Vad göra med bitande häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 229
Sv: Vad göra med bitande häst

Vadå för påhopp och personangrepp? :confused:

Jag kommenterar dina inlägg och dom är verkligen inte till hjälp för någon här på NH-forumet, allra minst för dom som behöver hjälp.

Det är upp till dig om du vill skaffa dig insikt i NH-filosofin eller inte. Men så länge du fortsätter med dina anti-NH-inlägg kommer du också att få mothugg.

LIA

Ja se dina inlägg så ser du vad jag menar. Jag tycker inte direkt du skrivit något för att hjälpa trådskaparen. På bukefalos är forumen öppna för alla. okunniga som kunnig.

Tappsveden skrev:
Ja se dina inlägg så ser du vad jag menar. Jag tycker inte direkt du skrivit något för att hjälpa trådskaparen. På bukefalos är forumen öppna för alla. okunniga som kunnig.

om man inte har nått vettigt å säga kan man lika gärna hålla tyst

Jag vet en jättebra grej (?? vet inte egentligen, har aldrig testat) och när din häst biter dig ska du kvickt som ögat peta till den på benet med din tå, inte så att den får ont eller så utan bara så att det känns. Du får inte titta ner eller nåt, lådsas att det är naturligt och att det händer varje gång han försöker bita dig och lådsas sen som ingenting. När du har hållit på ett tag (vet inte hur länge, och du måste verkligen göra det varje gång han försöker) kommer han på sig när han försöker bita och kollar ner på sitt ben och väntar på den lilla puffen han får på benet. Som sagt så vet jag inte om det fungerar, men jag har läst det i en NH bok, så jag skulle tro att det gör det!

Lycka till :)

Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???

Tappsveden skrev:
så klart jag vet att det är en nh sida. håller själv på med det. andvänder nh álltid med hästen. om jag står i stallgången med min häst som helt plötsigt nafsar efter mig måste jag ju säga till och en smäll han hon få ta. jag kan ju itne stå och mjäk med henne och bara putta bort henne och hon iten förstår att hon gjort fel. och jag kan itne direkt börja driva henen i från mig inne i stallet.
hum... javisst du kanske itne tycker det rä rätt för din häst atts mälal till den men tänk så här...min häst är en riktigt högt leedarsto och tar över så fort hon får chansen. när jag tittar på hur dom beter sig i hagen så tycker itne jag en smäll på nosen är så farligt. dessutom slutar hon genast och förstår. hon kan inte bara få gå och hota mig hur som helst. ska jag bara stå där o ch ta det. det rä samma sak om hon skulel hota mig med bakdelen då tar jag repet och smäller till henen och driver henen ifrån mig. säger du inte till kan du lätt få en häst som anser sig som ledare.

ja visst finns det alltid en anledning till vad dom gör men det betyder itne att dom får göra som dom vill mit mig. dom väger 10 gånger så mer som mig.

om dte räcker att säga nej till sin häst så är det jättebra...men vissa behöver få en smäll på nosen för att fatta att det itne är ok.

även fast min häst fått smällar på nosen av just bitande på mig och hotande så har hon aldrig slutat lita på mig.

Jag förstår vad du menar egentligen, men du vill väl inte ha en häst som är rädd för dig, en som gör sakerna du ber den om av rädsla?? Om du slår den på hosen kommer den snart att vara jätterädd om huvudet och bli rätt så fort den ser dig komma med ett rep, eller hur? Hästar kan inte alltid koppla igop såna saker, och ibland kopplar dom ihp för mycket, så jag tycker du ska vara försiktig! Men med godiset verkar du bra, jag ger ALDRIG min häst godis ur handen, för då börjar han bitas direkt...

Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???

Jag vet inte hur andra hästar reagerar och alla hästar reagerar inte samma.men min häst är itne rädd om nosen om jag skulle göra något plötsligt och det är inte heller så att jag varje gång gett henne en smäll på nosen.
Detta är ju som sagt ett diskutionsforum och det är upp till trådskrivaren som vill ha hjälp att fatta sin egen uppfattning av det vi skrivit och sen göra det som känns bäst.

Sellan skrev:
hur får jag min häst att sluta bitas???
han biter mig alltid i högerhanden (!!) HÅRT! utan att bli provocerad osv.. han biter mig åxå i axlarna, ryggen och I RUMPAN!

Ingen som vet en adress till ett NH forum???

Förtydligat rubriken/IngelaH, moderator

En fråga bara...vad gör du själv för något när han bits??
Har försökt tagit mig igenom tråden men den startade med ganska oförskämda svar och därimellan blivit ännu sämre...så du kanske någonstans har nämnt det..kan du göra det igen??

AM

Knappis.

Om en häst oprovocerat skulle bita mig, skulle jag säkerligen ryta åt den och "vifta undan" den, dvs få den att flytta på sig/backa undan. Inte helt omöjligt att den skulle få sig en smäll också, fastän jag vet att det inte hör hemma i NH-filosofin och att jag inte kan vinna hästens respekt genom slag. Håller dock med Tappsveden, slår man till hästen en gång så förstår den att det är allvar. Vid tillfälle kan man sedan leka sig till ledare med den och vinna dess förtroende, såpass att det räcker med små signaler för att få fram det man vill ha sagt.
Kort sagt: Det ska mycket till innan jag smockar till en häst, säg åt den genom att visa att du blir arg med kroppen och rösten. Det brukar faktiskt räcka, efter min erfarenhet, bara man är konsekvent.
Lycka till!

Nafayette skrev:
En fråga bara...vad gör du själv för något när han bits??
Har försökt tagit mig igenom tråden men den startade med ganska oförskämda svar och därimellan blivit ännu sämre...så du kanske någonstans har nämnt det..kan du göra det igen??

AM

En sak till bara, jag vill också gärna veta hur du (TS) går till väga.

Min tvåråing nafsades innan och nu gör hon det inte, och om jag känner att hon är påväg att göra det sänker jag rösten till en varnande ton och det förstår hon, eller så distraherar jag henne med något så hon helt glömmer bort vad hon skulle göra.
Jag har aldrig klippt till henne, aldrig, och ändå bits hon inte.

zillax89 skrev:
Min tvåråing nafsades innan och nu gör hon det inte, och om jag känner att hon är påväg att göra det sänker jag rösten till en varnande ton och det förstår hon, eller så distraherar jag henne med något så hon helt glömmer bort vad hon skulle göra.
Jag har aldrig klippt till henne, aldrig, och ändå bits hon inte.

Precis! Det ska inte behövas tas till fysiskt våld för att få hästen att lyssna, hoppas inte mitt inlägg fick det att låta så, de är så pass känsliga djur att de kan förstå små signaler.
Liknelse: Om man jämt skriker är det ju självklart att ingen hör när man viskar, men om man jämt viskar behövs det så lite för att hästen ska vara uppmärksam.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 768
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka