Vad gör vi för fel???

Sv: Vad gör vi för fel???

Det är INTE placeboeffekten som gör att folk får barn när de slutar försöka utan att det helt enkelt var dags. Att alla inte får barn vid varje försök beror bl a på så enkla orsaker som att ägg+spermie inte blev en livsduglig kombination. Dvs ingen befruktning skedde.

För en kvinna vid 30 år är det ca 20% chans att bli gravid vid ett "lyckat" försök. dvs 1 på 5 men alla försök är inte hundra tajmade och även spermiekvalité kan skilja sig åt för män.

Den stress som ska till för att påverka en normal kvinnas ägglossning för att den "önskar" bli gravid är enorm. Hur stressade är inte kvinnor i Somalia tror ni? Märkligt att det blir barn där.
 
Sv: Vad gör vi för fel???

*svarar lite fler*

Det är inte så att man lyckats undanröja alla hemligheter angående en lyckad befruktning. Det finns fortfarande par idag som inte kan få barn fast de verkar helt friska. Hade man vetat allt så hade man kunnat hjälpa alla (eller i alla fall kunnat tala om vad som är fel) som är ofrivilligt barnlösa.

Nu var det länge sedan jag läste de papprena vi fick från fertilitetskliniken. Men där pratade man bla om eventuell tjocklek på någon slemhinna (det var någon hinna över något kommer, inte ihåg riktigt) som kunde påverkas negativt (dvs bli tjockare av stress och på det sättet försvåra en graviditet) av stress.

Vad jag framför allt menade med placeboeffekten är att vi kan påverka våra kroppar med tankens kraft mer än vad man kan tro. Både till det negativa och positiva.

Ett av de bästa exemplen på är min bästa kompis som försökte bli gravid i över 4 år. De hade även bekostat två egna försök utöver de som landstinget betalar. De hade så smått gett upp tanken på att få egna biologiska barn och börjat kika lite på adoption när hon bara hux flux blev gravid. Nu har de en dotter på 4 år.

Det är ju inte så att en läkare kan klappa någon på axeln och säga "Tänk nu inte på detta så skall du se till att du blir gravid". Riktigt så fungerar det inte.

Sen är det ju inte så att det fungerar på alla varje gång. Det är ju därför det är så ineffektivt och osäkert.

Men det är ju som vanligt vissa läkare säger så och andra säger si. Man får ju välja själv det som passar en bäst att tro på.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Att läkaren säger att det ibland blir barn när man slutar försöka tror jag nog mer beror på en omtanke än en vetenskaplig korrekthet!
Antar att en utredning har gjort på dom och att man har kommit fram till att det inte finns några fysiska hinder!
Därför blir det barn förr..eller senare!

Mig veterligen finns det inga studier som stödjer att en stark önskan efter barn påverkar livmoderns slemhinna eller gulkroppshormonet osv. Inte heller mannens spermakvalitet!

Det vore intressant att se statistik på hur vanligt det är att man blir gravid efter att man slutat med utredning?
Det är säkert så att det är minst lika vanligt att det INTE blir heller..
 
Sv: Vad gör vi för fel???

Nu verkar det som om jag kommer efter med sopkvasten..;)

Men att livmoderhinnan -där ägget fäster- inte fungerar som den "ska" finns det ju mediciner mot!
Så vet man efter utredning att det kan vara felet så får man väl ..*letar efter ordet* bla. prog..progrestoron..(?) (orkar inte googla!:D)

När det gäller paret som försökte i så många år så tror jag inte att tanken hade någonting med det att göra utan att allt fungerade som det skulle så till sist blev det äntligen en graviditet!
Jag tror inte att adoptionen eller uppgivenhet hade med saken att göra!

Men precis som du skriver så får var och en vara salig sin tro och kroppen kan spela en många spratt!:p

Tycker bara så synd om dessa par som lever i tron att de måste bara släppa tanken för att öka sina chanser!
Det är inte lätt när allt cirklar kring fertilitet, äl och menscykeln..
Därför tycker jag att man ska luta sig mot det faktum att det finns inga som helst bevis eller studier som visar att en stark barnönskan kan leda till infertilitet..

Jag funderar vidare..
En kvinna som vill bli gravid och blir det efter ca 3 månader.
hon har ju med en stark barnönskan..
Men är det långvarig längtan som skulle sätta käppar i hjulet då..?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör vi för fel???

Ta kontakt med läkare! Ibland kan de låta den komma till fertilitetsklinik tidigare, än efter ett års försök. Försök sedan släppa tankarna, så trillar graviditeten dit. Så blev det för mig. Jag och min sambo skulle på ett info möte på kliniken och det visade sig att jag redan var gravid då i femte veckan.
Alla test är inte säkra hemma. Kaffe fick jag höra ska öka aktiviteten hos spermien. Jag hoppas att du inte röker eller att din partner gör det. Sedan är det bara att kämpa på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 838
Senast: Fibusen
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 256
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 079
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp