Vad gör vi häst-edition del 1

Idag agerade Hebbe barnhäst när barnbarnen var på besök. Min annars rätt spooky häst, tittar såklart inte på ngt 😅
IMG_9533.jpeg
 
Blev en härlig ridtur med sällskap I sommarvärmen med skydd (flugridtäcke och flugpannband) på pållan mot flugor och mygg innan vi gav oss ut I skogen 😍. Var änna lite förberedd på bus igen från hästens sida men inte alls idag 😆😅. Hon fick ha täten uppför backen när vi galopperade men pållan min verkade inte vilja dra iväg från unghästen som var bakom oss 😅.
 
Så himla glad, en granne ringde igår och cementerade erbjudandet om betesmark.

Nu har jag skuggat ängsbete + skogsparti för dom att slyröja precis bredvid min egen lilla halvhektar 💖😭. Har oroat mig i fyra år hahahah över den bit jag lånat hitills, som är en produktionsvall i full solbelysning som jag fått stripbeta och tidsreglera och jordförbättra (no dig). Den ser helt annorlunda ut nu än första året då dom mest fick beta när det var helt mulet, men ändå ett pyssligt bete när man har lättfödda.

Och nu får jag äntligen stängsla en ny bit, i ett område som alla grannar kommer uppskatta städas upp lite 😍. Jag har löfte på de två intilliggande bitarna med, så nu har jag plötsligt mer mark än jag har hästkrafter för, och potential för bra vinterbete tills snön ligger för tjock... Kanske man skulle 😛... En liten till en kanske :angel:...
 
Vi ska nog göra ett ihopsläpp med hästarna i morgon. Får verkligen hoppas att allt går smidigt, gillar inte och inte veta hur min häst reagerar "på förhand" :nailbiting:
Jag gör aldrig ihopsläpp på helger. Hade man en jouröppen klinik nära så skulle jag kanske göra det men efter att få göra en resa på 30 mil med skadad häst till jouröppen klinik så gör jag inte om det misstaget
 
Jag gör aldrig ihopsläpp på helger. Hade man en jouröppen klinik nära så skulle jag kanske göra det men efter att få göra en resa på 30 mil med skadad häst till jouröppen klinik så gör jag inte om det misstaget
Ja, den tanke har funnits hos mig med. Men vi har distriktsveterinärens station 20 min bort och flera kliniker inom 1 h, så jag håller tummarna att det går bra 😬
 
Ja, den tanke har funnits hos mig med. Men vi har distriktsveterinärens station 20 min bort och flera kliniker inom 1 h, så jag håller tummarna att det går bra 😬
Min fick en spark på hasen som gick in i leden så han fick stå på klinik i en vecka. Distriktveterinären kunde bara bandagera och ge lite smärtlindring inför resan.
Vi har klinik ca 2 timmar bort men den har inte öppet på helger.
 
Vi hade öppen bana idag och jag bokade en timme. Började med en liten runda i skogen som uppvärmning. Sedan gick vi runt banan och spanade in hindren. Jag sänkte ned de hinder jag ville hoppa till 60 cm. Skippade grinden, vattenmattan, trippelbarren och en av kombinatinonerna. Kvar blev ett kryss på diagonalen, en oxer på långsidan ( med målade träblommor)?, ett upprättstående i linje ( med svarta och orangea hinderstöd) och en kombination på diagonalen som jag sänkte till ett kryss och en oxer. Började med några uppvörmningshopp på diagonalkrysset och det var inga konstigheter. Sedan byggde jag på linjen på långsidan och tog det några gånger i följd. Hon tvekade lite på sista hindret en gång följt av ett avsprång lite för nära och lite för stort så jag tappade balansen lite. Gjorde om och var noga med att driva och inte förhålla och då flöt det på superbra! Tog sedan kombinationen istället för krysset och linjen på långsidan, men här tvekade hon ordentligt på första hindret och sprang bredvid det andra. Linjen gick fortfar superbra. Provade igen och då stannar hon. Och en gång till, stopp. Struntade då i detta hinder och tog det första krysset igen och linjen. Sedan vände jag lite på det så jag tog sista hindret på långsidan från andra hållet, krysset och långsidan och det flöt på superbra! Tog det två gånger och sen var jag nöjd. Sedan var det bara att återställa banan och skritta ut lite. Och äta gräs! Supernöjd med dagen!
 
Red ett pass i paddocken på lunchen idag och blev nykär i fröken cob igen :love: Min häst är så himla rolig att rida när det klaffar och jag gör rätt!

Video: https://www.instagram.com/p/CsjFPBooh1s/

Husse håller på och transporttränar så jag håller tummarna för att vi ska komma igång med mer regelbunden träning någon gång i sommar eller så. Behöver bara få ett nytt jobb som det klaffar med också :rofl:
 
20230522_184558.jpg


Lektionen igår va väl ingen höjdare, men testade en ny tränare och henne gillade jag väldigt mycket. Mycket att jobba på tills nästa gång. Vi nöter på i skogen och Donna bjuder på bra i båda traven och galoppen ute. Vi kör dock endast kortare intervaller tills hennes kondition är kommit upp. Vi har ju mest skrittat ut under våren så tar det stegvis. 😊 Men väldigt väldigt glad i min häst ❤️
 
En härlig ridtur I den varma härliga försommarkvällen tillsammans med kompisen som promenixade med sin islänning att torka efter sitt bad 😊. Första rundan ut på grusvägen var min fjordtjej härligt rask i skritten, andra tyckte hon mäh va igen 😆 men efter lite, lite trav ute och sen avslutningsvis galopp på ridbanan verkade hon mer nöjd, härligt 😍.
 
Försöker sätta igång min ena häst. Skrittade barbacka på henne häromkvällen. (fantastisk häst, fullblod som inte blivit riden sen 2019 typ, bara hoppa upp barbacka o skritta ut i skogen). En kompis säger efter 20 min ”din häst blöder näsblod”.
Jag hoppade av och det forsade verkligen ut. Aldrig sett så mycket blod. Gick hem med hästen så det blev blod länge asfalten, på mig, på hästen, bettet, tyglar, boots osv.
Boxen helt blodig, stallgolv, grannarnas boxdörrar, maten… ja ni fattar. Hon frustade och frustade o det gjorde ju att det spreds sig i hela stallet o aldrig slutade.
Fick tillslut stopp på det efter 30 min. Sen började det igen.
Igår på morgonen var det inget men på eftermiddagen var hon helt blodig igen. Flugorna var helt tokiga…
Ringde veterinär då.
Igårkväll badade jag henne och inatt har hon inte haft nån episod. Får se när jag kommer snart till stallet.
Men vill mest berätta att näsblod kan verkligen se jättehemskt ut!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 487
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 743
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp