Vad gör vi häst-edition del 1

Jag funderar och planerar jordfabriken.

Hur många ton rent gödsel räknar man med att 1 häst producerar per år?

Och så hade vi ett jättemysigt agilitypass, jag dottern och shettisen 😍. Imorgon ska jag nog såga till avbrutna stängselstolp och göra bommar av dom.
 
Var på vår första hoppträning i går! Det blev inte jättemycket hoppat för vår del, men några skutt ändå och lite mer än jag hade ställt in mig på från början. Men inte något högt! Skulle ha hoppat en liten bana på slutet, men de som hoppade högre drog ut lite på tiden och en tjej åkte av och efter det kände jag att nej, det fick räcka för oss nu när vi stått så länge och blivit kalla också och vi hade dragit över på tiden och myggjävlarna anföll dessutom. Hon var lite seg på uppvärmningen och stannade på första krysset vi skulle hoppa men efter det tände hon till och tyckte det var roligt! Kändes som om vi flög över hindren. Kul!
 
Red en underbar tur i skogen igår. På min häst. Bara skritt i typ en halvtimme, men ändå - att det kan kännas så fantastiskt! Efter senskada, riktigt lång vila, ett helsike att sätta igång honom igen där han har varit ett bockande monster. För ett par månader sedan trodde jag aldrig att jag skulle våga rida ut på honom igen, så en liten liten skrittur är stort för oss just nu! :heart
 
Idag fyller vår shettis 23! Så självfallet gjorde barnet en tårta till henne med det hon gillar allra mest :heart

1683732724844.png
 
Vet ni vad jag gör? Kollar clinic i Flyinge med Gillian Higgins :D

Jag var för trött för att fråga om vi skulle säga hej 😆 Även till irl-vänner som var där så känn dig inte utfryst 🤣 Så mycket tydligare bilder man har i huvudet nu av vad som händer på insidan när man annars bara haft en bra eller dålig känsla typ i mitt fall 😅
 
Och rolig tråd, kanske ska försöka skriva lite här. Känner mig mer och mer udda och ensam i mitt hästliv ju ovanligare saker jag råkar ramla in på 😅 Nu ska jag fortsätta gå igenom materialet i Celeste Lazaris Masterclass i Balance Through Movement Method. Älskar att det finns så många möjligheter att dyka in i kunskap varhelst i världen numera 🤩
 
Igår blev det bommar sågade, och myggjäklarna har vaknat 😑. Stora moln runt hästarna.

Satte zebratäcket på mustangen, men shettisen har rätt mycket vinterpäls kvar och är i allmänhet immun mot bett.

Mustangen anser att täcken egentligen är under hans värdighet, även om man kör startknapp. Men eftersom myggspray är det värstaste av allt enligt honom, så får han stå ut med ett sprayat täcke istället. Onödigt att börja säsongen helt sönderbiten...
 
Och rolig tråd, kanske ska försöka skriva lite här. Känner mig mer och mer udda och ensam i mitt hästliv ju ovanligare saker jag råkar ramla in på 😅 Nu ska jag fortsätta gå igenom materialet i Celeste Lazaris Masterclass i Balance Through Movement Method. Älskar att det finns så många möjligheter att dyka in i kunskap varhelst i världen numera 🤩
Visst är det roligt! Jag har precis haft en intressant diskussion med en amerikansk WE-banbyggare om varför vi bygger som vi gör i Sverige och vilka tankar vi har kring vissa hinder. Jätteintressant att kunna dela tankar över hela världen.
 
Igårkväll red jag årets första tur runt min absoluta favoritväg. Det är över ett "berg" på en liten stenig stig där hästarna verkligen får jobba med kroppskontrollen. Dessutom otroligt vackert😍.

När vi var mitt uppe på berget märkte jag att Dio tittade till lite bakom oss, inget stress utan bara en koll. Vände mig om och en räv travade typ tre meter bakom oss på stigen. Den verkade inte jaga alls utan det var mer som att vi mest råkade hamna på samma stig. Så häftigt att komma nära naturen och välmående rävar är så himla fina!
20230510_205922.jpg
 
Jag har en mycket grön 5-åring hoppstammad swb (typ på 3-årings nivå) som jag hoppas mycket på som allt-i-allohäst.

Idag har jag galopperat ute på en åker för första gången och det skötte han fläckfritt. När jag travade fram så tog en gräsand det ytterst dåliga beslutet att flyga upp ur ett vattenfyllt dike precis när vi passerat. Han for iväg i 10 m innan bromsen tog, och all heder till honom som inte tog chansen att hitta på något bus eller bli rädd på riktigt.

Som numera försiktigare tant känns det skönt att känna lite hur han reagerar när han blir skrämd.
 
IMG_20230510_115228.jpg

Det är mycket intressant när hagarna mockas 😂 Vi har en snart 1 åring hemma som ska åka på bete inom det närmsta och hon och min vallack är lika nyfikna på allt som händer. Igår skulle jag mocka hage, en åt på skottkärran och en gick längs staketet och tittade. Men snart blir det lugnt hemma med bara två hästar hemma. Vi ska skifta om lite och lämna bort mamma häst på betäckning 😊
 
Vilodag för hästis igår, men 3åringen fick gå i rundcorall lite. Han är super på tårna för tiden, så jobbar på att få honom att lugna ner sig och inte trampa över folk. Det gick hyffsat bra, men svårt att inte jämföra med mitt sto som verkligen beter sig så bra från marken och är otroligt lyhörd för små signaler.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 441
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 506
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 934
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp