa biten blev du?

Tycker det är jättesynd att hundägare hos dig verkar ha så dåliga hundar. Jag har träffat många, många eftersom jag har hundar själv men jag har ändå aldrig blivit jagad eller förföljd av en aggressiv hund, måste ju vara jättehemskt om det är så vanligt som det verkar hos dig? :crazy:
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Det tänkte jag också på, jag jobbar med problemhundar, jag har hundkurser, visst har jag blivit biten, en ren olycka och en gång var jag heligt förbannad på en terrier som svarade tillbaka. Jagad har jag aldrig blivit och jag vill påstå att det är sällan som en hund verkligen biter.

Står en bit ifrån och gapar däremot är vanligare, men det är ju bara att ignorera.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Min första tanke är att du ska leta upp någon med en snäll hund som kan lära dig lite om hundars språk. Det ger dig lite verktyg att bedömma och hantera situationer med främmande hundar.
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

KL

HAr absolut inget vettigt att tillföra...
Men när jag läste rubriken tyckte jag det stod "Vad gör man när man blir attraherad av en hund?" Och tänkte bara herregud!! Vilken chock! Tur att man iaf läste en gång till :P
Hann dock föreställa mig både hund-bröllop och en hund+människa lyckliga utanför sitt nya hus som de köpt tillsammans... Hu, tur att man läste fel!
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Den tog ett rejält grepp om låret men bet aldrig till. Kändes lite som att den blev rädd och insåg vad som egentligen höll på att hända innan den släppte...

Har nu märken efter tänderna på huden och ett riktigt fult, svart blåmärke stort som en melon på benet.

Kanske får göra en polisanmälan då, har nu tagit kort (bevis) på eländet iaf.
Känns inge kul att stöta sig med folk dock. Hundpensionatsägarna i fråga bor ca en km från oss...

kl

Självklart förstår jag att det är ovanligt att bli biten, har kanske haft lite otur genom åren. Men jag anser att det till 90% är hundägarens fel/ansvar om hunden inte beter sig. Folk på landet skaffar 1,2,3 hundar, som ska gå lösa på gården och förväntas komma på inkallning fast de aldrig tränas och funkar det inte stängslar man bara in trädgården så får de bajsa där... Min tränare har en hund som är fullständigt livsfarlig, den jagar bilar (och cyklar) men är dock inte hotfull. Men självklart finns hundar som har något fel i huvudet (precis som det finns människor).

Följdfråga; är det överhuvudtaget möjligt att cykla ifrån en hund i 40- 50 kg klassen? Men jag antar att saken bara blir värre om man skulle få för sig att cykla för livet och hunden kommer ikapp en.

Tack för alla sympatiska och tänkvärda svar förresten!:bump:
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Nej, du kan inte cykla ifrån en frisk hund av mellanstorlek eller större.

/Migo
boende på landet med 2 lösa hundar som INTE jagar folk och som garanterat kommer på inkallning:cool:
 
Sv: Vad gör man när man blir attackerad av en hund?

Jag ska göra klart detta redan från början; jag har aldrig gillat hundar. Är en kattmänniska ut i fingerspetsarna och de hundar jag har träffat och verkligen gillar kan jag räkna på ena handens fingrar.

Tyvärr går de ju inte att undvika (i synnerhet inte om man håller på med hästar). Första gången jag blev anfallen var jag 12 år och även om hunden var rätt liten var det en oerhört skrämmande upplevelse för en 12åring då det stod helt klart att den tänkte bita så fort den fick chansen och uppträdde oerhört hotfullt, att den var millimeter från att bli påkörd på en 90 väg gjorde ju inte händelsen mindre traumatisk.

Idag var det dags igen; cyklar på landsväg förbi ett hundpensionat och ser i ögonvrån en stor (antagligen blandras) hund som "leker" med kopplet med en kvinna. Då jag är i jämnhöjd med dem tappar hon hunden och den springer ikapp mig. Jag stannar cykeln av rädsla för att göra hunden illa trots att jag är väldigt rädd. Då sätter den tänderna i låret på mig, släpper och springer iväg. Kvinnan ber om ursäkt, jag- jätteledsen- cyklar ifrån platsen fortast möjligt.

Lägg därtill alla gånger då hundar har uppträtt hotfullt och jagat mig på cykeln (ibland även till fots) men aldrig anfallit...

Hur ska man egentligen göra i en sån här situation? Hur ska man undvika skador på sig själv och hunden? Ni som har hundar eller har råkat ut för liknande; hur hanterar jag en sån här situation nästa gång det händer?
Det beror lite på dig själv.
Att rekomendera är passivt försvar, vända ryggen till hålla inne armarna, skydda ansikte o hals, förbli stående.

Aktivt kräver beslutsamhet o kraft.

Få hunden att hugga tag i en arm, så högt som möjligt, då exponerar den buken. Svara med att knäa hunden där, med full kraft.
Sedan vräk ner hunden och avsluta det hela.
Enligt militära instruktioner.

Skämt åsido.

Agera undfallande ända tills du inser att hunder kommar att angripa. ändra då blixtsnabbt till att med kraft skrika åt hunden att dra åt... gör dig stor och bestämd.

Problemet är att många har bastarder där olika kamphundlinjer finns med och dessa är ibland inte funtade som normala hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 657
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 437
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp