Vad gör vi? Nu kör vi! Del L

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gäller akuten så är jag mycket försiktig med det. De gånger jag åkt dit (förutom när jag kom in i ambulans :o) har det varit scenarion som min magläkare sagt åt mig att åka in på.

Eftersom jag står på immundämpande medicin undviker jag helst väntrummet på en VC också, just pga smittrisken. Jag vill också piska alla :devil: som inte lärt sig hosta/nysa i armvecket med en niosvansad katt! :rage: Eller iaf vända sig bort åtminstone (VAD för nytta tror folk att det gör att nysa i handen?! förutom att sprida smitta väldigt effektivt då :meh:).
 
Jag har åkt in till akuten med rejäla andningsproblem två nyårsaftnar i rad och fått hjälp med andningen, men annars bara med sjuktransport och ambulans. Tycker absolut att man ska tänka efter två gånger om man behöver hjälp på just akutmottagningen och att man inte bör åka dit för skitsaker. Är dock emot att säga att folk "ska" göra si eller så och börja dra det så långt som att du specifikt måste ha brutit ett ben i kroppen för att få åka till akuten. :confused:
Min sambo fick en akut blödning och sprejade ner halva lägenheten med blod för inte alls längesen. Jag fick panik men till och med då var det svårt att ringa 112 för att jag är så itutad att man inte får ta upp deras tid och att det ska vara stensäkert att det är på liv och död typ. Så ska det väl inte kännas när man behöver hjälp? :(
 
Jag har åkt in till akuten med rejäla andningsproblem två nyårsaftnar i rad och fått hjälp med andningen, men annars bara med sjuktransport och ambulans. Tycker absolut att man ska tänka efter två gånger om man behöver hjälp på just akutmottagningen och att man inte bör åka dit för skitsaker. Är dock emot att säga att folk "ska" göra si eller så och börja dra det så långt som att du specifikt måste ha brutit ett ben i kroppen för att få åka till akuten. :confused:
Min sambo fick en akut blödning och sprejade ner halva lägenheten med blod för inte alls längesen. Jag fick panik men till och med då var det svårt att ringa 112 för att jag är så itutad att man inte får ta upp deras tid och att det ska vara stensäkert att det är på liv och död typ. Så ska det väl inte kännas när man behöver hjälp? :(

Jag har lite likadan känsla men har blivit bättre på det, dvs litar på mig själv att jag kan bedöma om 112 är befogat. Jag blir skitsur när man hör om folk som helt tappat respekten för 112 och ringer för idiotsaker.

Dock ringde jag 112 i lite adrenalinchock första gången jag körde på ett rådjur men hon var förstående och kopplade mig vidare till LKC (jag skulle givetvis ha ringt 114 14 vilket jag gjorde andra gången jag körde på ett rådjur...).
 
Dom hade parkerat in mig!! :arghh: Vet inte om dom är inkompetenta eller dåligt informerade men det har fan varit strul sedan dag 1 sen vi började dela bangård.:cautious: Som tur var skulle det fordonet ut en liten stund innan mig, annars hade det blivit bra körigt för mig/mina resenärer...
hoppas dagen blir bättre,
 
Jag har lite likadan känsla men har blivit bättre på det, dvs litar på mig själv att jag kan bedöma om 112 är befogat. Jag blir skitsur när man hör om folk som helt tappat respekten för 112 och ringer för idiotsaker.

Dock ringde jag 112 i lite adrenalinchock första gången jag körde på ett rådjur men hon var förstående och kopplade mig vidare till LKC (jag skulle givetvis ha ringt 114 14 vilket jag gjorde andra gången jag körde på ett rådjur...).
Ja usch! Det rings ju efter ambulans för att folk vill ha gratis taxi till och med! :rage: Nu har ambulansförare här i stan tack och lov inte längre krav på att köra allt och alla till akuten som förut. De gör bedömning på plats och säger åt folk att gå till VC om de inte bedömer det som tillräckligt akut. :up:
Hjälpte min ringa-efter-hjälp-oro när ambulanspersonalen tog med sambon till akuten trots denna ändring (men inte min oro för hans hälsa förstås!) så jag ska försöka hålla fast vid att jag hittills haft "rätt" när jag sökt hjälp och jobba på det där.

Har du krockat med rådjur två gånger? :nailbiting: Vilken tur att det verkar ha gått bra! Jag kan knappt åka bil annat än inne i stan för att jag är så rädd för viltolyckor. Känner flera som varit med om sådana och det är inga trevliga historier.
 
Hotellfrukost! Fast jag tar bara kaffe idag, inte sugen på bröd och kött äter jag ju inte.

Ska bli kul att träffa kollegorna om en stund! Lite nervös nästan. Jobbigt med nya situationer..
 
@Elementary: Jag kör mycket bil och ofta på ensliga vägar :) Det var blå Saaben båda gångerna och den överlevde faktiskt (första gången en STOR get och andra gången ett mindre djur).

Jag hade kunnat köra på betydligt fler (inkl älg!) men jag har lyckats bromsa i tid.
 
@Elementary: Jag kör mycket bil och ofta på ensliga vägar :) Det var blå Saaben båda gångerna och den överlevde faktiskt (första gången en STOR get och andra gången ett mindre djur).

Jag hade kunnat köra på betydligt fler (inkl älg!) men jag har lyckats bromsa i tid.
Heja Saab! :up:
Har bara varit med om en enda situation som skulle kunnat sluta illa. Största rådjursbocken jag nånsin sett! Den hoppade fram på en enslig skogsväg och tack och lov hade vi precis passerat en bom så vi hade inte fått upp nån fart. Men sen stod den bara där och stirrade på oss i evigheter, "deer in the headlights" indeed. Älgolyckor är supervanliga här i trakterna och det sker mängder av dem på vägarna vi åker då och då. :arghh:
 
Heja Saab! :up:
Har bara varit med om en enda situation som skulle kunnat sluta illa. Största rådjursbocken jag nånsin sett! Den hoppade fram på en enslig skogsväg och tack och lov hade vi precis passerat en bom så vi hade inte fått upp nån fart. Men sen stod den bara där och stirrade på oss i evigheter, "deer in the headlights" indeed. Älgolyckor är supervanliga här i trakterna och det sker mängder av dem på vägarna vi åker då och då. :arghh:

Jag är ofta i renland... need I say more? :meh: De är nog det dummaste djur jag träffat på. Har inte kört på någon sådan dock :D

Hemmavid är rådjursolyckor vanliga, bla för att kommunen inte haft jakt på sina marker (idioti, det sker massor av olyckor nära stan) och att de drar sig till bebyggda områden pga rovdjur. Andra gången jag körde på rådjur var mellan byhåla och Falun på en ökänd sträcka. Det kom två st så jag hann göra en pallnit och tänka "Fan om det kommer en till" och det gjorde det ju...

Särbon körde också på ett rådjur längs samma väg, på en annan del som är ökänd för rådjur.

Älgolyckor händer också men de är betydligt ovanligare. Rådjursolyckor hör man om nästan varje vecka.
 
Jag har lite likadan känsla men har blivit bättre på det, dvs litar på mig själv att jag kan bedöma om 112 är befogat. Jag blir skitsur när man hör om folk som helt tappat respekten för 112 och ringer för idiotsaker.

Dock ringde jag 112 i lite adrenalinchock första gången jag körde på ett rådjur men hon var förstående och kopplade mig vidare till LKC (jag skulle givetvis ha ringt 114 14 vilket jag gjorde andra gången jag körde på ett rådjur...).

Om rådjuret lever men är skadat är det 112 :)
 
Hunden väckte mig för mer smärtlindring och kisserunda. Så nu intas kaffe och jag funderar på hur jag ska lägga upp dagen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 633
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 898
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 691
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp