Vad gör man...?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Idka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 999
I

Idka

Idag när jag skulle lasta min häst och åka hem från ridhuset fick jag se två unga tjejer som hoppade med sina ponnysar på ridbanan. Såg rätt ok ut först när jag tittade lite snabbt, men sen hörde jag skrik och arga ord därifrån och kollade ditåt.

Ena tjejen, max 8 år gammal, rider en liten shettis som hon försöker få att hoppa en kombination med två hinder tätt inpå, inte särskilt höga men ändå.
Tjejen åker omkring som en vante på hästen, skänklar järnet för att få hästen att hoppa och landar sen med en smäll i sadeln och rycker hästen i munnen.

Shettisen börjar vägra. Tjejen använder spöet för att läxa upp hästen, och det rejält. Hon slår den på halsen och mot huvudet med full kraft, detta händer flera gånger när hästen vägrar.
Jag blir kokande :devil: och vet inte vad jag ska göra. Vågar knappt gå fram till dem för jag känner för att använda spöet lika hårt på tjejen som hon gjorde på ponnyn, men inser att det inte är lämpligt... Ser barnens mamma komma gåendes och jag hoppas på att hon säger åt tjejerna, själv måste jag lasta hästen och åka hem.
Väl hemma för jag hemska skuldkänslor för att jag inte sa nåt och känner mig hur dum som helst som bara såg på hur shettisen blev uppspöad.

Men vad gör man? Vad skulle ni gjort?

Träffar jag tjejen som äger anläggningen ska jag åtminstone berätta för henne, även om det inte har någon större effekt kanske.

Hej!
Fy fan va illa! Så där uppträder man verkligen inte, okej att ungen va runt 8 år, men det är iaf inte ok. :mad:
Jag skulle gått fram, tuff å modig som jag är :p å frågat va fasiken dom höll på med. Läxa upp ungen istället, ja med ord då... Å sen kanske hjälpa henne att komma över de där hindren. Inte konstigt om hästen inte vill hoppa om ungen inte kan rida. :( Usch. Jag hatar sånt!
Det är som på min ridklubb, alla ponnyungar köper det bästa å tror dom ska va som Malin Baryard. Men så är inte fallet. De rider som usla hösäckar å rycker i munnarna på stackars hästarna som dom har spänt in på gummisnodd, å rider med pessoa bett, å pullargrimma, trots att det inte behövs. Å så varenda unge rider med vassa sporrar. Har en, ska alla ha så! Usch, :devil:

Alltså hur ska det verkligen gå om de som småungar lär sig rida en häst genom spö, sparkningar och skrik??
I vilken ålder växer de upp??

Ja jag vet inte hur det kommer sluta. Men vet att det kommer sluta i katastrof!
Dom ungarna hemma på min klubb, där jag numera inte spenderar så möe tid är i åldrarna 10-12 år. Å det är hemskt. Å kommer dom hem från en tävling å inte har vunnit så ska dom sälja hästen å slakta den å allt möjligt... Vart har all moral tagit vägen? Å HUR kan alla ponny föräldrar tillåta detta. Jag fattar inte! *morr* :devil:

Va höll hon verkligen på med,säkert en bortskämd unge som får allt hon pekar på!
Jag blir jäkligt FÖRBANNAD :devil:!! [bild]http://hem.bredband.net/lidnil/horse145.htm[/bild]

Jag skulle nog ha försökt sagt ngt vänligt och förhoppningsvis skulle man få gehör men man vet aldrig för det finns så mkt med korkade människor. Nu var du på väg så det var synd att du inte hann se vad föräldern sa eller inte sa. Om du ser samma tjej igen kan du ju alltid prata med henne då.

Jo säkert... Sånna ungar e tragiskt å se. Å föräldrarna står handfallna å fattar inte nånting å tror att det ungen gör är rätt... Fy å usch

:( Usch.. känner igen det där lite. Vi hade två små ungar som sprang runt i stallet, en dag hittade vi dem när dom stod och slog en häst med spö när dem skulle rykta henne (dem ska rykta hela tiden, man får alltid anmärka att dem inte får rykta när hästarna har vila) och dem skyllde det på att den av tjejerna i stallet (14-åring som har ridit i flera år, e med i USEK och skulle aldrig slå en häst med spö) sagt till dem att dem kunde göra det. Blir upprörd som fan :cry:

Ja, vad trött man blir. Okej att man kan läxa upp sin häst när den har gjort FEL, erkänner att det har jag åxå gjort. Men man måste vara jävligt snabb på att läxa upp den då. Å så ska man veta NÄR det är nog! Men man kan väl inte bara ställa sig å slå på en häst när man ska rykta? Låter ju hur dumt som helst.
Fast visst, på min ridskola, hade vi en tjej ja hon e väl i 30års åldern som hade en hingst uppstallad. Visserligen fick man inte ha hingst på ridskolan pga säkerhetssjäl, men eftersom hon va bästis med RK-chefen va d ok. En dag när hon stog å ryktade hingsten, fick han hingst-spelet... Ja du vet... Det gick förbi en häst å så va allt igång... Vet du va hon gjorde? Hon tog en stol, som stod brevid henne å slog den rakt i magen på hästen!! Hur jävla normalt är det? Jag vet, att det är sant, jag var där! Som tur är så står hon inte kvar... Gud jag har så möe historier om det där kvinnfolket! Hualigen!

Jag skulle gått fram och skällt ut ungen. Har ingen sympati för såna kräk, oavsett ålder eller "utbildningsnivå". Psykologisnack hit & dit, näe, raka puckar. Sånt där tål jag bara inte. :mad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 586
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 430
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 400
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka