Vad gör vi häst-edition del 1

Nyss kommit in från stallet och är fortsatt chockad. Hade inackorderingshästen inne för lite klippning, gick ut till hagen för att släppa henne innan de skulle få kvällsmat, inga konstigheter. Men så börjar hon backa medan jag stänger grinden, jag hinner stänga övre delen och går med henne men håller kvar och ber henne stå stilla. Hon backar runt, börjar flåsa och benen bara stelnar och hon faller ihop, kommer upp, kastar sig runt, backar/ställer sig och går över staketets stolpe, kommer upp och står i elstaketet utan att verka märka elen och drar sedan med ett rep runt benet som släpper efter någon meter.

Det var något av det obehagligaste jag varit med om och jag är så glad att båda hästarna sprang inåt och in i andra hagdelen så att jag kunde stänga in dem. Fick ringa ägaren och förklara vad som hänt, hästen hade inga skråmor och verkar helt obrydd efter men något står ju inte rätt till. Det är en äldre häst som nyss ppid-testats pga olika symptom så jag tänker att det är något allvarligare iom detta... Usch, helt skakig.
Men usch, låter riktigt otäckt! Hoppas det inte händer igen.
 
Kajan och jag tog en kvällspromenad med Norlie och Sofia igår! Och som han går fram nu 🤩 Blev tom stark att hålla 😂 Från såsande sölkorv till att älga på i friskt tempo (tom i uppförsbackarna 😜)
 

Bifogade filer

  • C39D583B-99CB-4AAE-AFB0-1140879EEC73.jpeg
    C39D583B-99CB-4AAE-AFB0-1140879EEC73.jpeg
    627,9 KB · Visningar: 57
Men usch, låter riktigt otäckt! Hoppas det inte händer igen.
Tack, det var riktigt obehagligt då jag hade noll aning om vad som hände. En häst som blir rädd för något och panikar genom ett staket kan jag liksom förstå och hantera men det här var helt otänkbar reaktion på att jag bara höll i grimskaftet på en lugn, gammal häst. Vi tycker ju att hon tacklat av lite i det senaste och det är därför veterinären varit ute nyss, så det är ju mycket möjligt att allt hänger ihop.
 
Tack, det var riktigt obehagligt då jag hade noll aning om vad som hände. En häst som blir rädd för något och panikar genom ett staket kan jag liksom förstå och hantera men det här var helt otänkbar reaktion på att jag bara höll i grimskaftet på en lugn, gammal häst. Vi tycker ju att hon tacklat av lite i det senaste och det är därför veterinären varit ute nyss, så det är ju mycket möjligt att allt hänger ihop.
Verkligen obehagligt när det bara händer så där. Skönt att det inte blev några skador iaf!
 
Verkligen obehagligt när det bara händer så där. Skönt att det inte blev några skador iaf!
Eller hur, jag märkte inte förrän efter typ en timme att jag hade blåsor i handen från grimskaftet när hon gick över stolpen. Ägaren fick provsvar tillbaka idag på ppid vilket visade på att hon har det, misstänker att det kanske orsakat den akuta ataxin igår också kanske? Vem vet, hoppas det inte är återkommande bara och släpper med medicinering annars får hon nog vandra vidare.
 
Några av stallets hästar fick löshoppa ikväll och då bland annat min som säkert tyckte det var roligt som hon for fram i galoppen och flög över hindren 😍. Efteråt tyckte hon att hon behövde få beta ordentligt med gräs då det ju är så kort i hagen, tror ni hon proppade munnen full eller 😂, försommarkänsla 😍.
 
Idag tränade vi på halter och halvhalter, samt gå ifrån spåret och försöka ha kvar balansen. Det gick superbra faktiskt. Red i ett vanligt tredelat. Har inte ridit i ett sådant sen han kom, upplevde han väldigt nonchalant mot bettet i början så testade ett rakt bett och det funkade fantastiskt. Men nu kände jag för att testa tredelat igen och det gick superbra. Han är så fin och känslig i munnen och kroppen så det behövs inte mycket för att svänga eller flytta åt sidan.

Imorgon tror jag han får vila helt faktiskt. Är ju hästloppis imorgon som jag tänkt gå på.

På bilden nedan vet han om att han var duktig och frågar snällt om han får en liten morot och klicker klick! 🥰

20230527_182754.jpg
 
Idag har jag varit På hästloppis på Enköpings ridklubb. Mycket bra anordnad loppis tycker jag. Blev ett par sprojlans nya zaczess byxor för 400 kronor och en betesreducerare.

Jag blev lite nojig över att de bara har kort gräs i hagen där nere så tänkte testa på Halle. Säger han prompt nej till den så behöver han inte ha den. Han får bestämma lite själv där. Vill inte tvinga honom till något eller behöva jaga honom för att ens få på den liksom. Han har inget behov av den på samma sätt som de andra två som har munkorg så därför får han bestämma själv. (Hade han varit risk för fång så hade jag jagat han till Kina och tillbaka med munkorg i högsta hugg såklart.) Men nu är det kort gräs och felgäsning i magen som gör mig orolig.

Totalt köp idag 450 kronor. 🤟😃
 
En till notering är att de är instängda i ek grushage på natten då en av tjejerna faktiskt har stor fångrisk och hon går med betesreducerare hela tiden så för hennes skull för att få av den en stund så går hon utan på nätterna med hösilage istället.
 
Smörjer ena hästens träns. Har två kvar och har tröttnat för ett tag sen. Har uppenbarligen för många träns :laugh:
 
Det var hopptävlingar i stallet i helgen, samtidigt som ridlektionerna pågick som vanligt och jag hade stalltjänst i går. Lite rörigare än vanligt! Orkade inte göra något mer än att gå ut och stå stilla på en gräsfläck men det gillades nog av hästfröken. Åkte dit efter tävlingarna i dag och red ett ordentligt dressyrpass. Fokuserade på övergångar i alla varianter och lite sidvärts. Red igenom galoppen ur LB:2 också och eftersom hon kändes så fin och pigg gjorde jag några serpentiner i galopp med övergångar på medellinjen. Travade av ordentligt och stretchade ut ordentligt. Det blir nog bra inför morgondagen då hon ska gå med på lektion.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp