vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

F

fjordinghanna

Betällde hem en bred westernsadel o fick den idag. Provade den på hästen, konstaterade först att det inte riktigt fanns något stäle på hästen där sadeln "ville" ligga o sen konstatera jag att flankgjorden var för kort och likaså sadelgjorden(ville inte göra håll i tie strapen).:( När jag kollade på sadeln inomhus innan tyckte jag den va jättefin o bred så den skulle ligga på ett kassavalv sa pappa, o tyckte också den såg bredare ut än hästen.:angel: Men när jag provar sadeln så ligger den rätt tajt fram o släper baktill. Den låg rätt högt över hästen fram men ändå ej i bakvikt. Sen hängde jag mig lite på sadeln när den låg på hästen o så sprang min pojkvän runt o kände under sadeln o jag försökte kolla lite jag också. Då satt sadeln inte alls särskilt hårt framtill o det kändes rätt så bra.:)

Men för att kunna rida krävdes det två stycken läder skärp. (jag ville inte ge upp eftersom jag betalat frakt också på sadeln o även måste betala det om jag ska skicka tillbaka den (det blir totalt 780 kr då!) hade bara en tun ren filt under sadeln o sen gav jag mig iväg några hundra meter bort bara, sadeln kändes rätt så skön förutom att man behöver böja stiglädren. kände också då under sadeln med handen o det låg inte ann så hårt, så det kändes mer som den passade då när jag red. Men när jag kom tillbaka till stallet såg jag att sadeln åkt bakåt en hel del ! o bakdelen av sadeln nådde nästan virveln..skumt. men när jag red så kändes det u som sadeln låg still.öh

Detta är ju första westernsadeln jag köpt men alla engelska sadlar jag köpt o provat har velat åka framåt o har varit för svängda o för smala. känns lite konstigt alltihopp. Finns ingen sadel utprovare i närheten förutom på sharpman o jag vill inte köra dit hästen eftersom hon är högdräktig(köpte sadeln just för att de andra är för smala just nu o ränkte att denna va så bred så jag kunde ha den tillfälligt till fölet kommit) Kan sadeln va för smal fast den åkte bakåt?

tror kanslke inte att sadeln passar men det kostar som sagt massor o skika tillbaka den o jag får ju inte tillbaka pengarna för frakten hit heller! buhä. och nu är lädret lite smutsigt också. Kan fota o lägga ut bild i morgon men denna sadel är det:

http://www.padd-horsetack.com/riding_shop_detail_1_Z00700_6_0_6.htm
fast i svart o jag köpte den för halva priset för 1500 kr (köpte ny från svensk ridskola)

VAd ska jag göra ska jag prova lägga ut den på annons isrället för att skicka tillbaka den? eller ska jag ge den en chans till o ev ta ut nån sm är lite duktigare än mig o kolla på hur den ligger?
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Jag förstod faktiskt inte riktigt. Använde du läderskärp istället för sadelgjord, eller hade du ingen sadelgjord alls när du provred i sadeln? Är du säker på att det inte var det som rubbade sadelns läge?
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Jag förlängde "stropparna" med skärpen, men sadelgjorden gick bara runt halva magen så jag fick koppla ihop lite med skärpet men det höll. Flankgjorden gick inte spänna alls så då fick jag koppla i ett skärp där också så funkade det.
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Det är älltid svårt att prova ut en sadel första gången. Provade också lite själv hemma men det slutade med att jag fick ta hem en sadelprovare. Så jag tycker också att du ska försöka hittta någon du VET kan passa ut sadlar och ta dit den till dig. OCh är det så att sadeln inte passar så tror jag att du kan sälja den själv vidare till någon annan...
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Flankgjorden är främst till för att hålla ner sadelns bakkant när man kastar lasso och har en ko som drar i andra änden så den behöver du förmodligen inte använda, den ska dessutom sitta ganska löst om den sitter där.
Att köpa en westerngjord på b**rjes är inte särskilt dyrt, och jag har en gjord att sälja billigt om du är intresserad, PM:ar mig vilken längd du behöver...
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Känner du ingen som har hållt på med westernridning ett tag som kan hjälpa dig? Eller en westernklubb i närheten, som kan rekomendera någon som kan komma dit och titta på sadeln. Lycka till.
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

har en kompis som red lite western på sin förra häst, hon gick nån lektion för nån som hette ljungberg. Men min kompis är inte så haj på sadlar. Men det finns ju en western ridskola inte så långt frrån mig men om de kan något om sadel utprovning vet jag ej. Förut så hjälpte en av våra bekanta oss med sadelutprovning men jag vart lite tveksam till henne eftersom hästen fick vita hår av sadlarna o nu i efterhand när jag kan lite mer om sadel så vet jag att sadlarna hon hjälpte oss o provba dessutom va för smala. Finns ju en hästhndlare också i närheten o hon äger massa sadlar funderar på o byta lite med henne o då kanske jag kan få chans o prova lite olika, men jag tror inte hon är så noga med att sadlar passar o så det är nog bara pengar som gäller. nej jag vet nog ingen som jag är säker på är duktig på o prova ut..
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

provade sadeln idag igen o tog foton ! provade idag med en äldre westernpadd jag hade. tänkte att sadeln kanske skulle bara bli "ännu smalare då" men det tycker jag inte det vart! sadeln satt inte alls lika hårt fram idag som den gjorde igår o jag hittade ett ställe där allt ville ligga stilla. Red dock inte, gick runt jag o mamma o kände o det kändes bra. lägger ut fotona senare ikväll så kan ni kolla. funderade lite på om sadeln ligger i bakvikt, men man kan ju bli lurad lite för min häst har ju väldigt rak rygg o dessutom är sadelm inte särskilt flat i sitsen, gropig bak som en hel del westernsadlar brukar va. kanske den är lite roping aktig?

kollade lindö westernsida, det skulle kosta mig 1000 kr att ta ut dem o kolla om det passar o dessutom om det inte gör det så hade de bara dyra sadlar som va i bred bom.
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Av de jag kunde se tyckte jag att bommen såg ut att vara för rak för din häst, du skulle nog behöva en som är lite mer skålad, om själva bommvidden är rätt är svårt att se, dels för att du har en filt under sadel... Men jag tycker inte att du ska använda sadeln på hästen.
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

du menar inte att sadeln är för svänd då? För min häst ahr ju typ spikrak rygg, folk har rekomnederat mig raka sadlar som albion o kieffer i engelska. Så det vore ju jättekonstigt om sadeln ä:crazy: r för rak. När jag först tog upp sadeln ur kartongen så tyckte jag de3n var väldigt bred men la också märke till att den slutande lite uppåt där framåt, att det alltså fanns plats för en manke. Och jag såg också en liten tendens till att sadeln svängde upp lite baktill också. Så jag var lite orolig att den va för svängd då innan jag provade den.

Är det fel o tänka att sadeln kanske är ca 55 cm (gissning)om då 5 cm inte ligger helt an med jämt tryck längst bak, så borde ju inte sadeln ge punktryck? Den ligger ju med jämn tyngd känner jag ju nu när jag provat med westernpadden, det är bara de sista centimetrarna på sadeln som svänger upp lite. Syns tydligt på en av bilderna hur bred sadeln är baktill..

Man kanske skulle kunna lägga en build up padd åt fel håll, med den tjocka delen baktill, om det är så:rofl:

Jag vill inte ha en sadel som kommer göra min häst gropig eller få vita hår eller på annat sätt skada hästen, men jag behöver inte ha en sadel som ligger helt perfekt för det. Men min häst ska inte få må dåligt. De andra sadlarna jag har ligger vad jag förstått på min häst så dåligt att de inte går att använda alls. Bilderna finns på dem vid länken också, men det är ju "engelska" sadlar o en stocksadel.
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

prova o red lite mer i sadeln idag o jag tycker det gick rätt bra. sadeln låg på samma ställe när vi kom hem som innan vi red ut . stoppade händerna o kände under sadel lite här o var medans jag red, höll nästan på o åka av pga alla krumbukter.Men jag tycker sadeln ligger rätt löst, men jag jämför ju med mina smala engelska men iaf. Kändes konstigt o lite osäkert o rida med sadel har ju ridit barabcak ett tag nu. Men hästen va glad
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Har nu tittat på dina bilder...och vad jag kan utröna av dom är sadeln för smal i bommen på din häst. Den ger heller inte hästen tillräcklig bogfrihet. Den här sadeln hamnar "uppepå" iställer för ner över hästen. Jag skulle inte använda den.
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Piraja skrev:
Har nu tittat på dina bilder...och vad jag kan utröna av dom är sadeln för smal i bommen på din häst. Den ger heller inte hästen tillräcklig bogfrihet. Den här sadeln hamnar "uppepå" iställer för ner över hästen. Jag skulle inte använda den.

jaha. hon är ju högdräktig också så det ser ju lite dumt ut, sadeln ser ju ut att sväva lite i det blå kanske. Men jag tycker inte sadeln ligger hårt eller så o den ligger ju faktiskt på hästen..På vilken bild menaR du att sadeln inte ligger ner ordentligt? på båda sidorna ligger ju sadeln men det finns god plats för ryggraden. Framtill så ligger lite av den övertsta biten lite högt upp ,men hon har ju typ ingen manke så jag trodde det berodde på det.
 
Sv: vad gör med den köpta sadeln som kanske inte passar?

Ja jo låter lite kort :angel: , min är 32" ca 82cm.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 692
Senast: Mogge
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: MiniLi
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 299
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp