Vad har ni för ”stallhundar”?

@Fibusen det kan skilja väldigt mycket mellan olika individer. Min som är väldigt väluppfostrad och lydig i alla andra sammanhang kan jag aldrig aldrig ha lös då hon har en väldigt stark jaktinstikt. Min kompis borderterrier blinkar knappt när det hoppar ut ett rådjur framför näsan på henne.

Jag skulle inte köpa på chans, utan i så fall kolla upp linjer väldigt noga och prata med uppfödare.

Nej, jag vill ju inte chansa.

Sen kan det självklart bli fel och inte funka oavsett ras, men jag känner att väljer jag rätt ras från början så borde chanserna iallafall bli större till det.

Jag har fått avstå det nu under många år, just för att jag tagit emot omplaceringar. Första hunden (boxer/amstaff) var alldeles för ”vild”. Livet lekte tyckte han, sen kopplade han bort öronen så jag skulle inte ha vågat testa att ha han med på ridtur. Han skulle ha zick-zackat i full kareta under magen på hästarna. Han tänkte liksom aldrig utan det bara blev. Oftast ett ”hoppsan” efteråt....:cautious::meh::nailbiting::angel:

Nuvarande var LIVRÄDD för hästar när jag fick hem henne,vilket hon visade genom att gå till attack istället. Vi har tränat massor och nu kan jag ha med henne i stallet, och jag kan ta med henne på promenad med hästen, men jag skulle aldrig våga rida och ha henne löst på marken. OM det blir någon signal hon missuppfattar och hugger till. Har jag hund och häst i varsin hand och står på backen så hinner jag korrigera om det skulle bli något. Nu var det säkert över ett år sen, om inte mer, hon visade något som helst tecken på att ens vilja fräsa i från, men som sagt, jag chansar inte!

Nästa hoppas jag verkligen att det kommer kunna funka med om man får ha den från början och träna upp det tillsammans, därför jag hoppas på att kunna bli lite klokare av denna tråd.
 
Sen såklart som jag sa, det är ju inte säkert att det kommer funka oavsett ras, och gör det inte det så är det ju så. Det står ju inte och hänger på om jag kan ha med mig hunden på ridturer eller inte. Tycker bara det vore väldigt smidigt att kunna slå två flugor i en smäll, samt att hunden får ”springa av sig” lite mer än att bara gå och gå och gå. Sen slipper jag dåliga samvetet att lämna hunden hemma när jag ska ut i den roliga skogen. Känner oftast så när jag rider, ”tänk vad perfekt om jag kunde ha med mig vovven ut nu!”

Hästen är hundvan så det är iallafall inget bekymmer!:bow:
 
@Fibusen jag förstår dig helt och fullt, väljer man ras med omsorg ökar man chanserna för att det ska bli bra! Jag har aldrig provat att rida tillsammans med hund men det verkar jättehärligt.
 
Jag hade mina flattar med när jag red och det var inga bekymmer. De hade en tydlig av/på-knapp. Drog inte på vilt och höll sig till oss. Funkade som soffpotatis vissa dagar om det behövdes.

Kompisen har sedan måna år irländska settrar som är med när de rider, tränar och när de springer. De är lite större men en irländare som ligger ner är som en liten kanelbulle. fattar inte hur en så stor hund kan knöla ihop sig till en så liten boll. :D
De är mjuka och behagliga till sättet men det förutsätter att de får springa så mycket som de behöver.

Har inte irländska settrar en del jakt i sig? Det är ju jakthundar.
 
Jag har haft Pappisar i 30 år. Eftersom jag jobbar som tränare(häst) så har de varit med i stallet heldagar och på ridturer. De orkar fint aktiva turer med halvblod. Hästarna brukar vara tröttare efter uteritterna.
Vissa av dem tycker det är så skoj att de gärna kutar med inne på ridbana/ridhus också.

Däremot skulle det ju förmodligen skita sig vid djupsnö.

Men de är enkla att ha lösa, har sällan mkt till jakt i sig, är föriga etc. De är också atletiskt byggda, lätta, snabba och smidiga. Så det kostar inte så mkt energi för dem att röra sig.
 
Jag har haft Pappisar i 30 år. Eftersom jag jobbar som tränare(häst) så har de varit med i stallet heldagar och på ridturer. De orkar fint aktiva turer med halvblod. Hästarna brukar vara tröttare efter uteritterna.
Vissa av dem tycker det är så skoj att de gärna kutar med inne på ridbana/ridhus också.

Däremot skulle det ju förmodligen skita sig vid djupsnö.

Men de är enkla att ha lösa, har sällan mkt till jakt i sig, är föriga etc. De är också atletiskt byggda, lätta, snabba och smidiga. Så det kostar inte så mkt energi för dem att röra sig.

Ja, men tyvärr så blir dom nog för små. Bulldoggen jag har nu ligger på runt 41 cm hög.
 
Ja, men tyvärr så blir dom nog för små. Bulldoggen jag har nu ligger på runt 41 cm hög.

Du kan inte jämföra en bulldogg men en pappilon. Pappilonen är mkt lättare byggd och mycket mer atletisk. Den tar sig fram med mycket mindre energiåtgång och kommer orka mycket längre. Snön är ju ett problem dock.
 
Du kan inte jämföra en bulldogg men en pappilon. Pappilonen är mkt lättare byggd och mycket mer atletisk. Den tar sig fram med mycket mindre energiåtgång och kommer orka mycket längre. Snön är ju ett problem dock.

Ja, jag jämför inte dom alls, bara sa att mankhöjden på min är runt 41 cm, och jag tror att lägre mankhöjd än så kan bli problem då vi ibland har snö på 20-30 cm. Går väll an efter det blir nertrampat på stigarna, men en väldigt liten hund blir det nog tufft för oavsett.

Orken är absolut inget problem med min bulldog, tvärt om!:p Kruxet är att hon hade aldrig sett en häst när jag tog över henne när hon var 4 år och visade sin osäkerhet genom att göra utfall/attackera. Nu har jag haft henne i 4 år och hon är med till stallet då och då, och det är inga problem att ta en promenad med henne och hästen (i början var det också omöjligt dock), men jag vågar inte släppa henne helt och sätta mig uppe på ryggen OM det skulle slå fel och hon skulle attackera hästen. Hinner ju inte se/stoppa om det skulle bli något då.

Annars så skulle hon absolut ha orkat, vi går ofta i skogen och hon kutar runt som en galning, även om vi är ute 3,4 timmar.

Jag är helt såld på rasen för övrigt, men tror att chanserna att få en fullt frisk bulldog igen är lika med noll tyvärr därav jag inte kommer köpa en igen. Har hört så många som har fått tagit bort dom i tidig ålder, där hunden haft ett hemskt lidande.
 
Jag har en chihuahuakorsning på ca 3 kg som lever ganska exakt det liv du beskriver, undantaget att bada med barnet, hon står envist kvar vid stranden om vi badar :p

Det är en omplacering och jag hade egentligen tänkt mig någon storlek större men är mycket imponerad över hur hon hänger med på alla turer, galopperar vi en längre sträcka kan hon hamna lite efter, men så länge vi inte viker av någonstans utan galopperar längs en stig/väg utan korsningar så kommer hon fort ikapp när vi saktat ned. Dessutom är hon så himla okomplicerad i all situationer!

Blötsnö är jobbigt, men djup snö är inga problem, vi kanske inte tar världens tur på oupptrampade stigar utan planerar så att det är lite uppkörda vägar emellanåt, men så länge hästen går först så hoppar hon i hans fotspår. Är det många månader av djupsnö (men då brukar ju stigarna hinna bli lite ingådda å andra sidan) förstår jag att det känns jobbigt, men här är det några perioder här och där i nov-feb som det är mycket snö och det har aldrig varit ett problem, så jag hade inte uteslutit en mindre hund om än kanske inte valt en riktigt lika liten om jag valt från valp.

Inspirerad av @tuaphua tror jag mycket väl att nästa hund (hoppas det dröjer LÄNGE dock!) kan bli en pappis!
 
Jag har en chihuahuakorsning på ca 3 kg som lever ganska exakt det liv du beskriver, undantaget att bada med barnet, hon står envist kvar vid stranden om vi badar :p

Det är en omplacering och jag hade egentligen tänkt mig någon storlek större men är mycket imponerad över hur hon hänger med på alla turer, galopperar vi en längre sträcka kan hon hamna lite efter, men så länge vi inte viker av någonstans utan galopperar längs en stig/väg utan korsningar så kommer hon fort ikapp när vi saktat ned. Dessutom är hon så himla okomplicerad i all situationer!

Blötsnö är jobbigt, men djup snö är inga problem, vi kanske inte tar världens tur på oupptrampade stigar utan planerar så att det är lite uppkörda vägar emellanåt, men så länge hästen går först så hoppar hon i hans fotspår. Är det många månader av djupsnö (men då brukar ju stigarna hinna bli lite ingådda å andra sidan) förstår jag att det känns jobbigt, men här är det några perioder här och där i nov-feb som det är mycket snö och det har aldrig varit ett problem, så jag hade inte uteslutit en mindre hund om än kanske inte valt en riktigt lika liten om jag valt från valp.

Inspirerad av @tuaphua tror jag mycket väl att nästa hund (hoppas det dröjer LÄNGE dock!) kan bli en pappis!

Tack, det är just sånna här inblickar jag behöver. Någon som faktist testat minihund i snö.:p Dock så tror jag att jag vill upp lite i storlek iallafall, men är toppen att veta att det faktist funkar OM man vill gå ner i storlek. En mindre hund är ju helt klart smidigare i många andra situationer också. Det är ju inte bara i stallet det ska funka.
 
Isländsk fårhund skulle också kunna vara en ras att kika på. Gårdshundar med vallursprung, glada så länge de får ”vara med” och extremt praktisk päls. Generellt väldigt frisk ras också, och de blir ofta gamla.
 
När jag hade hästar, så var aussierna mina stallhundar och jag har sålt ett gäng valpar genom åren som används så och de hänger lätt med på ridturer, haginspektioner etc. utan problem,
 
Jag tror på en vanlig sällskapslabbe. Det är inte hundens fel att vissa ägare övergöder sina labbar. Har träffat några riktigt smärta och vältränade labbar av exteriörtyp.

En supertrevlig ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 596
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 149
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 016
Senast: tuaphua
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 079
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp