Vad göra med kokt potatis?

Lumos_Nox

Trådstartare
Kokade potatis till maten för första gången på väldigt länge. Blev ett gäng täter över och nu har jag fastnat lite i vad man kan använda de till. Min hjärna har låst in sig på pyttipanna.

Några förslag?
 
Jag älskar kokt kall potatis så mycket att de flesta gånger jag kokar potatis är det för att kunna använda den sen. 😂

Det kanske faller under pyttipanna men gillar att skära tjocka skivor/bitar av potatisen och vegokorv och steka ganska hårt med lök eller purjolök och sedan äta med inlagda rödbetor (eller ketchup 😬).

Ännu godare är grönsakspanna, dvs att steka den skivade potatisen med olika grönsaker som zucchini, broccoli, svamp, olika lökar, vitlök och/eller morot, paprika, vad man nu gillar och sen låta körsbärstomater och fetaost vara med i slutet så att de bara hinner bli varma/smälta. :d Gud nu blev jag hungrig....

Annars funkar det ju att slänga ner kokt potatis i vilken sallad som helst (potatis, jordgubbar och basilika om det vore sommar 🥰) eller göra potatissallad med t.ex. kokt ägg, lök, kanske cornichons, dressing med yoghurt/gräddfil, senap, massa färska örter... :d:d:d:d
 
Jag älskar kokt kall potatis så mycket att de flesta gånger jag kokar potatis är det för att kunna använda den sen. 😂

Det kanske faller under pyttipanna men gillar att skära tjocka skivor/bitar av potatisen och vegokorv och steka ganska hårt med lök eller purjolök och sedan äta med inlagda rödbetor (eller ketchup 😬).

Ännu godare är grönsakspanna, dvs att steka den skivade potatisen med olika grönsaker som zucchini, broccoli, svamp, olika lökar, vitlök och/eller morot, paprika, vad man nu gillar och sen låta körsbärstomater och fetaost vara med i slutet så att de bara hinner bli varma/smälta. :d Gud nu blev jag hungrig....

Annars funkar det ju att slänga ner kokt potatis i vilken sallad som helst (potatis, jordgubbar och basilika om det vore sommar 🥰) eller göra potatissallad med t.ex. kokt ägg, lök, kanske cornichons, dressing med yoghurt/gräddfil, senap, massa färska örter... :d:d:d:d
Just det, självklart alltid med skalet kvar!
 
Slänger in en till: tacos! Kör potatisen med grönkål och svarta bönor i ugn eller stekpanna med kryddor som spiskummin och oregano och ät i tortillabröd (jag tycker det blir godast med minivarianten :D) med guacamole till. Fetaost är gott att ha med i ugnen också!
 
Om du inte har något emot ett lite mer tidskrävande projekt än att bara steka; hemgjord gnocchi!
Jaa, gnocchi! Eller kusinen knödel: 50/50 kokt potatis och bovetemjöl. Krydda med salt och peppar samt kryddpeppar. Knåda till deg, gör pyttesmå bollar, tryck ihop bollarna med gaffel så de blir lite platta, koka tills de flyter och stek sedan i smör med salvia 😋 Guuuuu vad gott det är, om än arbetsintensivt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Seven är jättehungrig jämt. Jag jobbade idag, hon fick frukost och sen blötmat när jag kom hem. Trots det skickade jag ner henne från...
Svar
4
· Visningar
215
Senast: MissFideli
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
535
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 233
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har haft rejäl magsjuka för att göra en lång historia kort så fick jag inte behålla näring på cirka 3,5 dygn menvätskeersättning...
Svar
12
· Visningar
3 573
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp