Vad göra utan analys?

C

Cecely

Jag har ett litet problem. Ägaren till stallet min häst står i vill bara inte göra en höanalys. :( Men eftersom att jag nu fått upp ögonen för hur stor betydelse en sådan har så hade det varit bra med en. Har därför bestämmt att jag få fixa en själv. :idea: Men eftersom att jag aldrig har gjort detta innan så undrar jag vart jag ska vända mig? Och vad kostar det?
En annan fråga är att jag ska börja ge pollan ensilage snart och undrar om värdet ändras ju längre det står lagrat?
Tacksam för svar då jag vet att ni vet!=) :D
 
Gå in på analycen.se och skriv ut en följesedel. Sen är det bara att ta ett representativt prov och skicka in! Det står där hur du ska göra. Man kan även beställa en provpåse. Svaret får du efter ca en vecka.
 
Nej, värdena ändras inte så länge det står inplastat. Du kan t o m ge fjolårets hösilage om det är fint fortfarande och inte mögelangripet.
Pris för analys med mineraler också är ca 630 kr.
Men ska du ta analys på höet när du ändå ska byta till ensilage???

Det är väl bättre att vänta till du får hem silaget. Men ta då från mitten av balen och ta ut luften från plastpåsen och frys in det genast. När du har tagit från 3-5 balar så kan du ta ut silaget och klippa det i småbitar. Lägg i ca 2 kg av silaget i påsen som du har fått hem och skicka det en måndag. Så att det inte ligger och torkar i en brevlåda. :D
För då får du ju veta nästan exakta ts-halten också.
Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 958
Senast: Hazel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 524
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp