Vad gör vi? Del CVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tänker du skriva om? Kan vi på Buke hjälpa till?
Jag hade tänkt skriva om kvinnorna inom skytterörelsen, jag nosade på ämnet i B-uppsatsen och vet att det finns material på krigsarkivet i Stockholm. Framförallt tidningen Svensk skyttetidskrift från 1899 och framåt, men även överstyrelsens protokoll osv. Men jag kan inte be någon att åka i flera omgångar för att lusläsa tidningar och hitta de där små notiserna som bevisar att kvinnorna sköt och tävlade på samma villkor som männen.
Jag tycker att ämnet är extremt spännande, till B-uppsatsen fick kunde jag motbevisa den lilla litteratur som finns i ämnet, genom att påvisa den debatt som uppstod 1906, om kvinnors rätt till statens skyttemärken. Litteraturen menade att kvinnor inte började skjuta förrens på 40-talet.

Jag hade hoppats på att mitt förbund skulle ha åtminstone diskuterat frågan, men det nämns inte med ett ord som sagt. Det finns material på ett arkiv i Nacka från föreningen som skickade in motionen 1906 men som sagt, be någon gå igenom en hyllmeter material, det känns lite för mycket.

Så jag får försöka släppa ämnet och hitta något annat och där står jag helt tom just nu. Kan för mitt liv inte komma på ett enda ämne med material tillgängligt digitalt. :( Självklart finns det, men det står helt still.
 
Jag kan inte sova :arghh:
Är helt orimligt pigg trots att jag varit vaken sedan kl 08.00 igår... funderar lite på vad grannarna gör. Det låter som att de håller på att flytta, men det känns ej så rimligt med tanke på att klockan nästan är halv två på natten :meh:

Jag har ofta svårt att sova, kan ibland börja möblera om mitt i natten, på nått sätt hjälper det 🤷‍♀️ kanske dina grannar är lika natt-rastlösa som jag? 😅😇 har dock inte själv gjort det mitt i natten på länge just på grund av grannar, gör det "mentalt" ist, funkar nästan lika bra ^^
 
Fyfasen 😩 är snart klar med återställandet efter vår. Dragit ut på tiden pga detta jäkla virus. Sjuka hantverkare och grejer och idag skulle det sista göras. Vem blev sjuk? Jag. Då ville de inte komma, såklart. Bra drag av dem men inte kul!
Ja. Morsan, farsan och Lady har fått flytta ut till sommarstugan pga av detta + isolering
Så jag, katterna och fiskarna bor kvar i lägenheten
 
Jag är så in i bängen trött - oklart om det är pollen eller virus. Möjligtvis utarbetad. Jag är lite slemmig i luftrören och snuvig, så det kan vara vad som helst. Jag har dock inte tid med vare sig det ena, andra eller tredje, utan har massor att göra och hade gärna velat beta av två stora deadlines före påskledigheten så att jag får känna mig lite ledig.

Jag somnade redan vid 20 igår i soffan, vaknade vid 22.30 och gick till sängen och somnade nästan på stört. Trots det känns det som jag hade kunnat sova ett dygn till.
 
Vaknade nyss och aj aj vad ont det gör i kroppen :arghh: det får bli en väldigt lugn dag i dag.

Drömde att jag tappat bort min kompis, så jag gjorde någon form av kampanj för att hitta henne och slog tydligen på stora trumman för jag var till och med med på tv och efterlyste henne under varenda reklaminslag. Betalade genom att färga en slinga hår rött på alla som jobbade på tv :confused:
Sen var det samtidigt något med en alligator som jag hade med mig över allt men var tvungen att gömma annars skulle jag få fängelse. Den bet ett lamm i örat när jag var på skansen. :cautious:
 
Vaknade nyss och aj aj vad ont det gör i kroppen :arghh: det får bli en väldigt lugn dag i dag.

Drömde att jag tappat bort min kompis, så jag gjorde någon form av kampanj för att hitta henne och slog tydligen på stora trumman för jag var till och med med på tv och efterlyste henne under varenda reklaminslag. Betalade genom att färga en slinga hår rött på alla som jobbade på tv :confused:
Sen var det samtidigt något med en alligator som jag hade med mig över allt men var tvungen att gömma annars skulle jag få fängelse. Den bet ett lamm i örat när jag var på skansen. :cautious:
Du är kemikalieansvarig på jobbet sa du? O_o
 
Jag hade tänkt skriva om kvinnorna inom skytterörelsen, jag nosade på ämnet i B-uppsatsen och vet att det finns material på krigsarkivet i Stockholm. Framförallt tidningen Svensk skyttetidskrift från 1899 och framåt, men även överstyrelsens protokoll osv. Men jag kan inte be någon att åka i flera omgångar för att lusläsa tidningar och hitta de där små notiserna som bevisar att kvinnorna sköt och tävlade på samma villkor som männen.
Jag tycker att ämnet är extremt spännande, till B-uppsatsen fick kunde jag motbevisa den lilla litteratur som finns i ämnet, genom att påvisa den debatt som uppstod 1906, om kvinnors rätt till statens skyttemärken. Litteraturen menade att kvinnor inte började skjuta förrens på 40-talet.

Jag hade hoppats på att mitt förbund skulle ha åtminstone diskuterat frågan, men det nämns inte med ett ord som sagt. Det finns material på ett arkiv i Nacka från föreningen som skickade in motionen 1906 men som sagt, be någon gå igenom en hyllmeter material, det känns lite för mycket.

Så jag får försöka släppa ämnet och hitta något annat och där står jag helt tom just nu. Kan för mitt liv inte komma på ett enda ämne med material tillgängligt digitalt. :( Självklart finns det, men det står helt still.
Känner igen det från släktforskningen. Trots att mycket material numera finns digitalt, så kommer man hela tiden till en punkt där man behöver läsa fysiskt material på arkivet. Inte alltid jättelätt om man bor på Småland-Skåne-gränsen, och forskar om folk i Stockholm..... :meh:
 
Jag hade tänkt skriva om kvinnorna inom skytterörelsen, jag nosade på ämnet i B-uppsatsen och vet att det finns material på krigsarkivet i Stockholm. Framförallt tidningen Svensk skyttetidskrift från 1899 och framåt, men även överstyrelsens protokoll osv. Men jag kan inte be någon att åka i flera omgångar för att lusläsa tidningar och hitta de där små notiserna som bevisar att kvinnorna sköt och tävlade på samma villkor som männen.
Jag tycker att ämnet är extremt spännande, till B-uppsatsen fick kunde jag motbevisa den lilla litteratur som finns i ämnet, genom att påvisa den debatt som uppstod 1906, om kvinnors rätt till statens skyttemärken. Litteraturen menade att kvinnor inte började skjuta förrens på 40-talet.

Jag hade hoppats på att mitt förbund skulle ha åtminstone diskuterat frågan, men det nämns inte med ett ord som sagt. Det finns material på ett arkiv i Nacka från föreningen som skickade in motionen 1906 men som sagt, be någon gå igenom en hyllmeter material, det känns lite för mycket.

Så jag får försöka släppa ämnet och hitta något annat och där står jag helt tom just nu. Kan för mitt liv inte komma på ett enda ämne med material tillgängligt digitalt. :( Självklart finns det, men det står helt still.
fråga olika museum, jag vet att flygvapenmuseum har ett bra arkiv om de kan hjälpa dig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
232
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 534
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 444
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp