Bukefalos 28 år!

Vad gör ni för att hjälpa klimatförändringar eller andra delar av världen?

Oj, inte tillräckligt men försöker tänka på det dagligen. Vi sopsorterar och återvinner så mycket det bara går. Säljer eller skickar iväg till second hand eller skänker till välgörenhet. Kör dock alldeles för mycket bil medan sambon åker kollektivt.

Äter ekologiskt och helst närproducerad mat. Försöker dra ner på kött men tycker det är svårt.

Försöker köpa bra lampor, släcker och har inte tänt i onödan. Drar ur sladdar när vi åker hemifrån osv. Men visst finns det massor man skulle kunna göra bättre.
 
Det där med importerade grönsaker blir väldigt kluvet för min del ibland. Om jag i grönsaksdisken hittar en påse sockerärtor odlade av ett kvinnokollektiv i Zimbabwe så kan jag känna att annat än miljöhänsyn och "jag kan odla det själv" kommer in i bilden.
 
Jag är tveksam till hur många av de bra val jag gör enbart präglas av miljöhänsyn, det är fler faktorer som spelar in t ex djurskydd och ekonomi. Dessutom upplever jag inte att jag direkt offrar något i de val jag gör. Det vore annorlunda om jag började välja bort saker jag verkligen vill ha.

- Bor i hus, som dessutom delvis värms upp av direktverkande el
- Har hund och katt som naturligtvis konsumerar animaliskt foder
- Kör bil, dels till jobbet(antingen min man eller jag kommer att köra till jobbet framöver medan den andra åker kommunalt med buss eller tåg) men även när jag utövar min hobby att träna och tävla hunden
- Äter en hel del tomma kalorier i form av godis

+ Sopsorterar
+ Har egna höns som är lättfödda och äter ekologiskt foder samt pickar i trädgården (tveksam miljövinst)
+ Äter vegetariskt flera gånger i veckan, aldrig köttprodukter till frukost eller lunch
+ Köper bara svenskt, oftast närproducerat kött
+ Köper ekologiskt kaffe, bananer och i stor utsträckning vin
+ Har låg inomhustemperatur, vanligtvis ca 17 grader vintertid
+ Stödvärmer huset med en effektiv täljstenskamin
+ Flyger väldigt sällan, aldrig inrikes
 
Det där med importerade grönsaker blir väldigt kluvet för min del ibland. Om jag i grönsaksdisken hittar en påse sockerärtor odlade av ett kvinnokollektiv i Zimbabwe så kan jag känna att annat än miljöhänsyn och "jag kan odla det själv" kommer in i bilden.
Just de där förpackningarna är just nu föremål för ingående analys i samtalen i min familj! :D
 
Inte specifikt klimat, men vad vi försöker göra för miljön:

- Har bytt alla lampor till LED eller energispar.
- Sopsortera, men försöker ffa minska på sopor.
- Använder tygblöjor, försöker undvika engångsförpackningar. Tex har vi bytt mjölk till en i pantflaskor från ett regionalt mejeri. Ägg köper vi från en eko-bondgård i närheten. De tar självklart emot gamla äggförpacknignar och återanvänder dem.
- Vill inte åka till onödigt många butiker, så äggen "prenumererar" vi på. En kvinna i vårt bostadsområde hämtar ägg en gång i veckan till flera familjer. Mjölken köper min svärmor som ändå handlar i den butiken osv.
- Minskar på köttätandet.
- Har börjat med bokashi-kompost. Målet är att helt kunna sluta med kompost-sophämtning.
- Odlar en hel del grönsaker/frukt/bär i trädgården.
- Har solceller för varmvatten och solpaneler för el.
- Bor i välisolerat hus.
- Byter successivt ut rengöringsmedel, flytande tvål etc mot hemgjort, oförpackat...

Jag tänker att nästan rätt är bättre än helt fel - många bäckar små och man behöver inte rycka på axlarna och ge upp för att man inte kan göra allt perfekt.

Just nu producerar vi mer el än vi behöver (säljer alltså) så jag ska passa på att starta en maskin tvätt. :)
 
Just de där förpackningarna är just nu föremål för ingående analys i samtalen i min familj! :D

Berätta gärna mer! (Eller varför inte spela inte en hel konversation med en gömd mikrofon! :idea: ). För mig känns de som ett bra exempel på ett etiskt dilemma där valet inte blir så svart-vitt som man ofta tror att det ska vara.
 
Berätta gärna mer! (Eller varför inte spela inte en hel konversation med en gömd mikrofon! :idea: ). För mig känns de som ett bra exempel på ett etiskt dilemma där valet inte blir så svart-vitt som man ofta tror att det ska vara.
Jag har någon sorts grundidé om att det är onödigt att köpa färska dagligvaror från utanför Europa. Dvs jag köper tex bananer bara undantagsvis (någon gång om året) och jag köper aldrig tex sparris från Peru eller så. Finns frukten eller grönsaken inte i europeisk produktion vid tidpunkten, så får det vara, som grundprincip (inte hysteriskt slaviskt).

Men så är det då dessa kvinnokooperativ vilkas produkter har börjat dyka upp. Typiskt kooperativ som jag gillar. Nu är jag ju van vid att inte ha tex sugar snaps på vintern - pga den där Europaprincipen för avstånd och transporter - men ändå, så lovvärda kooperativ. Typ så.

Tills vidare köper sambo men jag har hittills inte gjort det. Vi handlar av logistiska skäl inte i samma affär och sambo ser dem oftare än jag. Men ändå.
 
Jag har någon sorts grundidé om att det är onödigt att köpa färska dagligvaror från utanför Europa. Dvs jag köper tex bananer bara undantagsvis (någon gång om året) och jag köper aldrig tex sparris från Peru eller så. Finns frukten eller grönsaken inte i europeisk produktion vid tidpunkten, så får det vara, som grundprincip (inte hysteriskt slaviskt).

Men så är det då dessa kvinnokooperativ vilkas produkter har börjat dyka upp. Typiskt kooperativ som jag gillar. Nu är jag ju van vid att inte ha tex sugar snaps på vintern - pga den där Europaprincipen för avstånd och transporter - men ändå, så lovvärda kooperativ. Typ så.

Tills vidare köper sambo men jag har hittills inte gjort det. Vi handlar av logistiska skäl inte i samma affär och sambo ser dem oftare än jag. Men ändå.

Ungefär mina tankar, alltså(förutom det där med bananerna). Vill jag ha sugar snaps på vintern så finns det sådana som odlats på någorlunda nära håll att hitta i frysdisken.
 
Ungefär mina tankar, alltså(förutom det där med bananerna). Vill jag ha sugar snaps på vintern så finns det sådana som odlats på någorlunda nära håll att hitta i frysdisken.
Bananerna är en stötesten i hushållet, men jag är så van att vara utan dem att jag inte tänker på det. På sommaren händer det att jag köper en klase och så äter jag dem i lunchyoghurt tills de tar slut.
 
Det där med importerade grönsaker blir väldigt kluvet för min del ibland. Om jag i grönsaksdisken hittar en påse sockerärtor odlade av ett kvinnokollektiv i Zimbabwe så kan jag känna att annat än miljöhänsyn och "jag kan odla det själv" kommer in i bilden.

Sant, där tänker jag som du, köper ärtorna och tänker att jag hör en insats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp