vad göra med foten

vinkelina

Trådstartare
Vad skall jag göra med min fot? 14 december blev jag lite arg och sparka foten i en solid 100 år gammal dörrkarm. Fick halta resten av kvällen. Kylde ner den på en gång och inga blåmärken eller svullnader uppstod. Men den kändes inte bra så samma vecka på torsdag gick jag till läkare för att visa upp den. Besöket tog 1 min (varav jag försökte få av mig strumpan i 30 s han klämde på tårna och fråga om det gjorde ont, sa att de kändes men att det inte är TÅRNA som är sjuka utan kanske 5 cm högre upp på foten. Det är en sena som är sjuk påstod han.

Men nu är det två veckor sedan och jag har ännu ett område stort som en 50 öring som värker om man trycker på det (även om jag går mycket vilket jag gör i arbetet) smärtan går rakt genom foten. Skall jag ännu fortsätta och vänta eller bör jag försöka hitta nån som skulle röntga den. Kändes mindre under julhelgen när jag var ledigt men är nu lika sjukt som innan. Finns dock inga svullnader eller blåmärken
 
Sv: vad göra med foten

Det är en sena som är sjuk påstod han.

Men nu är det två veckor sedan och jag har ännu ett område stort som en 50 öring som värker om man trycker på det

Om det är en sena som är skadad tar sånt ganska lång tid att läka. Du har blivit bättre på de här veckorna och därför skulle jag inte oroa mig om det var min fot, det kan säkert ta ytterligare några veckor. Men du, ta det jag säger med en rejäl nypa salt för jag är inte alls sjukvårdsutbildad.
 
Sv: vad göra med foten

han mena att jag borde känna skillnad på en vecka och att de skulle vara bra på två. Dock "känner" jag inga senfästen på de sjuka området och att det är så begränsat område.
 
Sv: vad göra med foten

Gå till annan läkare. Är något brutet så ska det behandlas. Tyvärr är det inte första gången sådant missas av vården.
 
Sv: vad göra med foten

jo, skall ringa igen i morgon... de mesta tyder på att det är en fraktur.
 
Sv: vad göra med foten

Är det en fraktur borde du ha rejält ont med svullnad och blånader.
Jag har haft tre fotleds frakturer och de har märkts av ordentligt.
 
Sv: vad göra med foten

jo, borde väl det. dock kan man ha dolda frakturer, min syster hade ett brott på ett ben i foten (lyckades hamna under en hästhov tre gånger på två dagar) det var blått men hon kunde både vifta på tårna och gå på det, ett år senare upptäcktes det att det varit en fraktur på benet
 
Sv: vad göra med foten

En röntgen löser inget. Eftersom du kan använda foten skulle jag inte oroa mig. Man får ha ont! Tagit smärtstillande? Sluta tryck på stället där det gör ont? Jag får intryck att du är mer arg på din första läkare än bekymret med din fot. Det är tråkigt när det blir missförstånd inom vården samtidigt som jag vet hur svårt det är att hantera alla tillstånd/problem/sjukdomar med bibehållen empati! (OBS, ej menat som urskuldande).

Jag stukade foten i höstas, den blev stor som en boll och jag kunde baske mig inte stödja på den alls. Efter 5 dagar gick jag motvilligt och frågade en kollega om råd (det är svårt att vara narkosläkare utan att kunna springa!). Vi röntgade och jo visst hade jag brutit av en del av vadbenet. Men biten låg rätt = resultatet blev att jag skulle fortsätta som jag gjort. Med rådet att inte vara lika klantig i framtiden :p i mitt fall hade jag tydlig klinik, röntgen verifierade att det fanns ett fel men det blev ändå ingen åtgärd.

Kan du vänta ett tag till och se vad som händer så är det att föredra. Men är du genuint oroad så är det din kropp och du som bestämmer, punkt! :)
 
Sv: vad göra med foten

Jag har en utläkt fraktur på ena fotknölen. Ser jättekonstigt ut på röntgen men har inga men. Upptäcktes när jag stukade samma fot rejält med gräslig smärta och rejält blå. Värre än när den bröts :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: vinkelina
·
Kropp & Själ Nu behöver jag bukeexperternas hjälp angående mystisk åkomma. Inte så mystisk egentligen men konstig och jag fattar inte vad som hänt...
Svar
13
· Visningar
1 368
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 040
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp