vad gör man?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 048
M

Mela

Hjälp hunden äter på allt...väggar,skor,trosor.mm vad gör man. sen när man lämnar henne ensam så hoppar hon upp på bord stolar dikbänken..shit hur får man bort ett sådant beteende.
hjälp mig nån,vill ha mina saker hela juh :crazy:

:bow:

Sv: vad gör man?

hon är inte gammal alls....bara 6 månader men man måste väl kunna ta bort beteendet??
alltså hon har tappat alla valptänder och har nya fina tänder så det kan ju inte va det som kliar..

Enkel lösning = köp en bur av lämplig storlek, där hon får vara när ingen är hemma,och vid tillfällen när ingen har hunden under uppsikt ! (på natten etc)

Ett sådant "betende" är inget man bara "får bort"..

Hunden gör sådana där saker pga något, den kan vara tex
stressad, understimulerad,ha separationsångest, hur som helst
så verkar den inte vara redo att lämnas hemma själv..

Jag skulle om det var min hund gå tillbaka i ensamhetsträningen,
lämna den korta stunder, och innan man lämnar den se till att den
är ordentligt rastad, kissat,och gjort något så att den
är trött. Ta bort alla saker som den kan komma åt, lägg fram några ben istället som den kan få tugga på. När du lämnar den, "fjanta" inte med den, alltså tyck inte synd om den el försök att vara
oberörd själv, annars stärker man hundens "ångest" för att vara ensam ännu mer.
Du kan även ge den tex ett grisöra , el ngt gott som den bara får när den ska lämnas ensam, så att den förknippar
det trevliga med att vara ensam.

Vad är det för en ras, och hur länge lämnar du den?
( skulle jag väl ha frågat på en gång, typiskt mig :o )

julia_v skrev:

hon är bordercollie/rottweiler blanding alltså ganska livlig.
eftersom att alla jobbar och vi inte har någon alls som bor i närheten som kan komma eller ta henne på dagarna är hon dock hemma ganska länge ca 7 timmar om dagen,...vi tar alltid bort saker som finns i närheten men hon hittar alltid på nya hyss,nu måste vi tapesera om:(
hon är alltid rastad och så innan vi går hemifrån.

Gnist skrev:
Enkel lösning = köp en bur av lämplig storlek, där hon får vara när ingen är hemma,och vid tillfällen när ingen har hunden under uppsikt ! (på natten etc)

VA?? är inte det djurplågeri?? att ha en stackars hund på 6 månader i en bur i 7 timmar om dagen,då kommer hon bli tokig juh?? :confused:

kan ni inte fixa dagmatte åt henne då?? det är ju alldeles för lång tid även för en vuxen hund att vara ensam hemma....att din hund håller på som den gör är ju inte alls konstigt, det hade varit mer konstigt om den inte gjort det.....
försök få nån som rastar hunden en eller två ggr medans ni är borta på dagarna....

Ok, då förstår jag.

7 timmar är för länge för en tom vuxen hund att vara ensam
i sträck och regelbundet, hundar är ju flockdjur och det värsta
som finns är att bli utvisade ur sin flock under en lång tid..

Jag tror att det är därför som din hund "hittar på hyss"..
Finns det ingen annan lösning?
Hunddagis?
Hundvakt?
Ta med på jobbet?
Någon som kommer hem till hunden en stund?

Jag tror inte att det går att lösa enkelt när hunden väl har börjat
att ge sig på inredning osv..En bur kan vara bra att , men att lämna den där i sju timmar, nej...

Hunden vill inte vara dum, den mår inte bra av att vara ensam så länge, därför hittar den på saker. (Jag vill inte vara elak mot dig, men så är det nog :( )

Förmodligen har hon det betendet för att hon är själv så pass länge. Ni kan inte lämna nåt kraftigt tuggben som hon har att sysselsätta sig med under större delan av dagen. Det är svårt det där när man blir tvungna att lämna dom så länge.

Jag har inte sagt att hunden ska sitta i buren dygnet runt...eller ens i flera timmar, men Du är uppenbarligen less på att hunden äter upp ditt hem.. En 6 månaders valp ska INTE behöva vara ensam i 7 timmar i sträck :mad: Det framgick INTE i ditt första inlägg att hunden var själv, så länge.
Beteendet kan vara relaterat till Bordern i henne .. Ett typiskt beteende för en border som stressar/ är understimulerad..

Tycker det är mer djurplågeri att lämna en valp ensam i 7 timmar/dag, och den stressar runt i hela boendet och biter, river och sliter... än att den ligger i sin bur och känner sig trygg!

ok det är din uppfattning men det är inte djurplågeri...utan bara att man faktiskt inte har något annat val...finn inget dagis eller nån vi känner här...

Varför är det mer djurplågeri att ha hunden i en stor hundbur, med shysst bädd och ev tuggben/grisöra/tuggleksak, när den frmdl. känner sig tryggare där inne, än den gör lös när den Måste vara ensam ??

Jag kan väl kanske förstå dig, men samtidigt är det ens SKYLDIGHET som djurägare att se till att våra djur har det bra & mår bra..

Man kan liksom inte bara säga " vi har inget val, vi kan inte lösa det på ngt sätt"

Man måste tänka igenom innan man skaffar sig djur om man har tid,
kan lösa det till det bästa osv. För att låta en valp på ett halvår
ligga ensam i 7 timmar om dagen, är inte rätt mot hunden, så är det!

Mina hundar skulle förmodligen bete sig på samma sätt om de blev
lämnade så länge och ofta..

Håller med dig, men tror iofs att nästan vilken ras som helst
i den åldern skulle börja tugga och sabotera om den var ensam så länge..Visst är BC en "stressig" hund, så det gör ju självklart inte saken bättre :crazy:

Mela skrev:
julia_v skrev:

hon är bordercollie/rottweiler blanding alltså ganska livlig.
eftersom att alla jobbar och vi inte har någon alls som bor i närheten som kan komma eller ta henne på dagarna är hon dock hemma ganska länge ca 7 timmar om dagen,...vi tar alltid bort saker som finns i närheten men hon hittar alltid på nya hyss,nu måste vi tapesera om:(
hon är alltid rastad och så innan vi går hemifrån.

Skulle ALDRIG lämna en sexmånaders hund ensam i 7 timmar, inte konstigt den blir stressad. Skaffa dagmatte! Alla hundar har olika förutsättingar för att kunna vara ensamma hemma och vissa behöver mer grundlig ensamhetsträning. Jag tror att er hund är väldigt otrygg och blir stressad över att bli lämnad. Får man fråga hur gammal hunden va när ni började lämna den ensam så länge?

Mela skrev:
ok det är din uppfattning men det är inte djurplågeri...utan bara att man faktiskt inte har något annat val...finn inget dagis eller nån vi känner här...

Det tänker man på innan man skaffar hund. Ni får nog acceptera det faktum att er hund inte klarar av att vara ensam så länge och sen agera efter det. Det finns inte en chans att jag och sambon kan jobba heltid båda två då vi har en 6 mån valp och en tik på lite över året. Dom skulle beté sig exakt likadant förmodligen. Vi måste fixa hundvakt dom dagar då det blir emr än 4 timmar. INGEN hund mår bra av att ligga ensam hela dagarna, speciellt inte en valp.

Skaffar man hund utan att ha tid för den kommer sådana beteenden som ett brev på posten. Rätt åt er att ni får tapetsera om. Ni har ju dessutom valt en krävande korsning som behöver mycket MENTAL stimulans.

Antingen får ni skaffa en dagmatte eller pallra er hem själva mitt på dan och rasta, om ni vill ha kvar hunden.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har en nu elva år gammal amstaff som vi adopterade för strax under två år sedan. Fantastisk hund, världens snällaste. Alltid...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Dundeyr
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
861
Övr. Hund Efter att flertalet tänder tagits bort så har salukipojken lite svårt att äta. Han får i sig maten, absolut, men en kombination av att...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka