Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???
Jag har varit datorfri ett tag, därför detta sena svar.
"Den gyllene regeln" är inte något jag kommit på, tyvärr, men jag försöker leva efter den.
Klar skillnad på att någon gång dunka till hästen på kroppen med handen för att "väcka" den mot att regelmässigt slå den på nosen. Tycker du inte? Vi skulle också kunna gå in på alternativa lösningar för att väcka våra hästars intresse och samarbetsvilja.
Menar du att man helt enkelt ska låta bli att hantera hästen enligt NH bara för att man inte kan?
Nope, jag menar att man inte
kan för att man inte kan. Om du förstår mitt tänk.
Varför provocera fram ett beteende för att sedan säga att det inte är ok? Det förstår jag faktiskt inte...har du någon bra förklaring så är jag beredd att lyssna.
Jag förstår inte att du inte förstår... Vad är så märkligt med det? Om du vill få möjlighet att säga "nej" i en viss situation, är det väl utmärkt om hästen kommer i den situationen eller ännu hellre tänker komma i den?
En ranghög häst skulle aldrig tillåta ett sådant beteende från en ranglåg
Oavsett du har rätt eller fel i sak här, tycker jag inte att det hör hit. Vi är nämligen inga hästar!!! Min häst är mycket väl medveten om det. Den försöker exempelvis inte vifta svans med mig.
Det här med ranghög häst vs ranglåg häst har spårat ur totalt. Precis som så mycket annat inom NH-teorin. Inte så att det är fel på den, men däremot dom "tolkningar" som görs av glada amatörer.
Varför lära hästen ordet "nej" varför inte fokusera på det positiva hästen gör istället för att belysa det negativa? Hästen förstår inte betydelsen av ordet och hör inte om du är arg. Varför inte visa med kroppsspråket att det inte är ok istället och sen berömma då hästen gör rätt.
Varför inte använda ord? Mina hästar förstår alldeles utmärkt ordet "nej" och dess betydelse liksom ett antal andra ord och uttryck. Ord utesluter väl inte kroppsspråk eller vv? Jag behöver väl inte vara arg för att använda "nej"? Nej innebär väl inte att man inte fokuserar på det positiva hästen gör? Jag fattar inte ditt resonemang!
Varför tycker du att det är ok? Hur kan du vara så säker på att det är en kontakt och ömhetshandling som du säger? Har du sett hästar göra så ute i sin flock?
För att jag kommunicerar med och kan läsa min häst. Flock, flock, flock ...
Ditt inlägg fortsätter på samma sätt med missbrukade begrepp staplade på varandra. Vi får ta den diskussionen annorstädes.
Vad är då NH? Om det inte används eller är något som praktiseras på hästen?
Borde du ha lärt under alla dina NH-år?

Det du tar upp om "upptrappning" har inte ett jota med flickornas inställning som att slå på nosen.
Slutligen undrar jag vad mina "personangrepp" består i? Du har skrivit ett långt inlägg till försvar för personer som hanterar hästar på ett allt annat än NH-mässigt sätt, medan du angriper den som försöker hävda det.
Tack ska du ha!
LIA