Vad gör vi? Del CLXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avdelningen märkligt:

Visa bifogad fil 111694

Jag har alltså inte ont eller ens en aning om vad jag har gjort :confused:
står på 1177.se sånt uppstår ibland och inte vet varför,.
Och anledningen jag vet? När min mamma var hos mig sist hade lika fint blodfläck, riktigt ilsket rött, i ögat, som inte gjorde ont som hon får ibland, så kollade upp det på 1177. 😅


"

Blodkärl som har brustit​

Det är vanligt att ett litet blodkärl i ögats genomskinliga bindhinna går sönder. Bindhinnan sitter utanpå ögonvitan, och på insidan av ögonlocket. När blodkärlet brister uppstår en liten blödning som du kan se som ett blodrött område som täcker delar av ögonvitan.
Orsaken till att ett blodkärl i ögonvitan brister är ofta oklar, men det beror inte på ett för högt ögontryck eller annan allvarlig ögonsjukdom. Det kan hända i alla åldrar.

Inte allvarligt – men kan se obehagligt ut​

Ett brustet blodkärl i bindhinnan i ögat är som ett blåmärke någon annanstans på kroppen. Det röda området försvinner vanligtvis inom en vecka. Det gör inte ont och det påverkar inte heller din syn. Men om har du andra symtom samtidigt med blödningen i ögat bör du kontakta vården."

https://www.1177.se/roda-ogon
 
står på 1177.se sånt uppstår ibland och inte vet varför,.
Och anledningen jag vet? När min mamma var hos mig sist hade lika fint blodfläck, riktigt ilsket rött, i ögat, som inte gjorde ont som hon får ibland, så kollade upp det på 1177. 😅


"

Blodkärl som har brustit​

Det är vanligt att ett litet blodkärl i ögats genomskinliga bindhinna går sönder. Bindhinnan sitter utanpå ögonvitan, och på insidan av ögonlocket. När blodkärlet brister uppstår en liten blödning som du kan se som ett blodrött område som täcker delar av ögonvitan.
Orsaken till att ett blodkärl i ögonvitan brister är ofta oklar, men det beror inte på ett för högt ögontryck eller annan allvarlig ögonsjukdom. Det kan hända i alla åldrar.

Inte allvarligt – men kan se obehagligt ut​

Ett brustet blodkärl i bindhinnan i ögat är som ett blåmärke någon annanstans på kroppen. Det röda området försvinner vanligtvis inom en vecka. Det gör inte ont och det påverkar inte heller din syn. Men om har du andra symtom samtidigt med blödningen i ögat bör du kontakta vården."

https://www.1177.se/roda-ogon

Jag är inte ett dugg bekymrad utan tycker lika mycket om det som jag tycker om vanliga blåmärken :love:
 
Kommer kunna lägga till en hel del på mitt cv, just blivit ansvarig för företagets digitala marknadsföring och sociala medier. Jag hoppas på dels en skaplig löneökning, dels att vi går igenom alla mina arbetsuppgifter och hittar en passande arbetstitel till mitt allkonstnärsarbete. :up:
 
Igår klagade jag på att folk som ringde mig på jobbet var otrevliga. Idag ringde den mest otrevliga och bad om ursäkt för sitt bemötande igår. Så himla oväntat.
Det har hänt mig då och då. Man vill ju ibland bara fråga "men hur tänkte du när du var så otrevlig?" liksom, men låter bli och tackar och säger att man förstår (iaf jag)
I bland skulle man vilja fråga ut dem liksom, varför denna otrevlighet? Analysera :D

Men det brukar kännas lite bättre när de ringer och ber om ursäkt :up:
 
Det har hänt mig då och då. Man vill ju ibland bara fråga "men hur tänkte du när du var så otrevlig?" liksom, men låter bli och tackar och säger att man förstår (iaf jag)
I bland skulle man vilja fråga ut dem liksom, varför denna otrevlighet? Analysera :D

Men det brukar kännas lite bättre när de ringer och ber om ursäkt :up:
Hen förklarade varför hen var otrevlig också, så jag fick reda på det utan att behöva fråga. 🙂
 
Alltså jag fattar inte. I dag har flera personer kommit in hos mig och uttryckt att de är superglada att jag är här (på detta våningsplanet, när jag sitter som registrator).
En har köpt mig en mazarin? :cautious:

Det ligger lite i min natur att försöka hitta "vad de egentligen vill" när de säger så där. Men jag kanske bara ska försöka slappna av och acceptera att jag tydligen är uppskattad?
 
Min kompis har en utmaning i appen till hennes aktivitetsklocka, utmaningen är att gå 300 000 steg på en månad (alltså 10 000 steg/dag). Nu har hon 8 000 steg kvar så som den snälla kompis jag är så uppmuntrade/övertalade/peppade jag henne till att ta en promenad hem istället för att ta bussen :D Bara den lilla detaljen att promenaden är 53 min lång. Själv ligger jag nedbäddad i sängen :angel: :rofl:
 
Min kompis har en utmaning i appen till hennes aktivitetsklocka, utmaningen är att gå 300 000 steg på en månad (alltså 10 000 steg/dag). Nu har hon 8 000 steg kvar så som den snälla kompis jag är så uppmuntrade/övertalade/peppade jag henne till att ta en promenad hem istället för att ta bussen :D Bara den lilla detaljen att promenaden är 53 min lång. Själv ligger jag nedbäddad i sängen :angel: :rofl:
Måste nog räkna efter i stegräknaren....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: starcraft
·
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 419
Senast: lingonben
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
384
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 061
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp