Vad göra med bitande häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 229
Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???

Fidelii skrev:
Det gäller att inte ge din häst för hårda straff. Självklart är det inte OK att hästen bits (om den inte bara leker eller naffsas, för då är det inget illa med det, oftast) men det gäller att inte smälla till allt för mycket på hästens huvude/mule vilket kan påvärka hästen i framtiden, då den snabbt rycker undan huvudet om du t.e.c. vill kamma luggen eller bara klappa den.

mmm, min tvåråing har precis blivit av med sin huvudskygghet men om nån skulle klippa till henne på mulen eller nosen så skulle allt arbete jag lagt ner på huvudskyggheten vara bortkastad.

En enkel regel! Hästen bestämmer själv hur långt den vill gå och så reagerar du därefter. T.ex. hästen försöker bita dig och du säger *nej*. Den försöker ännu en gång och du säger *jag sa nej!* dvs. lite skarpare reaktion från din sida. Den försöker en sista gång bara för att se om du står fast vid din reaktion och då säger du inte till snällt längre utan då låter det snarare *nej för i h*vete, ska du ha stryk eller?!?!*. Därmed inte sagt att du ska slå hästen för slag hjälper inte mot ett djur som kan mosa dig om den vill. Istället gör du ett utfall som heter duga och nyper dig fast i mulen på hästen och släpper inte förrän du anser att hästen fått nog.
Tro mig när jag säger att denna metod, som inte skadar hästen på något sätt, ger effektiva resultat redan efter ca 2-3 ggr. (gäller bara att vara konsekvent.) Det handlar om att du lär hästen att den råkar ut för något väldigt obehagligt om den inte lyssnar redan på små signaler. HÄSTEN BESTÄMMER SJÄLV HUR LÅNGT DEN VILL GÅ!!!:banana:

Beppo skrev:
Vad är då NH? Om det inte används eller är något som praktiseras på hästen?
Jag är inte heller ledare över min häst genom att smälla till honom på nosen...tycker du förvränger det som Tappsveden och NissePisse skriver så att det låter värre än vad det är. Självklart ska man itne slå en häst till lydnad...det finns många bättre sätt. MEN om det verkligen behövs en smäll för att få hästen att vakna upp så tycker inte jag att det är fel. Hästarna är hårda mot varandra, jag som människa kan aldrig bli lika hård som dem mot min häst men jag kan markera då jag tycker att hästen
beter sig respektlöst, går in på mitt område eller hotar mig och situationen blir direkt farlig. Målet är självklart hela tiden att kunna hantera min häst med så fina signaler som möjligt. Vägen till dessa små signaler är lång och kanske behövs lite grövre till en början. Jag vill ha en ömsesidig respekt mellan hästen och mig!

Kan tillägga att jag har tränat NH i flera år och varit med i den nu nedlagda föreningen NNHA och de tränare jag har tränat för har om hästen blivit för respektlös eller gått in på fel område reagerat med att trappa upp signalerna rejält. Det är inte ovanligt att en häst för både en och två klatchar med repänden om denne inte lyssnat på de mindre signalerna. De tränare jag tränat för har varit duktiga och praktiserat NH under många många år!

Kanske finns det flera sätt att se på NH, vad är rätt och vad är fel? Bara för att vi tycker olika så behöver man gå till personangrepp som motattack....det visar på att man har slut på argument. Fortsätter gärna denna diskussion just som en diskussion och utan påhopp. Är en mycket intressant diskussion detta...

MVH Jessica
Hmm tusen tack det värkar som om du kan lägga orden bättre i mu8n än vad jag kan, talets gåva är inte min starkhet!

Beppo skrev:
Håller med dig... En ranghög häst skulle inte ignorera om en ranglåg häst "hotade" den.... aktiv handling är vad som sker mellan hästarna så varför inte mellan människa och häst?!

det är juh bara att kolla på hästarnas naturliga beteende, så rätt alltså!

Hej hej:)
jag har själv blivit biten så att mitt nyckelben gick av...men den hästen som vi hade då hade blivit vanvårdad å slagen av många under hans liv och då kommer det plötsligt en som vill vara snäll...jag var ju liten så jag nådde inte upp till huvudet på han så jag klappade på magen...helt plötsligt bara vände han sig om och bet av nyckelbenet:smirk:
men han slutade bitas efter en hel del bråk men absolut inga slag. vi gjorde på "hästvis" ta en titt i ahgen då ser du på riktigt hästspråk!
Lär av hästen, det är vi som måste lära oss dem inte tvärt om:P
Men hoppas alla förstår det är inte kul då en häst biter..!

Han kanske har ont nånstans eller har inte tillräckligt med respekt för dej...

Jag påverkar inte min häst bara genom att slå den. Jag slår inte mina hästar till lydnad. Jag tycker du förvränger orden av det vi sagt.
Jaså minsann. Annars tycker jag mig se att slå är det som hela tiden återkommer i era förslag på lösningar. Det vore väl för bedrövligt om du inte påverkade din häst på annat sätt än med slag? :smirk:

Hon får en smäll när hon biter mig. Just för att hon är respektlös mot mig. Visst det kanske var jag som gjorde något mot henne men det ger inte henne rätt till att bita på mig.
Och du får mer och mer respekt med dig för varje gång du slår din häst? Eller är det något annat som sker i hästen? Tänk!

Det låter som om du tycker att om man ska stå i 5 minuter och tänka igenom varför hästen gjorde och sen då?
Om du inte på 5 sekunder fattat vad du gjort fel, kan du sluta försöka!

Jag ska ju faktisk vara en ledare för hästen och visa vad som är fel och inte fel.
Men det klarar du tydligen inte av?

Och vad ger dig rätten att dömma våran kunskap inom NH bara för att jag sagt att hästen förtjänar ett slag på nosen om dte helt oproviserat biter en?
Rätt och rätt. Jag kan ju läsa innantill!

Resten av ditt inlägg visar bara återigen att du inget förstått om vad NH innebär. Att din "NH-tränare" kan vara insatt i NH är en sak, tyvärr gör inte det dig det.

LIA

Jag har varit datorfri ett tag, därför detta sena svar.

"Den gyllene regeln" är inte något jag kommit på, tyvärr, men jag försöker leva efter den.

Klar skillnad på att någon gång dunka till hästen på kroppen med handen för att "väcka" den mot att regelmässigt slå den på nosen. Tycker du inte? Vi skulle också kunna gå in på alternativa lösningar för att väcka våra hästars intresse och samarbetsvilja.

Menar du att man helt enkelt ska låta bli att hantera hästen enligt NH bara för att man inte kan?
Nope, jag menar att man inte kan för att man inte kan. Om du förstår mitt tänk.

Varför provocera fram ett beteende för att sedan säga att det inte är ok? Det förstår jag faktiskt inte...har du någon bra förklaring så är jag beredd att lyssna.
Jag förstår inte att du inte förstår... Vad är så märkligt med det? Om du vill få möjlighet att säga "nej" i en viss situation, är det väl utmärkt om hästen kommer i den situationen eller ännu hellre tänker komma i den?

En ranghög häst skulle aldrig tillåta ett sådant beteende från en ranglåg
Oavsett du har rätt eller fel i sak här, tycker jag inte att det hör hit. Vi är nämligen inga hästar!!! Min häst är mycket väl medveten om det. Den försöker exempelvis inte vifta svans med mig.
Det här med ranghög häst vs ranglåg häst har spårat ur totalt. Precis som så mycket annat inom NH-teorin. Inte så att det är fel på den, men däremot dom "tolkningar" som görs av glada amatörer.

Varför lära hästen ordet "nej" varför inte fokusera på det positiva hästen gör istället för att belysa det negativa? Hästen förstår inte betydelsen av ordet och hör inte om du är arg. Varför inte visa med kroppsspråket att det inte är ok istället och sen berömma då hästen gör rätt.
Varför inte använda ord? Mina hästar förstår alldeles utmärkt ordet "nej" och dess betydelse liksom ett antal andra ord och uttryck. Ord utesluter väl inte kroppsspråk eller vv? Jag behöver väl inte vara arg för att använda "nej"? Nej innebär väl inte att man inte fokuserar på det positiva hästen gör? Jag fattar inte ditt resonemang! :confused:

Varför tycker du att det är ok? Hur kan du vara så säker på att det är en kontakt och ömhetshandling som du säger? Har du sett hästar göra så ute i sin flock?
För att jag kommunicerar med och kan läsa min häst. Flock, flock, flock ... :eek:

Ditt inlägg fortsätter på samma sätt med missbrukade begrepp staplade på varandra. Vi får ta den diskussionen annorstädes.

Vad är då NH? Om det inte används eller är något som praktiseras på hästen?
Borde du ha lärt under alla dina NH-år? :angel: Det du tar upp om "upptrappning" har inte ett jota med flickornas inställning som att slå på nosen.

Slutligen undrar jag vad mina "personangrepp" består i? Du har skrivit ett långt inlägg till försvar för personer som hanterar hästar på ett allt annat än NH-mässigt sätt, medan du angriper den som försöker hävda det.

Tack ska du ha!
LIA

Jag har en unghäst som fyller tre snart, har har bytt tänder en period nu och biter i allt som en hundvalp...
har dock fått ett tips som jag inte prövat än då det börjar "gå över av sig själv"

gömm grisfett i handen så när han biter i din han så får han en mycket otrevlig upplevelse. Har hört att det skulle vara effektivt

MVH /Susanne

prova att knipa HÅRT på mulen(inte över hela utan ca 1 cm mitt på det mjuka uppå), om det inte hjälper så bit han hårt i örat(inte så det går hål)det brukar räcka med ett bit i örat, sen om han försöker igen så dra han i örat neråt tills han ser ut att ha gett sig...låter hemskt, men det funkar till 99%(jag har aldrig misslyckats efter ett bett...)man får en del hår i munnen men det är det värt...

Varför ta diskussionen annorstädes? bara för att du inte har några argument. jag tycker att den här tråden är ett rba ställe att fortsätta diskuttera. ska svara mer ingående på ditt inlägg sen då jag har mer tid...

Varför ta diskussionen annorstädes?
Läs innantill!
Ditt inlägg fortsätter på samma sätt med missbrukade begrepp staplade på varandra. Vi får ta den diskussionen annorstädes.

När får du tid då?

LIA

För det mesta tycker jag att LIA har en jätte bra arrgument. På kort denna trådskaparen frågade råd om en häst som bits, Det har varit några svar som inte tillhör NH alls. Jag med är förverad över att folk skriver mot en som helt enkelt säger emot våld (en smäl på näsan t ex) och vill lösa det på en annan sätt.

Varför i fridens namn ska ni bråka över detta (även om det är jätte intressant att läser mellan er två:angel: )? Tydligen Lia vill bara säger till de som vill använda våld är, öppna ögon och använd gärna lite, det finns en helt ny värld att utbildar hästar nyför tiden och våld är inte i denna lektionen.

AV LIA:
Borde du ha lärt under alla dina NH-år? Det du tar upp om "upptrappning" har inte ett jota med flickornas inställning som att slå på nosen.

Slutligen undrar jag vad mina "personangrepp" består i? Du har skrivit ett långt inlägg till försvar för personer som hanterar hästar på ett allt annat än NH-mässigt sätt, medan du angriper den som försöker hävda det.
:banana: :banana: :banana:

Det kan inte vara mer klart en detta tycker jag.

Jag vet i andra trådar så kan jag har en annan åsikt än Lia har men denna tråd håller jag med henne fullt.

LIA, You have my vote!:banana: :bow:

Till trådskaparen:
Du faktis har fått råd från folk som tränna NH själva. Vilken du väljer är upp till dig. I slut änden väljer snälla den som inte behöver en smäl på nosan. Skulle vara intressant att höra på de som har fått råd vilken de har väljat. Vi nästan aldrig höra från de som frågade i första hand. Vart har du taget vägen?:D

vad som är vettigt behöver juh inte alltid vara rätt.

Om det är fel då?

Jag kanske inte kan så mycket svenska men jag har aldrig i de 12 år jag har bott här, hört en människa säger " nu, det var vettig" till nåt som är fel.

Jag står fast. Till mig, Att nånannan ger råd till en person att slå en häst (fast det är bara en "jäkla smäll") är fel. Genom NH finns andra vägar att går.

Visst det kanske är fel på kommunikatonen mellan häst och ryttare men en hård handlign från hästen kräver en hår bestraffning sen kan man gå in på det som blev fel och rätta till det och jobba bort det på ett annat sätt. säg till om ni inte förstår vad jag menar!

Jag förstår inte!

Jag själv ta reda på vad problemet är först sen fixa jag det. Jag kan inte straffa en häst som jag känner inte. Att råda att ger en häst ett straff är dumt tycker jag. Du vet inte om person som du råder kan klara av det, ta det för långt eller inte står för vad hon/han säger (med straffet). Man vet inte hur hästen är heller om den är agressiv eller det är helt enkelt nåt som ägaren gör som har för tjänat ett bit. Med sånna råd kan man gör saker värre. Det är många ung tjejer/killar på bukes som har inte denna kunskapen som du säger du har. Varför är det fel att man vill lära ut ett annat sätt än att slå först, fråga efter?

jo det jag menar är att om min häst tex biter mig har det blivit något fel i kommunikatonen och ledarskapet mellan oss men det betyder inte att hästen får bita på mig. utan när hon biter mig får hon än smäll eller blir undanskyffad för att kunna föstå att det var helt fel vad som än utlöste bitandet. Sen får man ta och se över sitt ledarskap och kommunikation mellan häst och sig själv. då kanske man behöver visa hästen att du jag är fortfarande ledare över dig. MEN det finns dom hästar man aldrig kan bli ledare över och om dom då biter så måste man säga till på ett eller annat sätt för att ine utsätta sig själv för skada.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 768
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka