Vad gor man med plommon?

Krikon
Blanksprit
Vit sirap/sockerlag

Bättre än så blir det inte, vi höftar ;) men kanske 1/3 krikon/plommon och 2/3 sprit. Vit sirap/sockerlag efter hur sött man vill ha det. Krikonen får ligga i spriten i kanske någon/några månader, sedan silar man bort dem och tillsätter socker efter hur sött man vill ha det.
På den tiden jag bodde ihop med plommonträd så gjorde jag också likör.
Men jag hade i några krossade kärnor också. :)
 
Frys dem som dom är, så får du fundera sen.Brukar ta fram och skiva till gröten. Hanteras nästan frusna för sen blir de lite slabbiga att ha att göra med.
 
Bör man oroa sig när snubben i kassan på Systemet vinkar glatt åt en när han ser en komma in? 😅
Grejen är att han är lika nördigt intresserad av bordeauxvin som jag :D

Som nar jag kom in pa Ralph Laurent butiken i Kuala Lumpur och de halsade pa mig, "Hello Mrs. B. How nice to see you today. Will Mrs. Hobson come today also?" :angel: Mrs. Hobson fortsatte handla dar, men jag smog forsiktigt efter vaggarna nar jag bara gick forbi i fortsattningen.:o

Jag gör marmelad! Eller, sylt, då (min brittiske man menar att bara citrusfrukter kan bli marmelad...). Plockar dem gärna lite omogna. Sylten blir ljuvligt syrlig och såååå god!! Jag gör enbart på lila/blå plommon men tror de gula också blir goda. Lyckans ost!!!

Men??? jag behover RECEPT (och har ar bara citrus marmelad ocksa ... fast jag tycker annorlunda:p)


Öh, det är så drygt att kärna ur krikon så vi hoppar över den delen. Dvs kärnorna går i också :D

Vad ar Krikon?
 
Som nar jag kom in pa Ralph Laurent butiken i Kuala Lumpur och de halsade pa mig, "Hello Mrs. B. How nice to see you today. Will Mrs. Hobson come today also?" :angel: Mrs. Hobson fortsatte handla dar, men jag smog forsiktigt efter vaggarna nar jag bara gick forbi i fortsattningen.:o



Men??? jag behover RECEPT (och har ar bara citrus marmelad ocksa ... fast jag tycker annorlunda:p)




Vad ar Krikon?

Krikon = damsons/damson plums.

Recept... jag vill inte ha den för söt så jag ta ca 40% av fruktens vikt i socker (tex 1000 g frukt - 400 g socker) med det beror lite på vad det är för något. Sedan kokar jag frukten tills den är mjuk (krikonen är ju små så där kokade jag dem med kärnorna och rensade ut de för hand från bärmassan... gör man det behövs det handskar för annars är händerna blå). Jag smakar på bärmassan och behövs det har jag i citron (som vanligt, det beror på vilken frukt jag gör marmeladen på - rabarber får ingen citron).

Vi har en kombinerad produkt för konservering och förtjockning (thickening agent) som heter Melatin (jag kan skicka om du vill ha, den är suverän). Jag vill gärna ha den lite lösare så jag har provat mig fram till vilken mängd som är lämplig till olika sorters frukt.

Sedan som vanligt, häll upp på steriliserade burkar. Jag har burkar som har en safety button så jag vet om vakuumet släppt, det gör att de inte behöver stå kallt.
 

Liknande trådar

Mat Jag har massor av plommon hemma (eller ja, krikon som jag fått lära mig att det är av @athena_arabians :D ). Käkat en hel del som de...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 654
Senast: Otherside
·
Hemmet Konstig rubrik, ja. Men vi har ju kört avfuktare ett par månader nu. Den har klickat igång en stor del av tiden. Men nu? Det är tydligen...
2
Svar
28
· Visningar
1 281
Senast: Acto
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 138
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp