Vad göra med bitande häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 229
Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???

Jag håller helt med CS.

Med tanke på din uppenbara okunskap när det gäller NH (sett dina inlägg i PNH-tråden) ska du vänta med att ge råd här.
I den här tråden har jag skrivit mycket, fr a till Pissenisse, om min syn på det här med slå contra NH. Gå gärna tillbaks och läs så slipper jag upprepa mig.

Svara gärna på den här frågan jag ställde tidigare:
Vad är ditt förhållningssätt till NH och NH-filosofin?

LIA

jag har redan skrivit vad jag anser som nh. så du kan ju bläddra och läsa det. Jag tycker nu att denna diskkuton har spårat ut då du klandrar ned och påstår saker du inte vet ett skit om.
NH är så mycket mera än bara det du säger att det är. så du ska inte heller säga något. Jag vet att jag inte skadar mina hästar och slår dom till lydnad det räcker. jag har ett bra band med mina hästar.Med min häst som är 18 och mitt föl på 2 månader. dom litar på mig helt och fullt. Sen att jag aldrig kommer bli ledare över mitt 18 åriga sto det är en annan sak men vi har ömsidig respekt.

som sagt. jag bryr mig inte om vad du tror att jag inte kan och kan. så länge det känns rätt och inte skadar mina hästar så kommer jag fortsätta med min "okunskap" som du säger. O´ch hade jag ingen kunskap skulle jag aldrig bringa ett föl till livet som jag själv ska rida in!

tack osh hej nu lämmnar jag denna disskution då den helt har spårat ut!

CaliforniaSwed skrev:
Om det är fel då?

Jag kanske inte kan så mycket svenska men jag har aldrig i de 12 år jag har bott här, hört en människa säger " nu, det var vettig" till nåt som är fel.

Jag står fast. Till mig, Att nånannan ger råd till en person att slå en häst (fast det är bara en "jäkla smäll") är fel. Genom NH finns andra vägar att går.

genom att göra vad, strunta i dem?

Tappsveden skrev:
jo det jag menar är att om min häst tex biter mig har det blivit något fel i kommunikatonen och ledarskapet mellan oss men det betyder inte att hästen får bita på mig. utan när hon biter mig får hon än smäll eller blir undanskyffad för att kunna föstå att det var helt fel vad som än utlöste bitandet. Sen får man ta och se över sitt ledarskap och kommunikation mellan häst och sig själv. då kanske man behöver visa hästen att du jag är fortfarande ledare över dig. MEN det finns dom hästar man aldrig kan bli ledare över och om dom då biter så måste man säga till på ett eller annat sätt för att ine utsätta sig själv för skada.

OKEY? Jag tror inte på det där, att det finns hästar man aldrig kan bli ledare över. Och vadå ledare "över"? jag ser mitt ledarskap som mina hästar valt, jag har förtjänat det. Jag har enligt dom visat mig vara en bra ledare och därför litar dom på mig. Jag tror man kan få alla hästar, oavsett bakgrund att lita på en om man bara tar det lugnt och försöker. Sen finns det ju hästar som har störningar i skallen på grund av gener osv, sönderavlade raser osv, men antar att det inte var DET du syftade på. jag måste säga att jag håller fullständigt med LIA i den här diskussionen, jag tycker dina argument är luddiga och ologiska.
Jag har också fått ett föl som jag själv tänkt rida in, men självklart har jag folk till hjälp att rådfråga, min faster har fött upp hästar sen 20 år tillbaka och hon använder aldrig våld. Eller kanske puttar på rumpan om fölen sparkar, för dom kan inget språk än, de första veckorna måste man ju visa. Men aldrig SMÄLLA till..!? Som sagt, synd att du inte tar till dig kritiken och funderar, det är sånt man lär sig av.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad göra med bitande häst

LIA skrev:
:

Jag blir mållös! Sån tur att du avslutat diskussionen. :smirk:

LIA

Här var man inte trevlig, är det för att du förstår att du har fel eller?:smirk:

Måste bara få ställa en fråga till LIA vad anser du är NH? man har inte direkt fått något vettigt eller något svar urhuvudtaget på den frågan från dig!

Det har jag skrivit om i otaliga trådar, fr a i NH-forumet. Sök och läs!

Vill du diskutera NH vidare får det lov att bli en tråd för det ändamålet och inte i den här.

LIA

Har sökt på det du skrivit och jag hittar ingenting om vad du tycker NH är. så var så vänlig att berätta det för mig. och berätta då vad NH är för DIG. Inte bara fakta vad NH "är" om du förstår?!

Använd "avancerad sökning" samt sök på LIA resp NH-filosofi. Där finns massor. Lite måste du faktiskt kunna anstränga dig.

Igen då... Vill du diskutera begreppet NH är inte denna tråd rätta platsen för det. MP:a om du vill eller starta en ny tråd!

LIA

Tyvärr LIA så orkar jag inte anstränga mig med att leta upp allt du skriver.

Du kan väl kopiera det du skrivit i en tråd och skicka pm till mig.

Nu ska jag ned och hämta min häst från hagen, så jag har inte tid till att leta efter svar på min fråga. Enklaste är ju att du bara skriver till mig istället.

tack!

Tanken på att du och din generation ska arbeta ihop pensionspengar till min, gör mig smått skräckslagen. :eek:

LIA

Om min häst mot all förmodan skulle få för sig att tugga på mig så skulle jag nypa till honom på bogen eller annat ställe där jag kom åt,inte i ansiktet samtidigt som jag sa nej med mycket bestämt tonfall.
Hingsten min valack står med visar tydligt när han inte accepterar nåt genom att först lägga bak öronen *vilket kan bli svårt för mig* och skrika till,efter det kommer nypet. I det läget flyttar min häst sig och slutar med vilken dumhet han nu än tänkt sig.

Tappsveden skrev:
Har sökt på det du skrivit och jag hittar ingenting om vad du tycker NH är. så var så vänlig att berätta det för mig. och berätta då vad NH är för DIG. Inte bara fakta vad NH "är" om du förstår?!

LIA har skrivit massor i otaliga trådar, leta!

Varför tar du upp annat som inte har med denna disskution att göra? varför inte bara svara på en enkel fråga? ellre är det så att du inte har något svar? Jag tänker inte leta runt efter svaret då jag har annat än att sitta här hela tiden. Som att umgås med min häst tillexempel.

Tappsveden skrev:
Varför tar du upp annat som inte har med denna disskution att göra? varför inte bara svara på en enkel fråga? ellre är det så att du inte har något svar? Jag tänker inte leta runt efter svaret då jag har annat än att sitta här hela tiden. Som att umgås med min häst tillexempel.

LIA kanske inte vill slösa bort en massa tid på att förklara IGEN, tänkt på det? Det är ganska ansträngande att behöva upprepa sig om något så självklart. Lite vett i skallen har man väl. Alla vi vet att LIA definitivt vet vad hon snackar om. Om du inte är intresserad av att ta reda på vad LIA anser att NH är så behöver du inte, hon vet vad hon tycker, det räcker - skulle det iallafall göra för mej.
Jag lägger inte ner energi på nån som inte är villig att lära sig

jaghar kollat efter svar på min fråga men inte hittat det jag sökt efter.

Ja LIA vet vad hon kan och jag vet vad jag kan.

Jag är villig att lära mig men itne från någon som går till personangrepp. Jag vet vad jag kan och det räcker för mig. vill hon itne svara så är det strunt samma. Men jag skulle gärna vilja be LIA sluta med dessa påhopp i dom trådar på NH jag skrivit i. det hjälper itne direkt den som ber om hjälp!

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 769
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka