Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Båda är vanliga 3 delade bett med rörliga ringar. Men på ena är ringarna större, måste ju vara någon anledning? Är det verkligen bara estetiskt?
Bridongbett är det med fasta ringar?
Aha, just det! Då är mitt ena säkert ett bridong som kan användas med kandar. Vilken djungel detta med bett är!Bridongbett är det med mindre ringar. Ofta är betten också smalare, iom att de är tänkta att användas ihop med ett till bett (kandarstång) = för att de ska ta mindre plats i munnen. Men mitt bridongbett är 16mm, som övriga - Sprenger har både tunna och "tjocka" bett även bland bridongbetten. Dvs de finns i samma proportioner som tränsbetten, fast med mindre ringar.
För mig (har ett WH Ultra, tredelat med bridongringar) är det inte estetiskt egentligen, utan praktiskt. Hästens sidstycken är redan korta, och med stora bettringar skulle de behöva vara ännu kortare. Har provat förr, och det funkar inte med samma träns till pelham/kimblewick och tränsbett med stora ringar för honom om jag inte vill ha en biljon hål för sidstyckena (syr hans träns själv, måttade efter hästen, numera men tycker inte att det är snyggt med en lång radda hål när det inte behövs). Sen visst, stora bettringar ser stort ut på honom också, så visst påverkar det estetiskt..
Hur tillverkare tänkt får nån annan svara på, dock.![]()
Jag upplever min häst lite känsligare på bettet med stora ringar, men vet igentligen inte om det är bettet eller tränset, eftersom jag har helt olika träns.tack för svar!Har du större bettringar så fungerar det lite som bettplattor, hjälper till vid ledande tygeltag m.m.
Om du inte vill att hålen syns så kan du sätta ett spänne uppe på nacken istället för två spännen på sidan av huvudet. Fördelen med att ha det uppe vid nacken med bara ett spänne är att du alltid spänner på samma höjd på båda sidorna i hästens mun.Bridongbett är det med mindre ringar. Ofta är betten också smalare, iom att de är tänkta att användas ihop med ett till bett (kandarstång) = för att de ska ta mindre plats i munnen. Men mitt bridongbett är 16mm, som övriga - Sprenger har både tunna och "tjocka" bett även bland bridongbetten. Dvs de finns i samma proportioner som tränsbetten, fast med mindre ringar.
För mig (har ett WH Ultra, tredelat med bridongringar) är det inte estetiskt egentligen, utan praktiskt. Hästens sidstycken är redan korta, och med stora bettringar skulle de behöva vara ännu kortare. Har provat förr, och det funkar inte med samma träns till pelham/kimblewick och tränsbett med stora ringar för honom om jag inte vill ha en biljon hål för sidstyckena (syr hans träns själv, måttade efter hästen, numera men tycker inte att det är snyggt med en lång radda hål när det inte behövs). Sen visst, stora bettringar ser stort ut på honom också, så visst påverkar det estetiskt..
Hur tillverkare tänkt får nån annan svara på, dock.![]()
Om du inte vill att hålen syns så kan du sätta ett spänne uppe på nacken istället för två spännen på sidan av huvudet. Fördelen med att ha det uppe vid nacken med bara ett spänne är att du alltid spänner på samma höjd på båda sidorna i hästens mun.
Med många hål (för mig skulle det bli runt 7st, istället för 5st) hamnar inte spännet centrerat vid nacken isf, iom att spännet "flyttas" på remmen beroende på hur man spänner. Dressyrtränset (rundsytt) lär jag göra med spännen i nacken av estetiska skäl (annars blir det väldigt kort rundsydd sträcka, blablabla). Men mina andra huvudlag har spännena på sidorna och kommer inte att sys om.
Hursom, nu blir det lite OT. Det jag "stör" mig på är inte själva hålen, utan att det blir en lång flärp när man spänner på det innersta hålet. Självklart sitter sleifer (öglor) vid spännena som håller remmen som "blir över", men jag tycker att det ser prydligare ut helt enkelt när "stropparna" inte är hur långa som helst. Säkert en smakfråga. Men nu finns det ju bett med bettringar som passar honom bättre, i det här fallet![]()
Ja nä flärpen är ju svår att komma undan ifrån. Den är svår att maskera.Med många hål (för mig skulle det bli runt 7st, istället för 5st) hamnar inte spännet centrerat vid nacken isf, iom att spännet "flyttas" på remmen beroende på hur man spänner. Dressyrtränset (rundsytt) lär jag göra med spännen i nacken av estetiska skäl (annars blir det väldigt kort rundsydd sträcka, blablabla). Men mina andra huvudlag har spännena på sidorna och kommer inte att sys om.
Hursom, nu blir det lite OT. Det jag "stör" mig på är inte själva hålen, utan att det blir en lång flärp när man spänner på det innersta hålet. Självklart sitter sleifer (öglor) vid spännena som håller remmen som "blir över", men jag tycker att det ser prydligare ut helt enkelt när "stropparna" inte är hur långa som helst. Säkert en smakfråga. Men nu finns det ju bett med bettringar som passar honom bättre, i det här fallet![]()