Vad göra av unghästen - träna eller vila?

skuggi

Trådstartare
Skulle vilja höra bukes tankar om detta:

Jag har(som några vet) en islandsvalack på 4 år.

Han är ganska tunn för sin ålder, nu har han lagt på sig lite hull, men kroppen är ju mer omusklad än normalt skulle jag nog vilja påstå.
Orsaken till detta är helt enkelt för lite mat senaste två vintrarna, mest pga min okunskap. Under senaste vintern har han haft lite problem med ömma fötter(typ fång) pga obalans i magen pga för korta ättider/för lite mat. Detta är åtgärdat sedan flera månader och han går nu på bete utan problem.
Vet har undersökt honom noga, han är frisk helt och hållet. Men liten än.

ET har behandlat honom för låsningar i länd/kors under vintern och hon tycker han är jättefin nu senast, dock är hon supergravid och kan inte kolla honom just nu. Hon rekommenderade iaf att han skulle ut i skogen och röra på sig, riden eller ej.

Jag ser att han fortfarande växer i ryck, under våren har kroppen växt på längden så han nu snarare ser ut som en tax än något annat :rofl:

Han har inte kunnat följa med som handhäst särskilt mycket då min ridhäst är väl orutinerad och tycker det är jobbigt. Han känns därför lite "spänd" och "snubblig" i skogen, känns som ren ovana helt enkelt.

Nu har jag bestämt att jag inte ska behålla honom, och jag har köpt en ny :love:

Och då kommer vi till frågan, hur gör jag det bäst för min lilla? Jag har (typ) två alternativ:

1. Lämna honom på inridning/utbildning(nu) några månader, där han också skulle stå till försäljning, och hoppas att vi hittar en passande köpare.
Eftersom han är så liten och tunn ännu lär det ju vara en lättare ryttare som inte har så höga prestationskrav ännu och som kan låta honom växa på sig ordentligt.
Inridningen/utbildningens takt skulle förståss anpassas till honom och hans förutsättningar, men det jag frågar mig är om det är "fel" att sätta igång med detta nu, då han fortfarande växer?
Detta alternativ blir jämförelsevis dyrt i början, och om han inte är "redo" och vi typ måste avbryta träningen för att han inte hinner med kroppsligt, så har man ju kastat en hel del pengar i sjön. Dessutom kanske han då inte blir såld och vi måste då ändå välja alternativ 2.

2. Lämna honom till ett annat ställe, där han skulle gå på lösdrift, fri tillgång över vintern och växa på sig. Få röra sig med flocken och där har de möjlighet att ta med honom som handhäst och han kan/ska isf utbildas vidare där, men med lite längre perspektiv med målet isf att sälja nästa vår/sommar.
Då är han förståss mer klar, och man har haft möjlighet att vänta med ridandet tills han musklat på sig mer naturligt.
Detta alternativet blir förståss det dyraste i längden, eftersom det dröjer längre tills han är redo att sättas ut på annons, men då kan man också vänta med att påbörja inridningen, och minska risken för "bakslag"...

Hmm.. vet inte om tråden hamnade rätt eller om jag lyckats sätta på pränt mina tankar....

Men, vad tänker ni, hur skulle ni göra och varför? :idea:
 
Sv: Vad göra av unghästen - träna eller vila?

tycker du svarat på din egen fråga.

dvs alternativ 2.

att forcera igenom ngn slags utbildning i försäljningssyfte, särskilt då hästen inte varit helt fräsh eller mått helt bra i sin kropp pga underutfodring, växande, samt fång, är idioti ursäkta uttrycket. Har du otur går hästen sönder eller du får den reklamerad eller hamnar i rätten.
 
Sv: Vad göra av unghästen - träna eller vila?

Med tanke på hans historik så låter ju en snabb utbildningsprocess som en väldigt mycket dyrare alternativ...
Jag skulle helt klart valt alternativ 2 utav dessa.
 
Sv: Vad göra av unghästen - träna eller vila?

Tack :laugh: jo, det är ju det som känns mest lämpligt.

Funderade mest på om jag var löjligt försiktig om jag låter honom vänta ett år till, många isisar är ju väldigt mycket ridna vid 4 års ålder numera.

Som en parentes bara, alt 1 skulle inte vara någon hets-inridning, utan bara en grundutbildning så att en köpare skulle kunna bilda sig en liten bättre uppfattning om hästen och hans kvaliteer. Och han skulle naturligtvis säljas med all info om hans tillstånd.

Men som sagt, det känns som att risken är att han inte är redo, och jag får betala en dyr utbildningsmånad och sedan ändå måste vänta ett år.
 
Sv: Vad göra av unghästen - träna eller vila?

Håller också med om att han borde få gå och växa till sig. Hoppas det går bra med honom och med den nya hästen! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 269
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 062
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
3 989
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp