Bukefalos 28 år!

Vad gör ni för att hjälpa klimatförändringar eller andra delar av världen?

Sopsorterar
Renoverar/ bygger till och försöker då få ner uppvärmningen så mycket som möjligt
Självförsörjande på frukt och grönt under sommarhalvåret
Åker kollektivt så mycket som möjligt (tåg)
Har en bil som drar lite bränsle
Köper KRAV-märkta ägg och mjölk (ägg hade jag helst köpt från ngn gård men finns ingen på rimligt avstånd)
Kommer när vi är färdiga med huset köpa kött i stort sett uteslutande genom att köpa en halv gris osv (går inte än eftersom vi inte har ngn frysbox)
Försöker att satsa på kvalitet istället för slit och släng
Köper barnkläder i stort sett uteslutande begagnat (ej skor)
Försöker få in en del begagnade möbler i huset (omgjorda) där det funkar

Borde väl göra mycket mer men detta är vad som fungerar i vår lilla familj
 
Menar du på fullaste allvar att detta skulle vara en specifikt svensk åsikt? Det känner jag inte alls igen mig i. Tvärtom har jag hört dessa kortsiktiga argument för barnarbete på många platser i världen.
Jag relaterade till denna tråd och Mia_R som verkar vara av åsikten att det är bättre att gynna dåliga arbetsvillkor än inga arbetsvillkor alls. Jag håller inte alls med där. Skulle alla köpa rättvisemärkt till exempel skulle även dåliga arbetsvillkor kunna höjas till det bättre och jag ser inte alls varför man då ska kritisera människor som försöker med det till exempel för att den lilla människan inte kan det. Min erfarenhet är att den lilla människan kan göra ganska mycket, att se till att en rättvisemärkning över huvud taget kommit fram är för att det har funnits behov av det - från den lilla människan.
Det är jättebra med miljömedvetenhet. Det jag ifrågasätter är varför man inte varit det i decennier, det handlar ju inte om "breaking news" direkt.
Nya områden/katastrofer tillkommer ständigt, som t ex mängden plast i haven, men även en efterbliven idiot borde kunnat räkna ut att plast inte skall dumpas i haven.
Sant. Men VARFÖR kritisera tråden när det enda jag frågade i trådstarten i princip var hur folk lever sina liv och om de tänker på det överhuvudtaget eller inte alls? Då måste ni in och kritisera de val som folk ändå försöker göra för att leva lite mer miljösmart, sedan om det är lokalt eller globalt spelar egentligen ingen roll. Om man inte då själv har något bra att komma med kanske man bör scrolla vidare tänker jag istället för att tala om för folk att det enda de kan göra är att sluta köra bil eller flyga. Och nej, det är inga breaking news. De flesta vet nog det. Trots det var det ytterst få av alla de tusen som vi pratade med förra året när det skulle vara klimatmöte som ens visste varför. Varför? Tja, för miljön faktiskt inte har varit tillräckligt högt upp på agendan inom de internationella relationerna. Men med opinion blir ju folk mer och mer miljömedvetna, så är det ju. Sedan lever ju inte alla som de lär. Jag har egna kaniner uppfödda på eget hö - bra för djuren och bra för mig - jag har aldrig energi på när det inte behövs - i övrigt är jag, som jag skrev i första inlägget - kass på att leva miljömedvetet.

Jag var helt enkelt nyfiken vad andra gör. Eller inte gör.

Orkar inte riktigt räkna upp småsaker som jag gör för klimatet (mycket vegetarisk mat, elförbrukning m.m, m.m.) men det som jag tycker verkligen påverkar är:

- har ingen egen bil, på jobbet är det vätgas, gas- och elbilar
- ägnar hela mitt yrkesliv åt miljöfrågor
- jag klimatkompenserar när jag flyger

Särskilt den sista punkten tycker jag är något som alla som flyger faktiskt kan göra. Jag har full förståelse för att folk vill flyga ibland och själv älskar jag att resa, men då kan man banna mig betala de extra hundralapparna för klimatkompensation också. Ibland har flygbolagen sådan tjänst som man kan köpa till, men det finns även privata aktörer.

Här kan man räkna klimatbelastningen på flygresan.
Ah, det visste jag inte fanns :-) Det ska jag absolut faktiskt lägga pengar på och betala till.
 
@Cambrie Ja, jag förstår sammanhanget. Min fråga är: tror du verkligen att det är ett specifikt svenskt förhållningssätt?
 
+
Äter vegetariskt, mkt veganskt
Bor litet, krävs inte mkt energi för uppvärmning etc
Köper mkt kläder på second hand
Köper eko-märkt mat
Väldigt snål med all nyshopping överhuvudtaget, elektronik el vitvaror används tills de går sönder (förutom telefonen som är jobbets)

-
Reser mkt, med tåg/buss/flyg
Husdjuren äter kött
Använder alla kollektiva moderna bekvämligheter som givetvis drar energi och kostnader
 
@Cambrie Ja, jag förstår sammanhanget. Min fråga är: tror du verkligen att det är ett specifikt svenskt förhållningssätt?
Av de jag umgås med - ja där är svenskar de som tycker man kan strunta överlag i andra människors leverne i världen. Tack och lov är de inte så många.. Och jag realterade dessutom till tråden, då en svarade som anser att det är så..
 
Av jag umgås med - ja där är svenskar de som tycker man kan strunta överlag i andra människors leverne i världen. Tack och lov är de inte så många..
Alltså om jag känner tre kurder som uttrycker såna åsikter så förutsätter inte jag att det är ett kurdiskt synsätt. Jag håller heller inte med om att det vore en typiskt svensk åsikt - vi ger väldigt mycket bistånd och generellt sett så tror jag att vi är ett rätt generöst folk.

Det kanske helt enkelt är din bekantskapskrets i Sverige som inte är så rolig.
 
Plastbantat bort så mycket vi kan, ffa i köket och bland smink/hudvård.
Pantar pet-flaskor.
Sopsorterar och komposterar.
Odlar lite grönsaker/kryddor för husbehov.
 
Alltså om jag känner tre kurder som uttrycker såna åsikter så förutsätter inte jag att det är ett kurdiskt synsätt. Jag håller heller inte med om att det vore en typiskt svensk åsikt - vi ger väldigt mycket bistånd och generellt sett så tror jag att vi är ett rätt generöst folk.

Det kanske helt enkelt är din bekantskapskrets i Sverige som inte är så rolig.
Ja, ska du haka upp dig på det så kanske det är så, har aldrig skrivit något annat. Jag umgås mest med folk överlag som inte vill stödja barnarbete eller oschyssta arbetsvillkor. Av ett flertal nationaliteter. Men i den HÄR tråden var det en svensk som uttryckte sig så. Det var det jag relaterade till i den här tråden. Inget annat.
 
Ja, ska du haka upp dig på det så kanske det är så, har aldrig skrivit något annat. Jag umgås mest med folk överlag som inte vill stödja barnarbete eller oschyssta arbetsvillkor. Av ett flertal nationaliteter. Men i den HÄR tråden var det en svensk som uttryckte sig så. Det var det jag relaterade till i den här tråden.
Ja, alltså, jag vet inte om "haka upp sig" är rätt formulering. Jag ifrågasätter något du skriver i tråden, ja. Eftersom jag tycker att det var en märklig generalisering som jag inte känner har så mycket fog för sig.

Att en svensk uttryckt sig så i tråden stämmer ja (tror jag, har inte koll på hennes ursprung). Men det säger ju knappast nåt om svenskar generellt. Medan din första kommentar, som är den som jag ifrågasatt, säger något annat:
Men så kommer det människor - svenskar såklart - som tycker att det inte går att göra någonting.
"såklart" indikerar att detta vore en självklarhet, något vanligt. Och jag tyckte att det var märkligt.

Anledningen till att jag kommenterade din bekantskapskrets var att du själv skrev att du umgås med en hel del svenskar som tycker så. Och då tänker jag att som med det mesta så kanske det säger mer om dina vänner än om svenskar generellt? Precis som att tre puckade kurder jag känner knappast säger ett jota om kurder generellt och den dagen jag sitter och skriver "Men så kommer människor - kurder såklart - och säger x och y" så tycker jag absolut att nån ska ifrågasätta det.
 
Ja, alltså, jag vet inte om "haka upp sig" är rätt formulering. Jag ifrågasätter något du skriver i tråden, ja. Eftersom jag tycker att det var en märklig generalisering som jag inte känner har så mycket fog för sig.

Att en svensk uttryckt sig så i tråden stämmer ja (tror jag, har inte koll på hennes ursprung). Men det säger ju knappast nåt om svenskar generellt. Medan din första kommentar, som är den som jag ifrågasatt, säger något annat:

"såklart" indikerar att detta vore en självklarhet, något vanligt. Och jag tyckte att det var märkligt.

Anledningen till att jag kommenterade din bekantskapskrets var att du själv skrev att du umgås med en hel del svenskar som tycker så. Och då tänker jag att som med det mesta så kanske det säger mer om dina vänner än om svenskar generellt? Precis som att tre puckade kurder jag känner knappast säger ett jota om kurder generellt och den dagen jag sitter och skriver "Men så kommer människor - kurder såklart - och säger x och y" så tycker jag absolut att nån ska ifrågasätta det.
Jag tycker man kan se att de (i mitt tycke egoistiska) åsikterna faktiskt finns överallt nu för tiden? Med tanke på hur främlingsfientligt det blivit i Sverige så ser jag inte vad du hakar upp dig på. Varför tror du inte merparten av de främlingsfientliga inne på buke inte svarar i sådana här trådar? Jo, för att de, troligen, skiter i hur andra världsmedborgare har det så länge de själva har det bra. De skiter i om en 14 årig unge sitter och limmar skor 15 timmar om dagen istället för att gå i skolan, så länge de kan köpa skorna billigt och sedan när de kommer hit för att de vill ha ett bättre liv gnäller de över det och tycker vi ska hjälpa på plats (vilket de själva troligen skiter fullständigt i) ..

Nåväl. Du har väl rätt i att dessa åsikter finns överallt. Jag bor dock i Sverige, så jag utgår från det. Sedan ska jag ärligt talat säga att när jag är iväg på uppdrag i södra Europa där jag fortfarande har en del projekt med flyktingar eller i mellanöstern där jag ska jobba nu umgås jag med samma skrot och korn som mig, det vill säga människor som kämpar för en bättre värld (även om det för min egen del inte betyder att jag stoppar barnarbete ;) ).
 
Det är jättebra med miljömedvetenhet. Det jag ifrågasätter är varför man inte varit det i decennier, det handlar ju inte om "breaking news" direkt.
Nya områden/katastrofer tillkommer ständigt, som t ex mängden plast i haven, men även en efterbliven idiot borde kunnat räkna ut att plast inte skall dumpas i haven.
Plast i haven är ju inte bara dumpat i haven om jag förstått det rätt utan även dumpat på land och blåst dit.
 
Eller vad gör ni inte?

Har haft en del utbildning i detta och bland mina vänner finns alla möjliga, från renlevnadsmänniskan som bor i en ombyggd gammal barack i skogen utan el och är självförsörjande i princip till de som vänder kinden till och skiter i vilket. Så vad gör ni?

Jag satt och funderade på hur jag lever, och inser att på pluskontot finns normalt sett självförsörjning under sommarhalvåret när det kommer till kryddor och grönsaker. Vi har också kaniner och höns på gården även om vi inte äger hönsen (men äter inte heller så mycket ägg). Handlar det jag kan och har råd med närproducerat och fair trade och har fairphone (men det är nog en liten del av det). Äter mest grönt, men jag vet inte hur mycket skillnad det gör framför kött? Men gillar inte köttindustrin idag så försöker att inte gynna den, vilt äter jag gärna, dock inte fisk och speciellt inte när jag reser i Medelhavet. Försöker att låta bilen stå en gång i veckan, men det hjälper inte dessvidare eftersom vi bor på landet och dottern har 2,5 mil enkel väg till skola och dagis.

Det är nog vad jag är sämst på. Jag flyger relativt mycket vilket ju är en gräslig milöjöbov, förra året blev det 17 flygturer, det här året kommer det landa på 15 om jag räknat rätt. Och jag kör alldeles för mycket bil för att det skulle vara bra. Sopsorterar gör jag också förresten :-) Så hur duktiga är ni på miljötänk?

Jag reser inte utomlands, flyger inte.
Handlar en del närproducerat, använder en del eget ogräs i matlagningen (kirskål, nässlor, svamp).
Köper numera Värmlandsmjölk i stället för annan mjölk.

På minussidan: har häst och åker på tävlingar. Det belastar miljön.
Pendlar till jobbet - bor på landet och närmsta möjliga arbetsplats som visserligen finns på möjligt cykelavstånd är så dålig i arbetsmiljö att jag bytte för ett år sedan.
 
Jag bor i storstad, dvs liten yta med många personer, minimalt med uppvärmning. Vi behöver inte bil utan cyklar eller åker kommunalt.
Sopsorterar och köper primärt begagnat när det kommer till möbler och kläder.
Nu renoverade vi kök och badrum och valde då att prioritera energisnåla vitvaror, snålspolande WC och kranar så långt som möjligt. Vi behöll och återanvände lister och material där det gick.

På minuskontot har vi sommarställe ( där vi iof lever extremt spartanskt utan värme och vatten, men vi har dubbla bostäder) där bil krävs, det saknas sopsortering i mer förfinad form. Plus är att vi kan kompostera och plockar mycket bär och frukt som räcker resten av året.

Det jag tror jag gör som är och känns bäst är nog att jag försöker köpa mat efter säsong. Äpplen och rotfrukter på hösten och vintern till exempel. Microplaster undviks i möjligaste mån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp