Vad gör ni vid muskelbristningar/mörbultad?

hag391

Trådstartare
Ramla av ganska ordentligt förra veckan och har gjort som jag brukar och rört mig så mkt som det gått och massor av liniment. Det gör fortfarande rejält ont om de musklerna sträcks men annars så är det inte så farligt. Kunde tom galoppera igår

Idag var jag in och tog prover mm och läkaren såg att det gjorde ont när jag reste mig fel. Så han fråga om det hade hänt något eller om det var vanliga som krånglade extra mkt.

När jag berätta vad som hänt så ville han kolla och är ju självklart fortfarande 1v efter svullen från strax nedanför mitten av ryggen och neråt och slutar på övre delen av skinkan och höften på ena sidan.

Jag har ju gått efter det som man lärde sig vid första mörbultningen för många år sedan att man ska röra på sig. Men fick skäll av läkaren och han sa att korta lugna promenader och mkt vila var det som gällde för att det skulle läka bra.

Hur gör ni? Vila eller rörelse?

Sv: Vad gör ni vid muskelbristningar/mörbultad?

Vila.

Gör som med hästarna. Har de en skada som gör ont ska de vila inte jobba.

menar inte att jag tränar eller så utan rör mig så mkt jag kan utan att det blir att göra mer ont.

gör som läkaren säger, han är ju ändå läkare, vila..

jag rör mycket mig när jag fått stukningar, men vid muskelskador ser jag endast till att röra mig så att jag har all rörlighet och ej stelnar ihop, dvs bara korta korta pass, mest bara värma igenom musklerna och sträcka ut dem, ca 5 min.. sen vila..

Är ju kanske lite försent att vila nu :angel:. Antar det som med mkt annat så ändras rekommendationerna med åren.

Tycker det oftast gör mer ont om man vilat och sen komma igång än röra sig efter förmåga under tiden.

Senast ändrad:

vad sa lakaren?? han sa vila, sa det ar vad som galler.. och sen bara korta pass. att det gor ont nar du har vilat och satt igang igen beror ju pa att musklerna ar skadade..
tank istallet att detta ar en skada pa din hast.. vad hade du da gjort?? latit den rora pa sig som mkt som mojligt?? napp tror inte det..
sa vila sa mkt du kan, sma pass med rorelse och garna varmedyna nar du vilar. att du borjar med det nu, en vecka efter spelar ingen roll, det ar vad du gor fran NU och framover som kommer att betyda ngt. Chansen ar ju att du fortsatte som vanligt och gjorde skadan storre varvid din laketid kommer att bli langre..
Och som en sidonote, skadade mig i may 2008 och har fortfarande ont for att jag inte vilade nog.. och kommer sakert att fa artros i denna kroppsdel nar jag blir gammal karring.. INTE skoj, men man lar sig av sina misstag... hoppas du blir battre snart dock.

Är redan mkt bättre. Blev bara konfunderad då läkarens rekommendation var helt tvärt om mot vad jag lärt mig förut.

Hade det varit min häst så hade det varit hagvistelse som gällt men det beror på att hon inte springer i onödan.

Senast ändrad:

Förra vintern körde jag omkull ordenligt med cykeln (var tidningsbud) och slog mig rejält men kände inte att jag hade ekonomi att vara sjukskriven ett par dagar. Lite senare den veckan åkte jag av hästen med buller och bong och var nästintill invalid 2-3 dagar efteråt men sen tyckte jag att jag kunde jobba och rida som vanligt. Funkade väl en vecka sen strejkade kroppen totalt. Åkte till läkaren för att få smärtstillande så jag kunde jobba igen. Och så mkt skäll jag fick, han tyckte det var helt vansinnigt att jobba med min kropp. Så det hela slutade med att jag var sjukskriven och hade ridförbud 2 månader efter vurpan.

Så ta det lugnt när kroppen säger ifrån och lyssna på läkaren.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 675
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 877
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ För 5½ vecka sen åkte jag av en häst rätt okomplicerat, men lyckades trampa ordentligt snett i landningen på vänstra foten. Foten...
Svar
10
· Visningar
4 800
Senast: Minelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31