Vad gör vi för fel???

A

ahlsell

:(

MF i oktober och ingen graviditet än :(

Testar med stickor och får utslag när jag har ÄL men det blir inget ändå.

Hade en lite rubbning efter MF men kom igång igen. Nu har jag haft två omg med 30 dagar mellan och idag kom jag igång igen med endast 24 dagar sedan förra mensen. vad händer?? Har alltid legat på 24 dagar tidigare men efter MF så blev det 30dagar. Och nu tillbaka igen??

Jag som hoppades att jag skulle vara på G denna gång men nej så var det inte :(

Nu börjar det bli jobbigt. Tog ju på första försöket förra året. Är ju dessutom 35+ och har inga barn sedan innan. Nu börjar jag tappa hoppet faktiskt.

Det är kanske "kört"

Livet känns orättvist just nu..
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Ni vet i alla fall att ni kan bli gravida tillsammans. Två riktiga försök är inte mkt. Du har ca 20% chans att bli gravid på ett korrekt försök så det är inte så mkt som man kan tro.

Upp till ett år vill de på barnlöshetsutredningar att man ska försöka MEN om ni är mkt över 35 skulle jag kanske kontakta dem redan efter ett halvår då de har en övre åldersgräns som är olika i olika län.

Hoppas att det går vägen för er snart!

Kram Javan
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Det kan ju ta mycket tid utan att det är något fel ... vi försökte i nästan 3 år innan det tog sig :eek: Nu har vi förhoppningsvis första inom 2 månader ... Men jag vet att det är skitjobbigt att vänta och jag håller en tumme åt er!
Bor också i Väsby btw :D
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Jag är 22 år och jag körde på äl stickor i 7 månader, inte blev det något, gav upp och sen på 8e försöket så tog det sig ;)

Mina föräldrar tog det 1 år innan de fick till mig, sen tog det 3½ år innan syrran blev till.
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Lugn! Förstår att det är jobbigt.

Min mor var 39 när hon fik mig och min kära faster fick för ca 3 månader sedan en gosse och är 45.

Din tid kommer, var så lugn. Men risken finns ju att när man känner sig "stressad" tar det längre tid.. försök ta det med ro trots att jag vet att det är svårt. Det får ha sin tid helt enkelt!
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Ja tror inte att man ska kolla temp å ägg loss å sådär, tror bara man stressar kroppen då å så blir de inget, sex ska man ha för att de är skönt å att man båda har lust då blir man gravid i ett nafs :) kanske inte riktigt så enkelt (funka dock för mig) men ja vet många som kämpar å vill såååå gärna, men allt som oftast e de ju dom som inte vill bli gravida som ändå blir de...
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Att kolla med ÄLstickor behöver inte alls vara fel - det är jättebra att se att man verkligen FÅR ÄL varje månad, till exempel. Sedan är det klart man ska ha sex för att det är mysigt och kul, men att pricka ÄL är ju alltid en bonus :)

TS : Varmaste lycka till. Ni vet ju iallafall att ni KAN bli gravida, det tar tid för många efter MF.
 
Sv: Vad gör vi för fel???

När jag blev gravid med första dottern, tog det en vecka från att vi bestämt oss för att försöka, tills jag var gravid..
Med nästa barn fick vi försöka i 1,5 år innan det tog sig. Utan ÄL stickor iofs.
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Att kolla med ÄLstickor behöver inte alls vara fel - det är jättebra att se att man verkligen FÅR ÄL varje månad, till exempel. Sedan är det klart man ska ha sex för att det är mysigt och kul, men att pricka ÄL är ju alltid en bonus :)

TS : Varmaste lycka till. Ni vet ju iallafall att ni KAN bli gravida, det tar tid för många efter MF.

Det är faktiskt inte säkert att man har ÄL även om man får utslag på ÄL-testen, man kan ha en hormonstegring men inte släppa ägg.

Till TS: Vårt första barn fick vi till på första försöket och då tog vi ju förgivet att det inte var några större "fel" på oss. Men lillebror lät vänta på sig. Efter undersökningar och så så visade det sig att storebror var en lyckoträff och att jag behövde hormonpreparat för att faktiskt släppa ägg vid ÄL, utslag på stickor fick jag varje månad men släppte inga ägg.
Så jag hade tagit kontakt med någon som kan börja en utredning för er. Lycka till!!
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Man kan inte stressa kroppen det är en myt som är helt falsk. Det ska till EXTREM stress för att det ska rubba en normal ägglossning. Det finns ingen barnlöshetsläkare som ställer sig bakom "slappna av" så går det. Då vore det rätt värdelöst med dessa barnlöshetsutredningar inte sant?

Att slappna av hjälper ju föga om man inte har ägglossning, mannen har för få spermier eller det är stopp i äggledarna? Då kan man slappna av bäst man vill det blir ändå inga barn.

Inom 1 år från första försöket har 95% av alla par som försöker blivit gravida. Av de övriga 5 % består 1/3-del av fel hos kvinnan som ägglossningsstörning, äggledarstopp mm. 1/3-del av fel hos mannen och den sista tredjedelen av fel hos båda eller så kallad oförklarlig barnlöshet (därmed inte sagt att allt står rätt till för att den är oförklarlig ex kan äggen ha för hårda skal vilket man inte kan se om man inte gör en IVF).

För de som försöker och inte blir gravida är detta "slappna av" som ett stort rött skynke som lägger en skuld där den inte finns. Man ska alltså känna skuld för att man önskar bli gravid för om man inte gjorde det skulle man bli gravid på en gång......

Konstigt att de flesta då som blir gravida FAKTISKT vill bli gravida. Överraskande/ oplanerade graviditeter är inte i majoritet. De allra flesta graviditeter är planerade.

Om det så vore stress så skulle man ju bara behöva "önska" graviditet så fungerar det som p-piller?
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Mmm jag tror inte heller på det där "slappna av så kommer storken" jag har oxå hört att man inte kan stressa kroppen så till den milda grad att man slutar släppa ägg.

Vi tog hjälp av ÄL stickor, tyckte de var guld värda, vi blev gravida på absolut första försöket.

Lycka till o hoppas det kommer en stork snart
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Det är faktiskt inte säkert att man har ÄL även om man får utslag på ÄL-testen, man kan ha en hormonstegring men inte släppa ägg.

Det visste jag faktiskt inte :o Men min kompis upptäckte att hon inte hade ÄL eftersom testen inte gav utslag. Så då kom de ju till utredning tidigare, och det visade sig att hon hade ÄL kanske 2 gånger per år pga hormonrubbningar. Med lite hjälp gick det dock bra :bump:
 
Sv: Vad gör vi för fel???

För de som försöker och inte blir gravida är detta "slappna av" som ett stort rött skynke som lägger en skuld där den inte finns. Man ska alltså känna skuld för att man önskar bli gravid för om man inte gjorde det skulle man bli gravid på en gång......

:bow: Precis mina tankar :bow:
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Jag slutade med p-ring (Nuvaring) i januari/februari -06. Sen körde vi med kondom till april/maj -06 ungefär. Efter det har vi kört utan, vi var ju trots allt över 25, har fast jobb, hus och båda ville ha barn:love:. Så det fick bli när det blev helt enkelt. Men vi hade ingen panik eftersom vi är/var såpass unga. Så vi har inte "försökt" med ÄL-stickor och så, utan bara myst när vi känt för det.

Det tog till januari -08 innan det tog sig, alltså 1,5 år.

Jag misstänker dock att jag haft ett par riktigt tidiga missfall då mensen varit 1 v+ sen, och sedan haft smärtor och blödning från h-ll:devil:.

Men nu är jag gravid i v 13, BF 25 september och allt känns bara så bra!;)
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Hej

Jag var ofrivilligt barnlös i åtta år.
Hade kanske mensen två gånger om året.
Lätt att hitta en ägglossning då.
Men iallafall......

Jag var överviktigt och fick för mig att gå ner i vikt.
Gick med i VV och tappade 30 kilo på ett halv år.

Sen fick jag vad jag trodde mensen men den ville inte sluta utan höll på i tre veckor med hemska smärtor.
Ringde gyn som frågade om jag inte kunde vara gravid? Nej sa jag vi har försökt i åtta år nu utan att bli gravida så jag kan inte bli med barn sa jag.
Fick ett positivt test och massa gratulationer från Bm på orten.:(
Men jag kände att något var fel och mycket riktigt var det ett missfall.

Nu babblar jag på men det jag vill komma till är att jag fick ytterligare ett missfall efter det.
Och sedan tog det en tid att bli gravid igen.
Svaret på det var att jag hade rester kvar efter missfallet i livmodern (Trots att jag blev skrapad)
Har du varit på någon kontroll efter ditt missfall?

Skulle tro att du kan få hjälp eftersom du har kommit upp i åren.
Vi genom gick en fertilitetsutredning jag och min man. Och det var då det uppdagades att jag hade rester kvar.

Min store son är ett levande bevis på att ihärdigt försöka bli gravid fungerar.:)

Vi bebis tillverkade honom genom temp metoden. De som säger att det ínte fungerar måste gjort fel.
För det var en konst att få till det. Gjorde listor och diagram...
Man måste ta tempen innan man går upp ur sängen och på samma klockslag varje dag. Gick man upp så missvisade tempen.
Vi gjorde barn var 48 timme i två månaders tid. Vi hade sex bara för tillverkningens skull och inte för att vi hade lust.:angel:
Från dagen då mensen slutade och fram till att tempen började stiga.
Dippade den i slutet så visste man att mensen skulle komma.

Skrapades igen i Oktober och i December blev jag gravid igen och fick behålla det barnet.
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Vad stark du/ni är :bow:
Skönt att ni fick till det till slut, blev alldeles bölig av att läsa ditt inlägg :(
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Och vad praktiskt det skulle vara om man kunde slippa graviditeter bara genom tankekraft...
 
Sv: Vad gör vi för fel???

:rofl:

Precis!

Men vem har inte hört myten om paret som adopterade till sist och på väg hem upptäckte hon att hon var gravid!;)

Pratade med en fertilitetsläkare om det här.
Han menade på att då kan dom lägga ner alla Fertilitetskliniker och IVF-försök osv.
Så mycket längtan som ryms innanför dessa väggar!

Logiken säger att spermierna pratar inte med ägget och säger;

-Men du, den här kvinnan vill ju för böveln bli gravid och har så velat länge!
Vi vänder och sticker!:p

Nu ska jag inte snöa in på det här men undrar samtidigt lite hur myten kan få fäste?
Vad är det man tror händer med en barnlängtande kvinna?
Att stress kan påverka hormonerna är ju självklart men oftast innefattar skrönan par som har försökt med ÄL-stickor som ger utslag osv (alltså finns det en fungerande ägglossning) men att mensen kommer regelbundet som en klocka..(alltså finns det en fungerande menstrationscykel)
Men det är först när man släpper tanken som det blir!

I detta fallet skulle tanken MOTVERKA ens vilja.
Till skillnad mot när man hör att cancersjuka har tänkt sig friska.
Där alltså tanken har varit ett hjälpmedel..
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Fast det finns något som heter placeboeffekt. Dvs man kan bli frisk bara för att man tror på något. Det är därför det alltid finns en kontrollgrupp när man provar ut nya (och även ibland gamla) mediciner. För att man skall anse att en medicin är effektiv så krävs det ganska så mycket högre "friskprocent" än placeboeffekten.

Hade det bara krävts placeboeffekt så hade man inte behövt några mediciner över huvudtaget. Det hade räckt med att bara säga "Här får du ett piller mot din cancer så blir du frisk". Då man tror att pillret gör en frisk blir man frisk. Problemet är att placeboeffekten är selektiv. Man vet aldrig när det fungerar eller inte. Majoriteten av gångserna så räcker det inte till utan man måste faktiskt ha hjälp av ett piller med en funktion (ett piller som alltså inte bara är ett sockerpiller).

Min bror och hans fru har haft svårt att få barn. Enligt deras fertilitetsläkare så händer det ibland att folk får barn när de slutar försöka. Det fungerar på samma sätt som placeboeffekten men det är också lika opålitligt.

Igentligen så borde det logiska vara att det fungerar tvärt om. Nämligen att man har lättare för att bli gravid om man vill bli gravid. Problemet är att i detta fallet så blir önskan istället ett stressmoment och det kan i sin tur påverka fertiliteten. Att vara stressad nedsätter fertilitetet både hos män och kvinnor (även om kvinnan har ägglossning). Det är ett av naturens sätt att förhindra en ytterliggare påfrestning på kroppen genom en graviditet vid hårda förhållanden.

Men precis som med placeboeffekten så är det ju inte pålitligt och resultatet är slumpartat och godtyckligt. Det är ju inget som en läkare kan säga till sina patienter "Sluta tänka på att blir gravid så blir du det". Det fungerar liksom inte på det sättet. Men att säga att det bara är en myt är lika felaktigt som att påstå att placeboeffekten inte finns.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Problemet är att i detta fallet så blir önskan istället ett stressmoment och det kan i sin tur påverka fertiliteten. Att vara stressad nedsätter fertilitetet både hos män och kvinnor (även om kvinnan har ägglossning). Det är ett av naturens sätt att förhindra en ytterliggare påfrestning på kroppen genom en graviditet vid hårda förhållanden.

Men det är det här jag ställer mig så frågande inför?

VAD är den vetenskapliga förklaringen till att det inte blir någon graviditet -när det finns friska spermier och en fungerande ägglossning- när alltså det enda som ska motverka är en stark önskan?

Vad är det i kroppen som gör att spermierna tex inte når ägget och att en befruktning sker?
Det måste ju i så fall finnas en inre mekanism som motverkar det här?

Kroppen tål så otroliga påfrestningar så jag håller med den som tidigare skrev att det ska till en sådan enorm stress -som i sin tur påverkar menstrationscykeln- för att man inte ska bli gravid just pga. stress!

Att läkaren säger att det ibland blir barn när man slutar försöka tror jag nog mer beror på en omtanke än en vetenskaplig korrekthet!
Antar att en utredning har gjort på dom och att man har kommit fram till att det inte finns några fysiska hinder!
Därför blir det barn förr..eller senare!

Mig veterligen finns det inga studier som stödjer att en stark önskan efter barn påverkar livmoderns slemhinna eller gulkroppshormonet osv. Inte heller mannens spermakvalitet!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 838
Senast: Fibusen
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 256
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 079
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp