Vad gör man ?

Sv: Vad gör man ?

Tycker hemskt synd om hästen som genomgår detta.
Skulle faktiskt aldrig få för mig att inte mocka till min häst även om det bara gäller 1-2 dagar, och om jag verkligen inte kan själv så finns det alltid någon annan som ställer upp då alla i vårt stall tycker detsamma som jag!
Antar att hästen egentligen inte lider av att inte ha det mockat en dag men jag skulle känna mig hemskt dum och ha dåligt samvete av att låta min häst komma in i en omockad box. Jag ser alltid till att ha rena sängkläder i min säng och likaväl ska min häst ha en ren och torr box att stå i på natten. Det är min åsikt :)

Jag tycker att man ska mocka åt sin häst varje dag!

Det är mycket tyckande i den här tråden.
Här är litet fakta.

8 § Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara
konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort.
Liggytorna ska hållas torra och rena.
Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet.
9 § Stallutrymmen ska rengöras noggrant minst en gång per år.

Källa: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

Det där uppnår man även med en permanentbädd.

Ösa på med strö är också en lösning.
Bara det inte luktar eller är skitigt överst i bädden.

En reservplan är ALDRIG dumt. Jag har också en resrevplan, och en reserv för reservplanen. Eftersom jag även skärmflyger och utsätter mig för stora risker har jag dessutom ordnat med papper vad som sker med hästarna om jag faktiskt skulle dö. Vem som får ansvaret för vem osv.

Anser att det är mitt ansvar.

Men hur det än är så dör inte en häst av att ha det omockat en dag. Mina har som sagt varit med om det några gånger och de mår bra :) Det är långt ifrån en vana, men måste jag så måste jag och då strös det över.

Det är ju lite lustigt dock att du får såna kommentarer du får bara för att du väljer att mocka varje dag och anser att det är fel om man inte gör det. Egentligen tycker man ju att folk borde jubla... ;)

Åh fy så tråkigt! Jag vet vilken häst det är, den är otroligt vacker! :love:
Men inte visste jag att det var skött så, jag kollar ju bara in för säga hej till din raring ibland om jag är med! :laugh:

Hoppas verkligen att det har löst sig!

*Delvis kl*

Både jag och min familj är OTROLIGT noga med hur det ser ut i stallet! Jag är värsta pedanten när det gäller mockning och mina föräldrar ligger inte långt efter, dom är supernoga med vattnet, ströt och den allmäna hygienen!
Om jag skulle vara sjuk har jag alltid någon som kan hjälpa mig med hästen, tackar Gud för att m & p ställer upp så! :bow:
ALDRIG att hon skulle få gå in i en smutsig box, äta gammalt hö eller dricka ut en hink som inte är ordentligt ren! Never ever, jag ska kunna dricka av hennes vatten och sova i hennes box utan att få fläckar på kläderna om det blir kris, punkt liksom! :D:love:

Jag tycker att man ska mocka åt sin häst varje dag!

Om man har en häst som är väldigt skitig av sig, mockar du två ggr / dag då. För om hästen lider av 2-3 bajshögar, då måste den ju klassas som vanvårdad på morgonsidan efter nattens bajsande om det är en riktig skitgris.

Jag mockar varje dag. Men jag skulle kunna strunta i det utan att någon ens knappt skulle märka det om dom tittade in i boxen. Har massor av halm och hästen skiter på ett ställe. Han har gott om plats att sova rent och torrt även i en box som inte blir mockad.

Blev skadad i vintras (högg av senan i tummen när jag slant med en kniv) gick gipsad i tre veckor, mockade själv med en hand, men vissa dagar hoppade jag faktiskt över det när jag hade som mest ont. Hade jag ont i fler dagar fick jag hjälp, men en enstaka dag gjorde inget, kan lova att hästen inte märkte skillnad alls.

Mat fick han naturligtvis så slipper någon anmärka på det.

Nu tänker jag gå emot strömmen här lite.

Lider hästen av att man inte byter täcke?
Lider hästen av att man inte mockar på 3-4 dagar?

Nu vet ju inte jag hur den hästen är, men jag kan lätt inte mocka på 4 dagar utan att det på något sätt skulle vara farligt för hästen. Det ser illa ut för det mänskliga ögat, ja. Men hästen bryr sig knappast så länge den kan ligga torrt när den sover.

Jag håller med dig.

Däremot kan jag förstå TS oro eftersom det ju knappast kommer bli Bättre härifrån. Troligast bara värre.

Jag har haft egen häst i 15 år.
Vid ett tillfälle, när jag var tonåring, så fick jag för mig att jag inte gjort iordning hästens kvällshö... Detta var efter 12 på natten som jag kom på det. Det slutade med att jag cyklade till stallet och kollade på min häst som förvirrat stod och stirrade på mig (med hörester i boxen)...

Vid ett annat tillfälle har jag trott att jag glömt att mocka... den natten kunde jag knappt sova. Jag mådde så otroligt dåligt och skämdes. Kände mig som världens hemskaste människa... :crazy:

Däremot Lider inte en häst av att det inte mockas åt den, så länge det inte är skitit eller blött i boxen. Speciellt inte om den har ett strö som suger upp kiss bra.

Personligen tycker jag dock det är Onödigt att inte komma och mocka, eftersom det blir så jobbigt om man inte mockar på ett par dagar!

Däremot ska man inte låta en häst ha för tjocka täcken på sig inomhus eftersom de inte kan reglera om de svettas med täcke på.

Så lösningen borde vara att inte ta på hästen ett täcke... Har den 4 cm tjock lång päls borde den ju inte frysa... :)

Jag hade mockat åt hästen och samtidigt stört mig otroligt mycket på ägarens beteende! I min värld är det helt oacceptabelt att hoppa över mockningen, och dessutom i flera dagar. De flesta hästar som står på stall och är ute dagligen tillbringar ändå 10-14 (eller ännu fler) timmar i boxen, om man struntar i mockningen blir det smutsigt fort.

Som sagt, jag hade inte kunnat med att låta hästen stå i skiten, och om det inte hjälper att prata med stallägaren hade jag nog pratat med ägaren till hästen.

Här mockas det varje dag. Jag tycker att det är trevligt att sysselsätta sig i stallet. Samtidigt blir det så himla fint när allt är färdigmockat. Tycker t o m att det är avkopplande :)

Nu tänker jag gå emot strömmen här lite.

Lider hästen av att man inte byter täcke?
Lider hästen av att man inte mockar på 3-4 dagar?

Nu vet ju inte jag hur den hästen är, men jag kan lätt inte mocka på 4 dagar utan att det på något sätt skulle vara farligt för hästen. Det ser illa ut för det mänskliga ögat, ja. Men hästen bryr sig knappast så länge den kan ligga torrt när den sover.

Om man inte kan mocka och sköta om sin häst dagligen SKA man INTE ha häst.
Kan inte förstå hur du kan anse det ok att inte mocka på 3-4dagar:devil:
Ska häststackaren lida för att människan är lat.Dessutom luktar det för övriga hästar i stallet och nej,det hade jag definitivt INTE accepterat.
Sälj hästen om man är så förb... lat:devil:

Ja, det är ju knappast bra för hästens päls att ständigt gå med täcke och jag tror inte att en häst tycker att det är så himla mysigt att gå in en en box full med skit. Herregud, jag tömmer en kärra minst om dagen i varje box åt mina hästar. Hur mycket skit har då inte denna stackars hästen i sin box efter fyra dagar? Skandal! Så får det inte gå till.

Stallägaren måste antingen höja hyran eller säga upp stallplatsen för så kan det inte få gå till. Om man har häst, då ser man till att sköta den.

:devil:

Allt är relativt, mina hästar delar på en halv kärra om dagen, nu kör jag bädd vintertid så alla har inte lika mycket skit att mocka ur..
Därmed inte sagt att jag inte anser att man bör mocka varje dag, men skulle jag ligga i hög feber så skulle inte mina lida om jag struntade i att mocka på 2-3 dagar, vilket f.ö aldrig hänt. Täckesfrågan är ju upp till var och en, vet en jäkla massa hästar som går med täcke på sig dygnet runt och de ser onekligen fina ut iaf.

Jag anser att stallägaren har ansvaret över att se till att ägaren sköter sin häst oavsett och bör anmäla om ägaren inte lyssnar, har man skaffat djur så har man ett ägaransvar och det är väl dags att ställa ner foten kanske

Men herregud, hur dålig stallmiljö och kasst bäddarrangemang har man om man måste mocka varje dag för att hästen inte ska lida?!

JAG lider påföljande dag om jag hoppar över en dags mockning, för att det är mer att ta ut. Men hästen märker ingen skillnad, inte heller den som kommer in i stallet, varken med näsan eller för ögat märks det. Det är tillräckligt med strö och tillräckligt stora boxar för att det inte ska bli ohållbart skitigt för att jag är tvingad att hoppa över en dags mockning. Tre dagar, då hade det nog börjat bli gränsen för vad jag själv står ut med, men hästen hade inte farit illa.

I mitt stall luktar det inte häst, inte kiss och framförallt inte hästskit.

Jag har högt i tak, och mkt bra ventilation, vilket vi prioriterade HÖGT när vi byggde stallet.
I vintras när det var -30 grader ute så mockade jag inte, hästarna led inte ett dugg av det, vare sig av lukt eller att det skulle var blött eller liknande.

Jag anser att man bör mocka varje dag, men har man inte möjlighet till det, av någon anledning så tycker jag inte synd om hästen för det. Bara det är torrt och inte luktar.

Det är bara vi människor som lider av att det ligger 3 bajshögar i boxen.
Det är bara vi människor som "lider" av att stallgången inte är helt ren från halm.

Listan kan göras hur lång som helst.

Jag har även kallstall, och köper endast bra kvalitetstäcken som andas.
Och jag kan inte tänka mig att mina hästar lider på något sätt av att jag inte byter täcke 2 ggr om dagen!

Om man inte kan mocka och sköta om sin häst dagligen SKA man INTE ha häst.
Kan inte förstå hur du kan anse det ok att inte mocka på 3-4dagar
Ska häststackaren lida för att människan är lat.Dessutom luktar det för övriga hästar i stallet och nej,det hade jag definitivt INTE accepterat.
Sälj hästen om man är så förb... lat

Luktar det om man hoppar över mockningen en dag, tycker jag man ska be om hjälp så man får lära sig hur man strör en box.....

Det är väll klart att hästen lider av att stå med blöta eller fuktiga täcken dygnet runt och är det kallt på det så blir det ännu kallare under täcket.:confused:

Och ang mocka, så är det absolut ett SJÄLVKLART att man måste göra det varje dag. Tänk dig själv att stå i din egen skit.
Jag har hört enda sen jag va liten att hästen ska ha "jämnt" med strö i hela boxen så det inte blir lutning i boxen som kan ta skada på hästens rygg i längden. Jag är väldigt noga med att det är jämnt fördelat.

Hade ungefär samma sak i ett stall jag stog tidigare. Mockade ingen i stallet åt hästen så fick den stå i boxen i flera dagar med hela boxen full i skit till slut så gick vi ihop och mocka en dag var, dom dagarna inte hästens medryttare/skötare var där(den var där 1-2 ggr i veckan).

Fy skäms på den som inte mockar varje dag till sin vän..:mad:

Som det redan skrivits i tråden så behöver inte det per automatik innebära att boxen blir dålig om det inte mockas varje dag.
Självklart är målet att mocka varje dag. En omockad box, och bädd är det inte så stor skillnad på.
Det är helt och hållet beroende på hur det ser ut i hästens box. Är det torrt och det inte ligger bajs i högar, så är det inte skillnad på det och en bädd. En bädd är när man lämnar det som inte verkligen måste ut, dvs tydliga högar eller blött.

Själv skulle jag dock välja att mocka varje dag om jag hade på box.

Jag har varit med om det där tidigare. en peron var ute sällan och mockade inte åt sina hästar.

några i stallet inklusive jag förbarmade oss över dessa hästar och mockade åt dem, det slutade dock med att hästägaren tog för givet att andra mockade åt hästarna och det blev helt enkelt ingen bättring.

svårt som attan att göra sådana saker har varit med om att man gjort saker för andra och det slutar med att dom tar för givet att det blir gjort och skiter i det själva. Inge roligt alls.

Blöta fuktiga täcken? varför skulle täckena vara det?

Mina är aldrig blöta eller fuktiga förutom möjligtvis på utsidan, men de är vattentäta och torkar dessutom väldigt fort på hästen, så hästen påverkas aldrig av det. Är det kallt så blir ju inte täcket blött, kallt räknar jag då som minusgrader...

Som även Sammet säger så beror det helt på vad man har för häst! Min ena bajsar på ett ställe, sover på ett och kissar i regel inte inne. Lägg därtill att hennes box är på 18 kvadrat, och att de är som mest inne 8 h/dygn.
I regel mockas boxarna här varje dag, men är jag sjuk, eller det är -30 grader ute så mockar jag inte, och jag tycker inte det är fel.

Mina hästar står inte i sin egen skit för att jag inte mockar på några dagar, det krävs nog snarare typ 1 vecka för det. Och hästarnas bajs och kiss är deras revirmarkering, så igentligen så vill de ha lite sånt kvar i boxen!

Jämt strö har alla mina hästar utom märren med box på 18 kvadrat, hon har halva stödd och halva oströdd så att hon kan välja om hon vill stå mjukt eller hårt, och det uppskattas mkt har jag märkt då hon inte vistas i den mjuka delen förutom när hon ska ligga och sova, och möjligtvis kissa.

Även om man lägger ströet jämnt i boxen kan ju hästen själv böka till det som den vill ha det. Min brukar göra en grop i halmen där hon sover oavsett om jag jämnar till ströet eller inte.

Men förstår du inte att du bör mocka varje timme hästen är inne, så du inte utsätter den för lidande genom dålig bädd?! ;)

Jag är uppenbarligen ett pucko:D

Nu har jag ett litet treveckors föl också som gör som mamma och gräver gropar i halmen. Undras hur stor risken är att hon växer ojämnt på grund av ojämn bädd;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 197
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 573
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
4 263
Senast: leia
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka