Vad gör ni för milhön?

Karoliten

Trådstartare
Vad har ni gjort eller kommer att göra för att er hästhållning inte ska ha negativ effekt på miljön?
 
Ska försöka gå över till året runt-bete, såklart med noga koll på hästarnas välmående och med stödutfodring om det behövs. Kör aldrig till träning utan endast vid akutvård. Inga nya grejer. Syr täcken själv av återanvänt tyg. Inga plastgrejer.

Kommer nog sluta med häst efter de jag har nu. Just på grund av miljöpåverkan.
 
Inga "fluff-inköp" av extra pryttlar med färgmatchade tillbehör. Kommer att söka på begagnatmarknaden så långt det går i det som behövs för unghästarna framöver. Kör inte till träningar/tävlingar, men beror delvis på att jag har två ettåringar... den ene ligger uppenbart i riskzonen för att det blir en del transporterande kommande år. Om än korta sträckor. Hoppas också på träningsmöjligheter "digitalt" även om det inte är samma sak så som komplement för att slippa dra runt med transport och bil.

Tar vinterfoder från egen mark men minus för att det är plastat hösilage. Dock asar jag ju iväg plasteländet till den separata återvinningen men utan miljöpåverkan är det ju knappast. Minuspost är också att det sprids konstgödning på "höåkrarna" varje vår, när unghästarna är färdigväxta får jag överväga någon annan ordning. Försöker begränsa kraftfoder men styrs av analysvärdena.

Manuell ogräsrensning på ridbanan (och ja, fi fan vad det är tråkigt - det är MÅNGA gånger jag önskat något annat men har ännu inte fallit för det).

Tar hand om gödseln och försöker ta hand om överbliven hösilage lokalt, stora delar på gården genom att gräva ner i egna odlingar. Resterande till grannbonden 1 km bort. Strör med halm från en annan grannbonde knappt 1 km bort. Men vet inte om det är någon egentlig merit, kanske lite bättre än torv i alla fall.

Jag lär också sluta efter de jag har nu men hoppas samtidigt att det dröjer minst 20 år så det är inte heller så imponerande som merit. Möjligen om nordsvensken blir inkörd och biltrafiken minskar allmänt så kunde jag ha honom till kortare transporter i stället för bil + en del enklare gårdssysslor typ harva ridbanan och gårdsplanen i stället för traktorn.
 
Senast ändrad:
Mina går på lösdrift med fri tillgång till analyserat hösilage + mineraler. Lite svenkproducerat kraftfoder när de tas in. Skulle vilja strö med enbart halm även inne men pga dåligt med utrymme står de på spån vilket stör mig. Största posten än nog täcken när det kommer till utrustning, sadel och träns nöts inte ut utan håller med omvårdnad.
 
Använder utrustning in i det längsta, köper öht inget i onödan längre och använder inte heller onödig utrustning. Köper begagnat så långt det går och ingen fleece. Hästarna går på bete från april till oktober, har tur som har lättfödda hästar. Har tur som har mkt bra beten och även på vintern så går de i stora gräshagar. Köper grovfoder på gården vi huserar på och får halm från gården också. Behöver sällan köpa kraftfoder men om det är nödvändigt köps svensktillverkat, mineralerna är också svensktillverkade. Åker inte så ofta med hästarna, när de blir lite äldre (4 år nu) kan jag rida till anläggningen för träning.
Med åldern så ifrågasätter jag mkt mer det här med hästeriet om det är försvarbart att hålla häst för sitt eget nöjes skull. Dessa två blir ju iaf mina sista hästar, sen är jag nog för gammal också 😅
 
Lågt antal hästar per ytenhet i stora gräsbevuxna hagar, där växtligheten kan ta tillvara den näring som kommer från hästarnas avföring och urin. Köper merparten av grovfodret av en granne, dvs väldigt lokalproducerat. (resten köps inom 5 mils radie hemifrån, vilket även det får anses vara ganska lokalt) Skördar ibland lite själv också, om vädret är så torrt att det går att få det helt torrt innan det läggs in på logen. (har köpt ett gäng hässjestörar, så vi ska testa att hässja lite hö framöver)
I den mån jag köper kraftfoder så är det svensktillverkat. Lusernpelletsen jag köper är nog inte svenskodlad, dock - tyvärr - men i alla fall svenskt fabrikat.
Köper väldigt lite ny utrustning, sliter ut det gamla först. Köper gärna begagnat om jag hittar något vettigt.
 
- Sköter lagring av gödsel på ett sådant vis att så lite som möjligt riskerar att läcka ut.
- Mockar hagarna.
- källsorterar allt avfall
- försöker köpa foder/material osv så nära geografiskt som möjligt.
- laga hellre än köpa nytt
 
Apropå livslängd för utrustningen så använder jag ännu bland annat ett schabrak som jag köpte på ryttar-VM 1990 (ok jag har några att byta med men inte de där drivorna utan kanske 6-7 st allt som allt. Det nyaste är nog cirka tio år).

Samt att jag har fram till nu haft en Hubertus hoppsadel som jag köpte (för 1000 kr :D ) tidigt 1990-tal, redan då ganska gammal så produktionsdatum troligen tidigt 1980-tal. Även den är använd som komplement till dressyrsadeln, som jag har oftare. Men inte ens med paddar eller ytterligare omstoppning känns det försvarbart att försöka pressa ut mer av den sadeln nu, nu får den övergå till prydnadsföremål eller leksak.
 
Apropå livslängd för utrustningen så använder jag ännu bland annat ett schabrak som jag köpte på ryttar-VM 1990
Jag har fortfarande kvar de två första schabraken jag köpte till min D-ponny, som jag ägde mellan 1983-1986. Jag har även kvar det allra första tränset jag köpte (typ 1981). Och dessa används fortfarande.
Det finns nog även några stall-lindor, benskydd och diverse ryktsaker från samma tidsepok, som även de fortfarande används.
 
Största är.
- Flänger inte runt på träningar och tävling.
- Ingen plats runt någon hästmat och svenskt (men tyvärr plast runt ströt dom har i boxarna, inte i ligghallen som har halm).
-Bete så länge som möjligt, Maj till en bit in i December.
 
Ska försöka gå över till året runt-bete, såklart med noga koll på hästarnas välmående och med stödutfodring om det behövs. Kör aldrig till träning utan endast vid akutvård. Inga nya grejer. Syr täcken själv av återanvänt tyg. Inga plastgrejer.

Kommer nog sluta med häst efter de jag har nu. Just på grund av miljöpåverkan.
Säg till om du lyckas med åretruntbete, har själv kommit ner till 4 månader med stor andel stödfodring och 1 månad med mindre stödfodring.
 
Jag är en rätt stor miljöbov när det kommer till hästarna. Men lite kan även jag lyckas med. Ordnar så vår tränare kommer hit så våra klubbmedlemmar inte behöver köra till träning längre. Även om det kommer några utifrån hit. Står uppstallad där det finns ridhus så behöver inte köra vintertid för att hålla igång träningen. Hästarna äter i princip enbart närproducerat grovfoder. Det lilla kraftfoder som köps är svenskproducerat. Mockar såklart hagen och handlar mer begagnat än nytt.

Arrangerar även virtuella dressyrtävlingar vilket håller en stadig popularitet. Tror många gillar konceptet och ur ett miljöperspektiv är det toppen!
 
Säg till om du lyckas med åretruntbete, har själv kommit ner till 4 månader med stor andel stödfodring och 1 månad med mindre stödfodring.
Vi får se. Jag har ganska mycket mark att tillgå och bor ju i Skåne, så varma vintrar kan det gå. Däremot blir det stor markåtgång. Har en väg mitt igenom som ställer till det också. Förra vintern (alltså inte denna när det var kallt och snöigt) klarade vi 3 månader stödutfodring, 1 månad med stor andel stödfoder. Men det var inte lätt alltså, fick släppa över på grannens en sväng men njae... Men vi får se hur det blir denna vintern, ska utöka med skogsbete nu!
 
Håller inte på och köper massa nya grejer. Ser verkligen över om det MÅSTE köpas in något nytt? så blir det oftast begagnat jag letar. Noga med träckprov och mocka hagar för att minska parasiter och därav slippa preparat som avmaskning som inte är bra för miljön. Försöker träna hemma för tränare.
 
Vi får se. Jag har ganska mycket mark att tillgå och bor ju i Skåne, så varma vintrar kan det gå. Däremot blir det stor markåtgång. Har en väg mitt igenom som ställer till det också. Förra vintern (alltså inte denna när det var kallt och snöigt) klarade vi 3 månader stödutfodring, 1 månad med stor andel stödfoder. Men det var inte lätt alltså, fick släppa över på grannens en sväng men njae... Men vi får se hur det blir denna vintern, ska utöka med skogsbete nu!
Bor i odlingszon 2 nära havet så rent temperatur mässigt har jag inga problem här om det inte är mycket sträng vinter.

Hade 2,5 hektar häst ett tag med kändes fel att slå en massa på sommarn för att ha bete som inte var överväxt till vinterbetet och som inte gjorde så mycket till eller från när väl januari kom.
 
Angående lång betestid, jag kommer från Norrköping och där gick hästarna på bete från maj till augusti, ibland t o m september.

Nu bor jag i Umeå och här verkar folk köra bete juli- halva augusti ungefär 🤔 trots att det finns bete redan i början av juni. Fattar inte riktigt det. Någon som kan förklara?
 
Vi får se. Jag har ganska mycket mark att tillgå och bor ju i Skåne, så varma vintrar kan det gå. Däremot blir det stor markåtgång. Har en väg mitt igenom som ställer till det också. Förra vintern (alltså inte denna när det var kallt och snöigt) klarade vi 3 månader stödutfodring, 1 månad med stor andel stödfoder. Men det var inte lätt alltså, fick släppa över på grannens en sväng men njae... Men vi får se hur det blir denna vintern, ska utöka med skogsbete nu!
Hur stor yta har du per häst? Jag har nyss flyttat till egen gård och har få hästar så tänkte kanske försöka mig på detta, har tänkt ha hästarna på lösdrift i höst/vinter (nu står de på box nattetid pga för mycket bete...)
 
Närodlat foder, svenskt kraftfoder i liten mängd, inga onödiga mineraler, bete stor del av året, stor andel grovfoder i foderstaterna, få hästar på relativt mycket mark.

Hästarna och jag har hållit oss hemmavid hela sommaren såhär långt, målet är dock att åka iväg till tränare regelbundet under hösten, så då blir vi lite "sämre" i klimathänseende igen. Kanske blir det någon tävling också, men har turen/lyxen att ha en tävlingsanläggning en kvart hemifrån, där de brukar ordna tävlingar på alla nivåer och det "alltid" går att hitta något som passar.
 

Liknande trådar

Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
859
Senast: a1agnlju
·
Tjatter Vad har du gjort för naturen/miljön idag? Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det...
Svar
4
· Visningar
315
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp