Vad gör ni med urvuxna kläder/saker?

Nej jösses, jag ids inte hålla på och lägga halva min fritid på att svara på massa frågor, skicka fler bilder, packa, diskutera prut och fraktpriser😅
Jag skänker de urvuxna kläderna till vänner med yngre barn istället😊
 
Men vill ocksåslå ett slag för att ha is i magen även om barnen är födda olika säsonger. Mina två äldsta är födda oktober och april men har ändå kunnat ärva nästan allt eftersom de varit så olika stora. Alla kläder är ju kanske inte småblommiga klänningar :)
Ja men detta, håller med!
Storebror född januari och lillasyster augusti. Han på översta kurvan och hon på nedersta, inga problem alls att återanvända kläderna kan jag meddela :D

Har därför inte gjort mig av med speciellt mycket, men kommer sälja märkeskläderna och skänka resten till secondhand när det är dags :)
 
Orkar aldrig sälja utan brukar låta mina syskon men yngre barn få kolla vad de har och sedan ger jag bort resten (lite dyrare kläder typ pop sparar jag till en annan dag)

Köper dock själv mycket begagnat och föredrar klädpaket. Köper med fördel 30-40 plagg för 600 kr, typ hm kläder och liknande. Gillar jag inte allt brukar det ändå gå på pluss. Senast köpte jag 4!!!!soppåsar och trotts att hälften inte var i min smak blev det massa kläder till de två äldre som har samma storlek. Var en grisen i säcken och visste inte ens att de skulle vara så mycket
 
Kanske är så man får göra, leta upp specifika grupper. Lägger mest ut i Lilla Klädcirkeln, och tycker jag lägger riktigt låga priser - typ 20 kr för shorts, 20 kr för body, romper för typ 80 kr. Sen lite MarMar för typ 200 kr plagget, men där har nypris varit runt 500kr och är i nyskick.

Mini Rodini verket man kunna sälja till halva nypriset oavsett hur skicket är, med fläckar får man ändå runt 250 kr för en tröja. Men får kanske sluta spendera för mkt pengar på barnkläder 😇 Även om jag är bra på rabattkoder så är det ju mycket pengar..

@PathOfClovers får väl snart en påse, våra barn är födda samtidigt på året så de ligger nog hyfsat lika varandra i storlek under samma säsong..
Åh, det tas gärna emot! :love: kan såklart betala en slant också. ☺️
 
Här är förresten en till som kunnat använda det mesta trots barn födda olika säsonger. Äldsta barnet fött i juli och andra i januari men den yngre av en mindre modell så hon har kunnat ha det mesta senare i ålder. Och efter de första åren har de ju varje storlek allt längre tid. Nu har vi en till född i januari, men mer lik äldsta i kroppen. Blir spännande att se hur det går 😁
 
Skänker allt till typ röda korset.
Är inte värt att hålla på sälja för de små summorna man får och besväret.
Har ingen i närheten som väntar yngre och tänker inte ha massa grejer i förrådet i flera år för kusiner som kanske kommer.

Är så skönt att rensa ut eftersom nu efter lillebror växer ut storlekarna 👍
 
Försöker sälja, men av nån anledning lyckas det inget bra med kläder. Tror det finns för mycket så folk kan välja och vraka.
Brukar sluta med att jag skänker till en second hand där pengarna går till välgörande ändamål.

Har tyvärr ingen bekant jag kan skänka till, annars hade jag gärna gjort det.
 
Stadsmissionen. Allt går dit förutom saker som är besvärliga att frakta bort. De lägger vi ut för minsta möjliga belopp på blocket och skriver sedan gratis mot avhämtning i annonsen 😊 Kul om grejerna går att återanvända! Vissa saker har vi skänkt bort till (numera fd) förskolan såsom böcker och spel.
 
Är med i några grupper för att sälja barnkläder och du får ABSOLUT inte tjäna något på att sälja. GUD NÅDE DIG om du säljer dyrare än du köpt, även om det finns köpare villiga att betala 😂😂

Flera personers logik var att man kan inte sälja dyrare än man köpt för det är FEL! Frågade då om det innebär att om jag får en Gucci-väska av min man och sen skulle vilja sälja den, då måste jag med deras logik ge bort den, för jag har ju inte betalat något för den?

Folk är så missunnsamma och fåniga. Är mest med i grupperna för underhållningen.

Lol måste berätta om en händelse. En tjej säljer ett plagg, oanvänt med lapp kvar. Person 2 köper. Person 2 får hem plagget och ser att det sitter en rea-etikett på!!! Krig bryter ut i gruppen för tjejen som sålde har tjänat 10 kr på att sälja plagget buhu 😭 i övrigt var tjejen nöjd med plagget haha. Fattar inte hur folk orkar, har de inga jobb eller.
Det här har jag råkat ut för också, admin godkände inte mina annonser då de tyckte att jag satte ett för högt pris 👀
Ett för högt pris leder bara till att mina grejer förblir osålda, varför skulle de lägga sig i?
Dessutom var priserna satta under halva nypriset så jag fattade verkligen inte vad de dillade om 😂
Gick ur gruppen.
 
Det här har jag råkat ut för också, admin godkände inte mina annonser då de tyckte att jag satte ett för högt pris 👀
Ett för högt pris leder bara till att mina grejer förblir osålda, varför skulle de lägga sig i?
Dessutom var priserna satta under halva nypriset så jag fattade verkligen inte vad de dillade om 😂
Gick ur gruppen.

Ja jag fattar inte heller. Folk är så jävla gnälliga. Och extremt missunnsamma. Undrar om de resonerar på samma sätt när de köper bostad. ”Jag såg på Booli att du för 20 år sedan köpte huset för 3 miljoner, så jag tänker inte betala mer än 3 miljoner idag. För det är faktiskt FEL att du tjänar pengar på MIG!!”

Är samma sorts människor som gnäller när det typ är rea. ”Kan de sälja för reapris så betyder det att det är överpris annars”. En gång tog jag på mig att förklara att priset du betalar för ett plagg ska täcka:
Tull, moms, frakt från tillverkare till handlare, tillverkning, design, löner i alla led, kommande produktutveckling, reklam, eventuella lokaler, lagerkostnader, frakt (för det du ev betalar i frakt är inte vad frakten faktiskt kostar), försäkring mm.

Men nä folk är helt clueless. Säkert samma människor som är otrevliga mot butikspersonal också. Att vara snål är äckligt så folk borde bara sluta 😂
 
Nej jösses, jag ids inte hålla på och lägga halva min fritid på att svara på massa frågor, skicka fler bilder, packa, diskutera prut och fraktpriser😅
Jag skänker de urvuxna kläderna till vänner med yngre barn istället😊
Jag önskar att jag hade vänner med yngre barn! Skulle vara så sjukt smidigt att bara kunna ge bort allt till dem (förutom det vi vill spara av emotionella skäl såklart).
 
Vi har nyligen fått vårt tredje (och sista!) barn och jag ser verkligen fram emot att göra mig av med alla grejer 😅 Allt som är urvuxrt resans nu ut direkt. Få, enstaka plagg som har särskilt emotionellt sparas men resten slängs, skänks till välgörenhet eller säljs. Det som ska säljas är bara finare grejer som jag verkligen tror jag kan få nåt för. Då lämnar jag antingen in det på en loppis/secondhand som finns här eller så säljer jag själv i specifika grupper på Facebook (gäller mest bärdon och ullkläder).

Hade gärna haft någon bekant eller släkting jag kunde ge till, vi har själva ärvt massor och det är ju kul att få se det komma till nytta men vi verkar tyvärr vara "sist ut".

Jobbar likadant. Sparar saker med emotionellt värde eller finare grejer vi vill skänka. Dyra ytterkläder och skor säljer jag. Vardagskläder skänks. Sååå skönt kunna rensa ut!!
 
Jag önskar att jag hade vänner med yngre barn! Skulle vara så sjukt smidigt att bara kunna ge bort allt till dem (förutom det vi vill spara av emotionella skäl såklart).
Ja det är verkligen en win-win lösning😊
Vi har själva fått en del av andra vänner vars barn är äldre, så det är en salig blandning av ”dubbelärvda” kläder till i princip nya plagg som är använda enstaka gånger.
 
Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det är en pojke, har en flicka sen tidigare och jag har svårt att se att jag kommer klä en pojke i klänning och småblommigt).

Har börjat sälja av lite saker - har redan skänkt bort det som inte är absoluta favoriter så det är bara guldkornen kvar. Men jag blir tokig? Folk ska pruta på shorts som jag lagt ut för 20 kr? Och betala efter lön när man handlar kläder för 100 kr? Jag tycker det är jobbigt nog att packa och skicka, orkar inte med allt krångel. Får man acceptera det eller har ni några magiska tips? Säljer mest i Facebook-grupper, enstaka på Marketplace (sålde idag en bärsele från Ergobaby, den skulle ju också prutas på men de kom iaf hit och hämtade den. Sålde den för 400 kr, nypris 1400 kr och den var helt utan skavanker….).

Försöker göra en god gärning för miljön och andra människors plånböcker (har tyvärr en förkärlek för dyra, alldeles för fina kläder till mitt barn). Klädpaket känns det typ inte som att någon köper eller har jag fel?

Era erfarenheter och bästa tips?
Jag har några gånger försökt att sälja dyra och jättefina vinterkläder som ser helt oanvända ut, men blir bara irriterad på hur många snåla puckon det finns. Fina märkeskläder, liksom leksaker osv som var dyra och som fortfarande är fina skänker jag hellre bort då till vänner med yngre barn, eller till välgörenhet. Nu senast packade jag tre uppsättningar nästan nya Reima-overaller, Reima-vinterskor osv som bara använts på skidsemestrar och skickade till de första insamlingarna till Ukraina när det drog igång. Hellre skänka till välgörenhet än typ skänka bort till snåla medelklasskärringar som ska pruta för sakens skull. Urk alltså.
 
Jag har några gånger försökt att sälja dyra och jättefina vinterkläder som ser helt oanvända ut, men blir bara irriterad på hur många snåla puckon det finns. Fina märkeskläder, liksom leksaker osv som var dyra och som fortfarande är fina skänker jag hellre bort då till vänner med yngre barn, eller till välgörenhet. Nu senast packade jag tre uppsättningar nästan nya Reima-overaller, Reima-vinterskor osv som bara använts på skidsemestrar och skickade till de första insamlingarna till Ukraina när det drog igång. Hellre skänka till välgörenhet än typ skänka bort till snåla medelklasskärringar som ska pruta för sakens skull. Urk alltså.

Vännerna som förhoppningsvis inte är medelklasskärringar än :D är väldigt glada över de fina kläderna!
 
Måste ändå säga att jag ofta faktiskt får bra betalt för barnkläder som jag säljer. Min unge är sån som kan använda kläderna men de ser ändå sprillans nya ut sen + väljer såna kläder som är snygga. Så det säljer ändå bra. Sålde på tradera för typ väldigt väldigt mycket förra året (vågar inte säga hur mkt :p) men tyvärr 0 vinst eftersom allt var beg och under inköpspris. Några LV-väskor också som drog upp priserna men även de utan vinst 😂
 
Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det är en pojke, har en flicka sen tidigare och jag har svårt att se att jag kommer klä en pojke i klänning och småblommigt).

Har börjat sälja av lite saker - har redan skänkt bort det som inte är absoluta favoriter så det är bara guldkornen kvar. Men jag blir tokig? Folk ska pruta på shorts som jag lagt ut för 20 kr? Och betala efter lön när man handlar kläder för 100 kr? Jag tycker det är jobbigt nog att packa och skicka, orkar inte med allt krångel. Får man acceptera det eller har ni några magiska tips? Säljer mest i Facebook-grupper, enstaka på Marketplace (sålde idag en bärsele från Ergobaby, den skulle ju också prutas på men de kom iaf hit och hämtade den. Sålde den för 400 kr, nypris 1400 kr och den var helt utan skavanker….).

Försöker göra en god gärning för miljön och andra människors plånböcker (har tyvärr en förkärlek för dyra, alldeles för fina kläder till mitt barn). Klädpaket känns det typ inte som att någon köper eller har jag fel?

Era erfarenheter och bästa tips?
Det jag har sålt har jag sålt som paket, det har funkat väldigt bra (vem orkar köpa ett plagg begagnat?) Men nu har vi kommit till läget att samma kläder kan användas typ ett år (växer bara på längden och inget på bredden 🙄)
Nu har vi fått typ alla dyra vinterkläder hittills begagnat av barnets faster och de har jag gett vidare till en kompis efterhand. Har sålt några dyrare barngrejer (typ liggdel till vagnen) inte upplevt att det varit problematiskt faktiskt, men har bara använt marketplace på facebook. Känns som det blir svårare för folk att vara bökiga där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp