Vad gör egentligen en tum hit eller dit?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 129

Mli

Trådstartare
Jag har en häst med en kort rygg som ska ridas till sommaren. Dessvärre har han en ganska kort rygg vilket gör det svårt att hitta en sadel som passar oss båda. Jag kan med lite möda :smirk: klämma ner min breda ända i en 17,5" men har alltid helst ridit i en 18". Iallafall om det ska bli nån riktigt bra dressyrträning gjord.

Skillnaden mellan en 16,5" och en 18" är ju typ 5 cm på DIAGONALEN, vilket inte borde bli många cm på längden. Då borde det ju inte vara nån fara egentligen, men i min 18" ser han ut som en tonåring i pappas kostym.

Vet ni nåt sadelmärke (nu letar jag efter hopp/allroundmodell) som är ganska kort i längden? Hade en Wintec Isabelle Cair 18" innan, men jag gissar på att den kanske är större än andra?

Sv: Vad gör egentligen en tum hit eller dit?

Jag provade en 17 och den var för liten till mig(Frank Baines Reflex har väldigt små säten, rider normalt i en 17 ) och jag frågade vad som kommer att skilja för hästen om jag tar en 18 ...2,5 cm fick jag veta då....
Vad menar du på diagonalen?? Man måste ju kolla anläggningen mot hästen...en um = 2,5 cm..Då bör det skilja drygt 3,5 cm mellan 16,5 och 18
albion och frank baines och globus är korta

jjeg skrev:
Jag provade en 17 och den var för liten till mig(Frank Baines Reflex har väldigt små säten, rider normalt i en 17 ) och jag frågade vad som kommer att skilja för hästen om jag tar en 18 ...2,5 cm fick jag veta då....
Vad menar du på diagonalen?? Man måste ju kolla anläggningen mot hästen...en um = 2,5 cm..Då bör det skilja drygt 3,5 cm mellan 16,5 och 18
albion och frank baines och globus är korta

Sorry, räknade fel... dryga 3,5 cm är det ju, inte 5. Men sitsstorleken mäts diagonalt mellan fram och bakvalv, så skillnaden på längden är inte alls 3,5 cm utan mycket kortare.

Tack för tipsen, ska kolla på Globus. Nån som vet om Wintec Cairs hoppmodeller är mindre än dressyren?

Detta är inte bara riktat åt dig, men åt alla som köper hästar med kort rygg och vet med sig själv att dom behöver 18" sadel. Det verkar ju som att detta är ett väldigt stort problem för en del.

VARFÖR köper ni hästar som inte passar er?? Jag tycker det blir precis lika fel som om jag skulle köpa mig en ponny (jag är 177cm)!

Jag kanske hittar massa söta och duktiga ponnysar som jag skulle ville ha, men det går inte att komma ifrån att dom ärligt talat inte passar mig......

Man köper en unghäst och har inte hjärta att sälja när man fäst sig vid den...
Eller så lär man sig med tiden hur en sadel ska ligga och inser att hästen har kortare rygg än man tror...
Eller så vill man inte ha en häst som ser ut som en tax :D

Nej men då får man ju köpa en större då... Även på en unghäst så brukar det ju synas om den kommer få väldigt kort rygg.

Centaur skrev:
Nej men då får man ju köpa en större då... Även på en unghäst så brukar det ju synas om den kommer få väldigt kort rygg.

Tja, jag köpte denna hästen som ettåring, han är nu fyra. Han blev lite mindre än vad jag väntat mig, trodde 168 cm men han är nu bara 163. Min tanke är att han växer lite till. Som ettåring trodde jag att han skulle bli helt annorlunda än vad han är nu, så det är inte alltid lätt att se.

Jag ser ingen anledning att sälja en häst man trivs med bara för att ha lättare att hitta sadel. Sen att det kan vara lite svårare att hitta en bra sadel som passar får man stå ut med.

Hoppas du hittar nån då, vissa här har ju haft väldiga problem...

Centaur skrev:
Hoppas du hittar nån då, vissa här har ju haft väldiga problem...

För det första...Längden på sadeln ökar precis lika mycket på diagonalen som på anläggningen mot ryggen....:rofl: :rofl:

Eftersom vissa här haft väldig problem...:angel: däribland jag själv!!!!!...Verkar vara något som stör dig...så vill jag bara påpeka ...Min häst är 170 cm ...med kort rygg...Detta var absolut inget jag tänkte på när jag letade efter DRÖMHÄSTEN!!
HADE ingen som helst aning om att en sadel kunde ställa till med sådana problem. Att hitta den ultimata sadeln till hästen hade jag säkert lätt kunnat ordna....MEN eftersom jag själv har problem med mina sittben och dessutom ständig värk i hela kroppen så var jag tvungen att även hitta den ultimata sadeln till mig själv...
När jag började leta sadel så lovade jag mig själv ....Att inte köpa en sadel förrens både jag och hästen trivdes...Först var det ju ett problem..... MEN ju fler sadlar jag provred dessto lättare, eftersom jag lärde mig vad för typ av sadel , säte,osv jag behövde...
Vill bara tillägga ...Hur många tänker på att hästen ska ha en rygg /kropp som är lätt att passa sadel till när man är på G att leta Drömhästen??????

Senast ändrad av en moderator:

Nä, det är ju just det!
När man letar efter DEN hästen och hittar en man faller för med underbart lynne, ok benställning, hel och frisk så är ju knappast funderingen hum... undrar hur många cm sadelläge han har??
Speciellt inte om man inte är så insatt i sadel-världen innan, det var i alla fall inte jag fram tills för några år sedan...
Och att sälja DRÖMHÄSTEN för att man inser att man har för bred röv... njaaa då bantar jag hellre... Han har ju f ö inga som helst problem med att bära mina kilon...

Polly_Mulle skrev:
Nä, det är ju just det!
När man letar efter DEN hästen och hittar en man faller för med underbart lynne, ok benställning, hel och frisk så är ju knappast funderingen hum... undrar hur många cm sadelläge han har??
Speciellt inte om man inte är så insatt i sadel-världen innan, det var i alla fall inte jag fram tills för några år sedan...
Och att sälja DRÖMHÄSTEN för att man inser att man har för bred röv... njaaa då bantar jag hellre... Han har ju f ö inga som helst problem med att bära mina kilon...

:bow: :bow: :bow: Precis.....
Tror dom flesta som köper häst resonerar samma...och dom som tänker på sadelläget innan dom bestämmer sig för hästen ...har nog redan upplevt dessa sadelproblem tidigare...NU idag skulle jag nog tänka mig för lite...så att man inte köper en häst med omöjligt sadelläge osv...

Rider själv islänning och de sadlarna är ju anpassade för kortare ryggar. Kan de vara något för dig? De är mer åt dressyrhållet så vill du tävla i hoppning är de kanske inte en så bra ide. :rofl: . En del står det tom att de passar hbl.

Jag har en Prestige hippos dressage - kanske deras allround/hoppmodeller är korta de med.

Tillägg: Min isis är 46cm lång i sadelläge och är "svängd i ryggen" som det så fint kallas. :angel:

Allt beror på hur kort sadel du behöver. En Wintec i 18" är ju inte lika kort som en Albion 18". Och har din häst en svängd rygg kan du inte ha en Albion.

Sedan får du tänka dig att det skiljer sig mellan exemplaren också. Att det skiljer sig en centimeter i anläggningsyta är inte ovanligt, även om sadlarna är av samma märke i samma storlek.

Liknande trådar

Utrustning Är ute efter en ny sadel till min grabb igen, han är en tämligen halvsvår nöt att knäcka för tillfället. Han är en travare i...
Svar
12
· Visningar
2 791
Senast: Tagliabue
·
N
Dressyr Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar...
Svar
15
· Visningar
5 707
Senast: Tussilago
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 019
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V