Vad gör ni för milhön?

Angående lång betestid, jag kommer från Norrköping och där gick hästarna på bete från maj till augusti, ibland t o m september.

Nu bor jag i Umeå och här verkar folk köra bete juli- halva augusti ungefär 🤔 trots att det finns bete redan i början av juni. Fattar inte riktigt det. Någon som kan förklara?

Jag hade gärna haft även vuxna hästar på en maxad betesperiod, men fångrisken är ju en tung faktor för många när det gäller betet, särskilt maj-juni.
 
Kommer nog sluta med häst efter de jag har nu. Just på grund av miljöpåverkan.
Den här kommentaren kändes som ett knytnävsslag i magen. Inte något negativt mot dig på något sätt, men för att jag inser att jag aldrig kommer kunna förmå mig att resonera så. För mig är mina hästar mitt liv. Och jag är gammal nog att ha hunnit med några hästar så jag vet att efter dessa kommer nya, och sedan nya igen. Och min dotter jobbar med hästar, de är hela hennes liv också, jag tror att hon känner ungefär likadant som jag. Och om vi inte kan ha hästar? Ja, då kan väl världen få gå under då (lite ställt på sin spets, såklart, men inte jättelångt från hur jag innerst inne känner)....
 
Jag kommer nog inte heller ha några fler hästar efter de här, fortsätta rida? Ja, kanske det, som medryttare eller på ridskola men inte egen häst. Efter torråret 2018 och den ständiga oron för fodertillgången, som en konsekvens av klimatförändringarna, så kommer jag nog alltid ha ångest efter det. :(
 
Hur stor yta har du per häst? Jag har nyss flyttat till egen gård och har få hästar så tänkte kanske försöka mig på detta, har tänkt ha hästarna på lösdrift i höst/vinter (nu står de på box nattetid pga för mycket bete...)
De går tillsammans tre hästar på 18 ha inklusive nya skogspartiet från och med i vinter. Tror det är viktigt att ha varierande mark så att de själva kan lära sig hitta var det finns föda olika tider på året. Tyvärr går det en väg igenom, vilket krånglar till det hela vintertid (stall/lösdrift på fel sida vägen).
Den här kommentaren kändes som ett knytnävsslag i magen. Inte något negativt mot dig på något sätt, men för att jag inser att jag aldrig kommer kunna förmå mig att resonera så. För mig är mina hästar mitt liv. Och jag är gammal nog att ha hunnit med några hästar så jag vet att efter dessa kommer nya, och sedan nya igen. Och min dotter jobbar med hästar, de är hela hennes liv också, jag tror att hon känner ungefär likadant som jag. Och om vi inte kan ha hästar? Ja, då kan väl världen få gå under då (lite ställt på sin spets, såklart, men inte jättelångt från hur jag innerst inne känner)....
Det känns verkligen hemskt. I tio år nu har jag sparat till drömhästen och nya stallet, men jag kan liksom inte motivera det. Kanske får jag ha hästar kvar bara för betet, men då kan jag inte motivera import av häst som passar till min gren (som jag får sluta med) eller att ha nordsvensk bara för att de är trevliga. Bättre då med hästar som inte kan mer än beta och klickerträning, som det är nu. Men det känns verkligen hemskt.
 
De går tillsammans tre hästar på 18 ha inklusive nya skogspartiet från och med i vinter. Tror det är viktigt att ha varierande mark så att de själva kan lära sig hitta var det finns föda olika tider på året. Tyvärr går det en väg igenom, vilket krånglar till det hela vintertid (stall/lösdrift på fel sida vägen).
Ah, tack! Jag har ungefär halva den ytan och två hästar, men är osäker på om jag kan använda "allt" till bete (en del sankmark och en del väldigt tät skog). Blir nog att jag flyttar runt dem en del mellan hagar och kanske alternerar med att ha dem inne lite nätter när det regnar som värst. Får se också hur mycket jag hinner stängsla!

Det känns verkligen hemskt. I tio år nu har jag sparat till drömhästen och nya stallet, men jag kan liksom inte motivera det. Kanske får jag ha hästar kvar bara för betet, men då kan jag inte motivera import av häst som passar till min gren (som jag får sluta med) eller att ha nordsvensk bara för att de är trevliga. Bättre då med hästar som inte kan mer än beta och klickerträning, som det är nu. Men det känns verkligen hemskt.
Känner du att du måste göra den uppoffringen då? Drömhästen kan ju också beta, och måste du importera, kan du inte hitta det du söker inom landet? (Vet ju inte vilken gren du håller på med, dock, så svårt för mig att säga)

Som sagt så känner jag att jag inte är beredd att offra det som är mitt liv för att "rädda planeten" (om det ens går) och jag är tveksam till om det är enskilda personers individuella uppoffringar som kommer att lösa klimatkrisen. Hela världens infrastruktur behöver ju förändras, liksom. Stora saker som energiförsörjning och transporter. Det måste lösas på politisk nivå, anser jag. Det innebär inte att jag tycker att vi som privatpersoner skall skita i allt, det kan ju till exempel vara en jättebra idé att se över sin konsumtion generellt (av både hästrelaterat och annat), minimera sitt resande, återanvända grejer osv osv, men att ge upp allt känns väldigt hårt.
 
Med en häst och en ponny som för tillfället inte är mer än hagprydnader så går det inte åt mer än nödvändigt.
Sliter länge på sakerna, köper närodlat grovfoder från byn bredvid. Förutom mineraler.
Åker ingenstans med dem och köper mestadels begagnade prylar. Båda oskodda. Svensk halmpellets som strö, eller lokal halm.

Gödslet används till att odla hemma.

Men ja, det är ändå en resurskrävande hobby hur man än vrider och vänder på det.
 
Ah, tack! Jag har ungefär halva den ytan och två hästar, men är osäker på om jag kan använda "allt" till bete (en del sankmark och en del väldigt tät skog). Blir nog att jag flyttar runt dem en del mellan hagar och kanske alternerar med att ha dem inne lite nätter när det regnar som värst. Får se också hur mycket jag hinner stängsla!


Känner du att du måste göra den uppoffringen då? Drömhästen kan ju också beta, och måste du importera, kan du inte hitta det du söker inom landet? (Vet ju inte vilken gren du håller på med, dock, så svårt för mig att säga)

Som sagt så känner jag att jag inte är beredd att offra det som är mitt liv för att "rädda planeten" (om det ens går) och jag är tveksam till om det är enskilda personers individuella uppoffringar som kommer att lösa klimatkrisen. Hela världens infrastruktur behöver ju förändras, liksom. Stora saker som energiförsörjning och transporter. Det måste lösas på politisk nivå, anser jag. Det innebär inte att jag tycker att vi som privatpersoner skall skita i allt, det kan ju till exempel vara en jättebra idé att se över sin konsumtion generellt (av både hästrelaterat och annat), minimera sitt resande, återanvända grejer osv osv, men att ge upp allt känns väldigt hårt.
Det kan gå med två hästar på din yta med. Jag har ju planerat mina hagar för 4-5 egentligen.

Ja, drömhästen är en definitiv import. Och det är ju mer än bara importen i sig som sliter på planeten, veterinärvård, hovis, extra foder, gödsel etc etc. Rent krasst behövs det bara två hästar att beta här ur miljösynpunkt, för det lokala bevarandearbetet. Och de behöver ju inte hållas i ridbart skick. Allt annat kommer bara kännas elakt mot resten av miljön här, som jag ju kämpar för att bevara. Rida runt på min fina import i skogen medan den brinner ner runt om mig och hästen svälter för att det är torka? Nej, det kan jag inte med. Visst ligger det på politiken - men om alla tänker att 'det är politiken' och inte förändrar sin livsstil, ja, då kommer inte politiken ändras heller, för den anpassar sig till hur människor vill ha det.
 
Många intressanta inlägg, själv slåss jag med ångesten att som boende på landet utom någon som helst lokaltrafik i närheten behöva använda bilen. Så för några veckor sen bestämde jag mig för att bygga en egen ridbana. Jag skulle också vilja tävla mer digitalt. Jag och sambon skulle inte heller tveka om det gått att ladda hästarna på tåget på väg till tävlingar🙂
 
Många intressanta inlägg, själv slåss jag med ångesten att som boende på landet utom någon som helst lokaltrafik i närheten behöva använda bilen. Så för några veckor sen bestämde jag mig för att bygga en egen ridbana. Jag skulle också vilja tävla mer digitalt. Jag och sambon skulle inte heller tveka om det gått att ladda hästarna på tåget på väg till tävlingar🙂
Det med att frakta hästar på tåg har jag tänkt på länge😃
 
Det kan gå med två hästar på din yta med. Jag har ju planerat mina hagar för 4-5 egentligen.

Ja, drömhästen är en definitiv import. Och det är ju mer än bara importen i sig som sliter på planeten, veterinärvård, hovis, extra foder, gödsel etc etc. Rent krasst behövs det bara två hästar att beta här ur miljösynpunkt, för det lokala bevarandearbetet. Och de behöver ju inte hållas i ridbart skick. Allt annat kommer bara kännas elakt mot resten av miljön här, som jag ju kämpar för att bevara. Rida runt på min fina import i skogen medan den brinner ner runt om mig och hästen svälter för att det är torka? Nej, det kan jag inte med. Visst ligger det på politiken - men om alla tänker att 'det är politiken' och inte förändrar sin livsstil, ja, då kommer inte politiken ändras heller, för den anpassar sig till hur människor vill ha det.
Som jag sa så tycker jag ju inte att alla ska skita i att göra något själva bara för att det är "politiken" som behöver fatta de stora besluten, känner bara att det kanske finns mellanting mellan "strunta i allt" och "ge upp sitt livs dröm". Och självklart är politiken en spegling av vad vi - alla medborgare - vill, problemet är kanske att det inte är helt entydigt vad vi behöver och borde göra (samt att folk hittills har tyckt att det ligger för långt in i framtiden för att bry sig, det har inte rört dem liksom). Sluta elda fossila bränslen såklart, men hur och till vilken kostnad? Och kan vi på ett bra sätt ens förutse vad vi skall satsa på för framtiden vad gäller energiförsörjning, transporter etc? Batterier är ju t.ex. inte helt oproblematiska de heller. Det finns MÅNGA beslut som verkligen behöver fattas NU, både för att minska klimatpåverkan och för att anpassa oss till den.

Jag har islandshästar och de är ju rätt väl lämpade som landskapsvårdare och klarar sig bra på enbart bete stor del av året, så på det sättet är kanske jag o mina två hästar ingen klimatmässig katastrof. En av dem är absolut min drömhäst och visst kostar han lite mer (ekonomiskt och av planetens resurser) för att jag håller honom som ridhäst istället för att bara låta honom gå och beta (främst skor) men det är en lyx jag tillåter mig (även häst nummer två kommer att bli ridhäst, är det tänkt).

Angående betesareal så känns det just nu som om jag har för få hästar. Mina två går i en hage på knappt 1 ha just nu och det är på gränsen till att vara för mycket bete för dem, samtidigt som jag har andra hagar som är på gränsen till att växa igen. Men jag kanske behöver allt det där betet i vinter? Det som redan är skog är ju det, liksom, men jag tänkte försöka hålla mina hagmarker öppna.
 
Många intressanta inlägg, själv slåss jag med ångesten att som boende på landet utom någon som helst lokaltrafik i närheten behöva använda bilen. Så för några veckor sen bestämde jag mig för att bygga en egen ridbana. Jag skulle också vilja tävla mer digitalt. Jag och sambon skulle inte heller tveka om det gått att ladda hästarna på tåget på väg till tävlingar🙂

Det med att frakta hästar på tåg har jag tänkt på länge😃
Med tanke på att tågvangnar med gods kan "försvinna" i veckor hade jag aldrig vågat ställa hästen på tåget.
 
Som jag sa så tycker jag ju inte att alla ska skita i att göra något själva bara för att det är "politiken" som behöver fatta de stora besluten, känner bara att det kanske finns mellanting mellan "strunta i allt" och "ge upp sitt livs dröm". Och självklart är politiken en spegling av vad vi - alla medborgare - vill, problemet är kanske att det inte är helt entydigt vad vi behöver och borde göra (samt att folk hittills har tyckt att det ligger för långt in i framtiden för att bry sig, det har inte rört dem liksom). Sluta elda fossila bränslen såklart, men hur och till vilken kostnad? Och kan vi på ett bra sätt ens förutse vad vi skall satsa på för framtiden vad gäller energiförsörjning, transporter etc? Batterier är ju t.ex. inte helt oproblematiska de heller. Det finns MÅNGA beslut som verkligen behöver fattas NU, både för att minska klimatpåverkan och för att anpassa oss till den.

Jag har islandshästar och de är ju rätt väl lämpade som landskapsvårdare och klarar sig bra på enbart bete stor del av året, så på det sättet är kanske jag o mina två hästar ingen klimatmässig katastrof. En av dem är absolut min drömhäst och visst kostar han lite mer (ekonomiskt och av planetens resurser) för att jag håller honom som ridhäst istället för att bara låta honom gå och beta (främst skor) men det är en lyx jag tillåter mig (även häst nummer två kommer att bli ridhäst, är det tänkt).

Angående betesareal så känns det just nu som om jag har för få hästar. Mina två går i en hage på knappt 1 ha just nu och det är på gränsen till att vara för mycket bete för dem, samtidigt som jag har andra hagar som är på gränsen till att växa igen. Men jag kanske behöver allt det där betet i vinter? Det som redan är skog är ju det, liksom, men jag tänkte försöka hålla mina hagmarker öppna.
För mig är det klart att allt som är lyx (det vill säga hästar m.m.) är totalt onödigt. Nödbroms innebär att stoppa allt som är totalt onödigt. Sen finns det ju alltid saker som snudd på gör livet olidligt. Personligen kommer jag aldrig kunna sluta dansa, då kan jag lika gärna bara sluta leva - och dansskor är ju inte jättebra för miljön. Men häst... Det har alltid funnits där, men jag kan leva utan. Även om det tar emot. En tanke jag har (som nog mest är för att rättfärdiga det för mig själv) är att jag skulle kunna ha häst istället för den elflakcykel jag vill köpa. För alla kan inte ha elmotorer. Men då måste jag ha en trafiksäker häst, och jag har aldrig gjort mer än tömkört lite i skogen (med dåligt resultat). Så körkurs då, vilket innebär transporter, tid som skulle kunna gå till att demonstrera/ställa om/påverka. Värt det för att skippa elcykeln? Jag vet inte.

Islandshästar är ju definitivt bättre anpassade för ett sådant liv! Själv har jag sagt att det ska bli skolöst i framtiden - men hur det ska gå ihop om jag ska ha häst istället för cykel, det vet jag inte. Likaså ska jag endast måttbeställa sadlar (min gren kräver det ändå) för att få rätt från början och inte byta tusen gånger. Allt blir ju dyrare då, men livet i klimatkris är dyrare.

Men så kommer jag ändå till punkten; vad gör jag när de inte har mat? Vad gör jag nästa 2018, och alla värre år som kommer? Jag vet verkligen inte.

På sommaren har jag dem på mindre areal, små hagar på 1-3 ha som är sammanlänkade. På vintern öppnar jag upp mellan. Sen är det bra att inte ha allt för högt betestryck även på sommaren, då växer det mindre på vintern, och hagarna blir också mindre varierade i artsammansättning (dåligt både för häst och miljö). Det de får på 1 ha på sommaren här måste de leta på typ 10 ha för på vintern, men det är olika förutsättningar överallt så det är ju jättesvårt att sia för dina hästar. Men jag tror islandshästar äter mindre än mina (stora varmblod).
Med tanke på att tågvangnar med gods kan "försvinna" i veckor hade jag aldrig vågat ställa hästen på tåget.
I nuläget ja. Men om det sköttes så.
 
Jag önskar för övrigt att det fanns djurambulans för häst i Skåne. Det känns så onödigt att alla som har hästar ska behöva ha bil och transport redo, för ett nödläge som kanske kommer, kanske inte.
 
För mig är det klart att allt som är lyx (det vill säga hästar m.m.) är totalt onödigt. Nödbroms innebär att stoppa allt som är totalt onödigt. Sen finns det ju alltid saker som snudd på gör livet olidligt. Personligen kommer jag aldrig kunna sluta dansa, då kan jag lika gärna bara sluta leva - och dansskor är ju inte jättebra för miljön. Men häst... Det har alltid funnits där, men jag kan leva utan. Även om det tar emot.

För mig är hästarna det dansen är för dig - kan jag inte i någon form hålla på med hästar så kan jag lika gärna sluta leva. Och känner jag att jag lika gärna kan sluta leva, så är jag ju inte så motiverad att rädda planeten heller, liksom... Bättre då att försöka ha hästar (och övrigt liv) på ett så bra sätt det går.

Sedan kan man ju filosofiskt fundera över vad som är onödigt och vad som inte är det. Ska vi, på grund av nödläge, ta bort precis allt som inte är nödvändigt för att överleva? Restaurangbesök, vin, frisör, godis, böcker, kultur.... Vad kommer hända då? Vi kommer ju till exempel sänka ekonomin helt. Det är kanske något vi måste göra (sänka ekonomin alltså) för att komma ur det konsumtions-ekorrhjul vi befinner oss i, men hur ser konsekvenserna ut av det?

Angående 2018 och torkan, förresten, så hade jag ju hästar då också men inte hemma utan inhyrda. Eftersom det faktiskt började regna så småningom så klarade den gård hästarna då bodde på att producera grovfoder för samtliga hästar som bodde på gården, samt till gårdens ordinarie hököpare. Jag tänker mig att jag själv, på nuvarande gård, i ett sådant läge skulle släppa hästarna på de ytor som idag är sankmark där de förmodligen skulle kunna gå och beta om det blev riktigt torrt.
 
För mig är hästarna det dansen är för dig - kan jag inte i någon form hålla på med hästar så kan jag lika gärna sluta leva. Och känner jag att jag lika gärna kan sluta leva, så är jag ju inte så motiverad att rädda planeten heller, liksom... Bättre då att försöka ha hästar (och övrigt liv) på ett så bra sätt det går.

Sedan kan man ju filosofiskt fundera över vad som är onödigt och vad som inte är det. Ska vi, på grund av nödläge, ta bort precis allt som inte är nödvändigt för att överleva? Restaurangbesök, vin, frisör, godis, böcker, kultur.... Vad kommer hända då? Vi kommer ju till exempel sänka ekonomin helt. Det är kanske något vi måste göra (sänka ekonomin alltså) för att komma ur det konsumtions-ekorrhjul vi befinner oss i, men hur ser konsekvenserna ut av det?

Angående 2018 och torkan, förresten, så hade jag ju hästar då också men inte hemma utan inhyrda. Eftersom det faktiskt började regna så småningom så klarade den gård hästarna då bodde på att producera grovfoder för samtliga hästar som bodde på gården, samt till gårdens ordinarie hököpare. Jag tänker mig att jag själv, på nuvarande gård, i ett sådant läge skulle släppa hästarna på de ytor som idag är sankmark där de förmodligen skulle kunna gå och beta om det blev riktigt torrt.
Jag tänker att det är ett personligt etiskt övervägande en får göra i varje beslut. Vi vet att klimatkrisen är nu, och all vetenskap kring den. Vi vet konsekvenserna om inget görs. Då menar jag att vi måste, i varje beslut vi tar, läsa på så mycket som möjligt om konsekvenserna, och sedan utefter vår egen värdering i frågan (det vill säga, huruvida en bryr sig om den fakta vi vet vet om konsekvenserna) ta ett beslut om huruvida det är värt det. Är det goda av detta (dans, hästar, frisör, godis etc) värt alla konsekvenser som kommer i förlängningen (död, lidande, samhällskollaps etc) och kan jag då med gott samvete genomföra det jag skulle önska? Det är den personliga övervägningen som vi, i mitt tycke, aldrig kommer ifrån. Det behöver inte vara ett svartvitt 'ja eller nej' för den delen, men det ska vara ett tydligt informerat och väl övervägt etiskt beslut tycker jag. Som t.ex. att jag kan tänka mig att ha en rid- och körhäst om jag då inte köper den elcykel jag tänkte, utan använder hästen som mitt transportmedel, och inte på något sätt konsumerar för hästen mer än absolut nödvändigt. Dans behöver jag för min psykiska och fysiska hälsa (ergo, för att ha ork till att vara miljömedveten), men jag kan skippa att gå på lektioner flera mil bort och dansa hemma istället.

Sänka ekonomin är i min mening ett allt för svartvitt sätt att se på det. Förändra den, ja. Göra denna förändring trots att det är tufft, ja. Men sänka, som om det är det enda skeppet vi har och inte ett luftslott vi byggt upp som samhälle? Nej.

Fungerar det om det blir torka 2, 5, kanske 10 år i rad? Det måste ju vara en del i beslutet, konsekvenserna av klimatkrisen på hästarnas och ditt liv. Jag säger varken bu eller bä om det, men det måste tas med i beräkningen. Själv har jag stora ytor skog och hasselsnår, samt våtmark, som jag jobbar aktivt på att hjälpa på traven att bli mer resilient och mångfaldig, så jag är ju inne på samma spår som du; många alternativa lösningar.

Ber om ursäkt om det är rörigt förresten. Sömnlös natt.
 

Liknande trådar

Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Tjatter Vad har du gjort för naturen/miljön idag? Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det...
Svar
4
· Visningar
314
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp