cherie
Trådstartare
En vän i min klass har under ganska exakt 3 veckor haft svårt att sova om nätterna. Hon har mellan denna period haft enstaka nätter (två tror jag) då hon sovit cirka 5 timmar totalt, annars har det handlat om 30 min - 3 timmar ungefär/natt. Enstaka gånger har hon sovit en stund på dagen, även fast hon vet om att det inte är bra. Det har handlat om 1) att hon inte kunnat hålla sig vaken t.ex. vid en föreläsning när hon måste sitta stilla 2) när hon känt att hon verkligen behövt sova en stund för att ens kunna utföra något skolarbete som ju ändå fortlöper. Men förutom dessa enstaka dagar så har hon hållt sig vaken hela dagarna, men kan ändå inte somna om kvällarna.
Som ni förstår mår hon ganska dåligt och är som en vandrande vålnad med så pass lite sömn under flera veckors tid. Jag tycker så otroligt synd om henne
Hennes lägenhet och säng har ju blivit en stressmiljö där hon istället för att koppla av, stressar upp sig. Hur bryter man det mönstret? Vad gör man för att kunna få sova igen efter så (förhållandevis) lång tid med svårigheter? Är det läkare med sömntabletter som gäller?
Vill så gärna hjälpa men vet inte vad jag ska göra mer än att stötta i skolarbetet, bjuda på mat så hon får i sig nåt och hjälpa henne så hon håller sig vaken under dagarna.
Som ni förstår mår hon ganska dåligt och är som en vandrande vålnad med så pass lite sömn under flera veckors tid. Jag tycker så otroligt synd om henne
Vill så gärna hjälpa men vet inte vad jag ska göra mer än att stötta i skolarbetet, bjuda på mat så hon får i sig nåt och hjälpa henne så hon håller sig vaken under dagarna.