Vad gör vi häst-edition del 1

Offroad idag, men även klättring 🌲🌳🌲
IMG_9649.jpeg
 
Kvällens tömkörning över bommar. Jag ville se först hur han klarar av det själv innan man testar med ryttare. Superduktig kille som vanligt, arbetsvillig och framåt.

Han är väldigt försiktig över bommarna också. Höjer bakbenen ordentligt över, vilket jag älskar! Ska lägga upp en till bild om det så får ni se, jag dog lite av garv 🤣

Screenshot_20230531_191932_Gallery.jpg
 
Mysig kvällsritt i skritt med sällskap (två av stallkompisarna promenixade med sina hästar) 😍. När vi vände tillbaka fick min ha täten men inte behålla den (de andra blev smått tokiga av myggen, min hade ju ridinsektstäcke på iaf) lite grinig först haha för att inte säga när vi skulle själva göra en liten avstickare för en galopp medan kompisarna fortsatte tillbaka till stallet; tvärnit först 😂. Men galoppera lite var härligt tyckte vi båda 😍.
 
Tömkörde i dag. Ställde ut en bana med lite sockerbitar att svänga runt och emellan och två bommar att gå igenom och parkera emellan, som två skaklar. Tömkörde alltså på ”körvis” och inte dressyr eller tömlongering. Travade också lite runt banan. Och avslutade med att skritta ut en liten runda. Hade körspö med mig denna gång för att kunna stävja gräsätning i tid. Det funkade bra och efteråt gick vi ut på en liten gräsätarrunda.
Tipsar om ett s.k. gräsätar-snöre som man ofta använder i körningen. Man kan ta flagglina/gräsklipparsnöre eller liknande och knyta till två spännen att fästa i grimma/bett via däckelns ringar. Då slipper man kivas med tömmar i onödan eller lägga framåtdrivande hjälper som kan ställa till det. 👍
 
Idag gör vi inte mycket, en inackordering som dragits med fång senaste veckorna fick vandra vidare idag efter hovslagarens dystra prognos igår 💔 Så jag har spolat rent och lagt flis på stället ute där de avlivade så att ägarna slapp se det efter och bara kunde gå efter.
 
Idag gör vi inte mycket, en inackordering som dragits med fång senaste veckorna fick vandra vidare idag efter hovslagarens dystra prognos igår 💔 Så jag har spolat rent och lagt flis på stället ute där de avlivade så att ägarna slapp se det efter och bara kunde gå efter.

Min häst förlorade också sin kompis sedan 10 år idag 💔 Känns som att jag bara har gråtit senaste veckorna och då var det inte ens min häst. Klarar verkligen inte heller av att se min häst så rädd och osäker utan henne. Som tur är så hittade vi världens bästa sällskap och trots att han var livrädd de första dagarna så är den nya kompisen fortsatt helt cool och nu ikväll släppte jag ihop dem igen. Till slut stod de i ligghallen och höll på att somna så nu ska jag åka hem. Hoppas han slutar leta efter sin kompis snart för det är så hjärtskärande 💔 Och då hade ändå allt gått så fint till, han hade fått vara med hela tiden och sedan tagit avsked så bra.
 
Härlig sväng ut i skritt och lite trav med sällskap i kvällssolen och båda hästarna var så duktiga när en mcförare visade hänsyn när denne passerade oss 😊. Sedan fortsatte vi själva bakom stallet ett stycke på skogsvägen som gjorts iordning så vi kunde ta en lite längre galopp bortåt, överraskade pållan där 😄😍, lite, lite galopp och trav hemåt med innan vi nöjda skrittade sista biten hem 😍. Nu är det den där tiden då pållan blir tjockare i mankammen och tufsig i manen då hon kliar- insekterna förmodar jag 🙃.
20230601_191542.jpg
 
Red dressyrlektion i går. Först uppvärmning som var lite mer uppstyrd än vanligt. Vi började i skritt och skulle bara känna in kontakten med tyglarna och jag tänkte mycket på hörnpasseringarna för att få henne mjuk och lyhörd och inte skjuta ut vänster bog. Sedan skulle vi gå in på bågar och serpentiner och efter det flytta lite åt sidorna och göra små volter och volt tillbaka innan vi började trava i samma mönster. Sedan, efter ganska lång tid sa hon plötsligt ni får galoppera ( vi brukar ju göra det självständigt under uppvärmningen) så då satte alla igång att galoppera. Jag tyckte hon kändes lite seg och kantig och lyckades inte få den härliga mjuka känslan och precis då sa ridläraren att jag skulle försöka hitta en rundare galopp genom att rida på lite och ställa mig upp lite. Så det gjorde jag. Kom lite för nära ett PRE sto som inte verkar gilla varandra så det blev ett konstigt språng/ bock eller något när vi passerade.
Sedan började vi med dagens övning som skulle vara mycket i galopp. Först fattningar från skritt och avsaktning till skritt några gånger på fyrkantspåret och sedan blev det fyra serpentiner med avsaktning till skritt och ny fattning på medellinjen och galopp tillbaka på långsidan. Vi rullade på med det ganska länge och efter några varv visste hästen exakt vad vi skulle göra och det kändes riktigt bra! Efter det fick vi rida galopp på korta diagonalen och fortsätta i förvänd galopp helst genom hela kortsidan. Det gick superbra i höger galopp men i vänster blev det avbrott innan hörnet första gången, fick möte just i hörnet andra gången så det blev avbrott och tredje gången kom en häst på volten och skar av min väg precis innan hörnet. Sen hade vi varken tid eller ork till något mer försök. Travade av och hon gick fantastiskt bra. Ridläraren sa sedan att hon är lydig och gör det jag ber om, men att det tar lite längre tid i vänster varv och att hon behöver lite mer stöttning där. Det känns så bra att det funkar att vara med på dessa dressyrlektioner, de ger så mycket!
 
Vi såg på prognosen att det skulle börja blåsa kraftigt på kvällen, så skyndade för att rida direkt efter jobbet. När vi skrittade av på en grusväg kom vinden. På en gång! Det kom riktigt kraftiga stormbyar och min häst blev rejält uppjagad. Det var bara några hundra meter hem, men gick i sidvärts galopp mer eller mindre hela vägen. Sen fick hästarna stå inne tills det värsta hade blåst över, vid tiotiden fick de gå ut igen.
 
Jag löshoppade min häst i morse, lite låga studs bara. Styrde på hindren första två gångerna sedan fick han feeling och bara körde på :rofl:
Stod stilla i mitten och väntade tills han kände sig nöjd :)
 
Hur delar du insta videos på imgur? :D
Laddar ner videon från IG (tre prickarna i hörnet), sedan laddar jag upp den på imgur med "hidden" så att jag slipper ha den som post i imgurflöden men fortsatt kan dela länken. Jag har ju begränsad IG för att slippa oönskade stalkers plus bottar, så jag brukar köra imgur för att kunna dela här t.ex 🤙
 
För att förbereda inför en hästfri helg har jag idag på förmiddagen flängt runt mellan stallet, postutlämningen och Börjes för att se till att hästis har allt han behöver. "Nya" flughuvan hämtades på posten, stallet fixades och foderstaten uppdaterades. Foderkärl fylldes på. Anti-klimedel och saltsten till betet inhandlades på Börjes när de öppnat, sen tillbaka till stallet för att installera detta. Och så lite instruktioner till min kära medryttare om hästuppdateringarna.

Trodde att jag hade fixat allt som behövdes, men nä. Måste tillbaka till stallet innan vi far iväg för att fixa en sista grej jag glömt :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 487
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp