Vad gör vi häst-edition del 1

Precis varit i stallet och nattat B som har 24h boxvila efter hovledsinjektionen. Hon verkar helt obrydd av att vara ensam i stallet.

20230602_173612.jpg
 
7 km uteritt i alla gångarter med en del gallop. Så glad häst och glad matte. Alltså gudars vad jag älskar denna hästen. Så oerhört underbar är hon ❤️ även om dom andra hästarna gallopera ett stycke framför så är hon hur enkel som helst att stoppa. Inte ens när hon blir rädd eller ser något läskigt så hoppar hon inte till sidan utan saktar bara av i tempo och tittar lite 🥹💓 så lycklig
 

Bifogade filer

  • 20230602_191855.jpg
    20230602_191855.jpg
    365 KB · Visningar: 46
Blev ridning idag med: en kortare och mysig barbackatur i skritt (tränade också lite på skänkelvikning på hemvägen) och lite,lite galopp längs grusvägen 😍. Sen såklart den vanliga efterskötseln innan pållan med kompis fick gå ut i hagen igen 🥰
 
Blir tyvärr ingen långtur på söndag... ägaren till andra fjordingen flyttade sina hästar igår med en timmes förvarning. Så nu står Halle helt solo med en åring. De verkar dock lugna och tar hand om varandra så det går nog bra. Men planerna sprack lite och jag hade önskat en tidigare förvarning på flera dagar innan. 🫠
 
Har precis varit i stallet och släppt ut B. Hon klarade natten helt utan problem, åt som vanligt, låg ned och sov i boxen och såg pigg och nyter ut. Alla injektionsställen ser perfekta ut och hon var glad över att få komma ut till kompisarna igen och slippa bandaget runt benet.
 
Tränat markövningarna som vi fick i måndags, dvs backa x antal steg på kommando med energi, longera och följa med bettets inverkan. Det gick jättebra och jag får träna mycket på min energi och fokus. 🤙

Sedan lasttränade vi som avslutning, med bom denna gången framtill så Elsa blev lite distraherad när jag helt plötsligt skulle ducka framtill. Efter någon backning och protest gick hon dock rätt på igen och jag kunde ducka under, gå bak och stänga. Vi körde en liten 10-minutersrunda också som avslutning så det inte bara blir lastträning.

Testade nya flugtäcket också och som vanligt när hon får täcke på sig ska det rulltestas innan ett enda steg tas i hagen.
1000001375.jpg
 
Blir tyvärr ingen långtur på söndag... ägaren till andra fjordingen flyttade sina hästar igår med en timmes förvarning. Så nu står Halle helt solo med en åring. De verkar dock lugna och tar hand om varandra så det går nog bra. Men planerna sprack lite och jag hade önskat en tidigare förvarning på flera dagar innan. 🫠
Oj varför så?
 
Oj varför så?

De gav en förklaring att en person inte kan sätta på munkorg och de har inte sagt något till oss innan eller ens försökt fråga oss om vi kan lösa det genom att vi tar på munkorgen...alt lämnar hästarna i den gräsfria hagen tills midsommar om gräset är för starkt.

Men det är inte mina hästar så det kanske är nått annat bakom vad vet jag. Känner bara att vi hade kunnat lösa det eller fått reda på flytten tidigare än en timme innan. 🤷‍♀️
 
De gav en förklaring att en person inte kan sätta på munkorg och de har inte sagt något till oss innan eller ens försökt fråga oss om vi kan lösa det genom att vi tar på munkorgen...alt lämnar hästarna i den gräsfria hagen tills midsommar om gräset är för starkt.

Men det är inte mina hästar så det kanske är nått annat bakom vad vet jag. Känner bara att vi hade kunnat lösa det eller fått reda på flytten tidigare än en timme innan. 🤷‍♀️
Ja verkligen. Låter inte så kul.
 
För att förbereda inför en hästfri helg har jag idag på förmiddagen flängt runt mellan stallet, postutlämningen och Börjes för att se till att hästis har allt han behöver. "Nya" flughuvan hämtades på posten, stallet fixades och foderstaten uppdaterades. Foderkärl fylldes på. Anti-klimedel och saltsten till betet inhandlades på Börjes när de öppnat, sen tillbaka till stallet för att installera detta. Och så lite instruktioner till min kära medryttare om hästuppdateringarna.

Trodde att jag hade fixat allt som behövdes, men nä. Måste tillbaka till stallet innan vi far iväg för att fixa en sista grej jag glömt :rofl:
Ojoj!
Min ska gå lektioner på månd- tisd igen ( gjorde det förra veckan med). Behöver bara se till att tränset och borstarna flyttas från privatsadelkammaren till ridskolans sadelkammare. En av sadlarna hänger redan där sedan förra veckan. Orkade inte flytta tillbaka den till privatsadelkammaren för platsen är redan belamrad med tömkörningsgjord, fårskinnspad, schabrak och ett sadelöverdrag. Har för mycket grejer och för lite plats!
 
Ojoj!
Min ska gå lektioner på månd- tisd igen ( gjorde det förra veckan med). Behöver bara se till att tränset och borstarna flyttas från privatsadelkammaren till ridskolans sadelkammare. En av sadlarna hänger redan där sedan förra veckan. Orkade inte flytta tillbaka den till privatsadelkammaren för platsen är redan belamrad med tömkörningsgjord, fårskinnspad, schabrak och ett sadelöverdrag. Har för mycket grejer och för lite plats!
Jag tyckte jag tog i när jag gjorde 12 sadelhängare (har tre hästar men en rids inte) för att ha plats med ev inackordering men nu är alla fulla :nailbiting:
Och då delar shettisen sadel med min stora häst :rofl:

Men tre sadlar för tre discipliner för min stora, en fårskinnssadel för alla, två tömkörningsgjordar, två selar... Och lite extra :angel:
 
Red lite markarbete på utebanan i dag. La fram två serier med travbommar på ena långsidan och två sockerbitshinder på diagonalerna. Tyckte jag värmde upp i en evighet innan jag började med bommarna, avsaktning till skritt emellan. Sedan tog jag bommar, galopp och ett hinder på diagonalen, ett varv i taget. Sedan lade jag ihop dem och sen tog jag diagonalhindren som på en båge. Efter det var vi trötta båda två och travade av. Sedan fick hon käka gräs och jag tittade på klockan och då hade vi bara hållit på i 40 minuter. Trodde det var minst en timme :laugh:. Och så glömmer jag alltid att ta bilder!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 514
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp