vad göra nu? (fånghäst)

sofiaspel

Trådstartare
efter ett års kämpande börjar äntligen min häst bli smal.
Nu på sommaren får hon 3 dl betfor och 3 kg hö om dagen + ute i gräshage med munkorg, hon hade fång förra sommaren.
Hon står inne på nätterna och rids 5-6 dagar i veckan och jag behöver väl inte säga att hon är lättfödd :grin:

problemet är att hon börjar tunna ur i överlinjen och jag vet absolut inte vad jag ska ge henne för foder.

i dagsläget ser hon ut så här..
21916507.jpg

och i januari så här :eek:
17489617.jpg

tidigare har hon fått groov 125 och lusern då hon troligtvis hade proteinbrist.

diskuterade även med en bukefalist att hon såg stum ut i musklerna och kanske inte tål melassen i betforn(???)

Jag köper all mitt foder på granngården och vi har inget ställe där special foder köps in, lite olika hippofoder går att få tag på det är allt jag vet.

vad gör jag?
jag önskar ju min häst det bästa men när kunskapen inte räcker till känner jag mig värdelös :(

Sv: vad göra nu? (fånghäst)

Har oxå en fånghäst (shettis). Han har klarat sig ganska bra nu faktiskt.
Sedan dess har han fått lusernpellets (melassfritt) från kvarnbyfoder, men skall ge honom dangroents lusernpellets eftersom ÅF har slut på kvarnby lusernpellets hemma.
Han har fått en munkorg nu, så han går med den i några timmar. Av med den på natten.
Han har blitt väldigt finlemmad i kroppen,och då har han ätit lusernpellets och fått linfröoljan i lusernet samt selentillskott.

Så jag tycker att du kan ge din häst lusern och en skvätt olja. Går din häst på betet? Isåfall kan du ge lite lusern och kanske olja. Jag själv ska ge min ponny lite lusern med olja varje dag när han ska ha munkorgen på sig under dagen. Daglig motion.

Lusern har ju en mycket bra proteinkälla, och mina andra hästar har fått äta det hela vintern och nu är ju dom rätt så fina. Shettisen min är oxå väldigt lättfödd, och lusernet passar honom bäst. Han får inte ens betfor då han är insulinresistens.

vill du ha mera tips o råd kan du ju PM:a mig.

ge lusern!! men se till att den är utan melass. jag ger dangrønts lusernpellets. fångisen äter dryga 3 kg om dagen nu, gräshage halva dagen och skogshage halva dagen.

men jag vet inte vart jag ska få tag på det utan melass, finns inte här! jag kan inte åka sverige runt för att få tag på det.

Hon står inne på nätterna och går i sin vanliga hage men det växer mycket gräs i hagarna och dom klipps med jämna mellanrum.

City Gross (stavning?) säljer Dangroent hos oss.
Men du kan kanske ge henne med melass? Jag vet inte hur mkt melass det brukar innehålla men antar nästan att det inte är hur mkt som helst. Hur gör du med betforen? Den innehåller också melass om du inte ger speciell. Jag brukar hälla av vattnet men om du inte gör det så får hon redan melass. Jag tror egentligen mest att det gäller om hästen är insulinresistent som man bör hälla av vattnet. Jag gör det för jag är lite rädd att min ponny har anlag för IR hon har lätt att få fettansamlingar bla i nacken. Den enda anledningen annars tycker jag är att det är onödig energi men antagligen inte farligt.

Jag ger min fångponny lusernpellets även nu på sommaren. Men inte lika mkt som på vintern.

fast det antas väl att nästan alla fångbenägna hästar är sockerkänsliga?

vanlig lusernhack från krafft har iaf betydligt mer melass än greenpower (som har 10%), det känns på doften.

jag skulle inte ge lusern med melass eftersom man får ge en större mängd om det ska vara nån ide, iaf 1 kg. jmf med 3 dl betfor.

det måstef väl finnas nån annan fodersäljare än gg/lantmännen??? örebro är väl ändå en ganska stor stad?

fast det antas väl att nästan alla fångbenägna hästar är sockerkänsliga?

Jag är visserligen inte helt övertygad om att melass är farligt för alla fånghästar. Annat än att de blir tjocka av mer energi vilket är en riskfaktor i sig. Men jag är absolut inte säker på motsatsen heller så jag ska inte vara envis med detta. Det är säkert bäst att undvika det för säkerhets skull. Sedan är jag inte så insatt i hur mkt melass olika lusernfoder har eftersom jag alltid kan köpa utan.

vi har inget som heter citygross.

jag ska spana mera på foder här i örebro men det ser mörkt ut, dom flesta använder sig av krafft och hippo.

varför jag vill undvika melassen var för att jag diskuterat med en tjej på buke att hon såg stum ut på rumpan osv och det kunde ha med melassen att göra, inte att hon har fång.

nu har ju hon aldrig fått en speciellt stor mängd betfor och påverkar verkligen så lite betfor henne? med tanke på melassen..

vi har inget som heter citygross.

jag ska spana mera på foder här i örebro men det ser mörkt ut, dom flesta använder sig av krafft och hippo.

varför jag vill undvika melassen var för att jag diskuterat med en tjej på buke att hon såg stum ut på rumpan osv och det kunde ha med melassen att göra, inte att hon har fång.

nu har ju hon aldrig fått en speciellt stor mängd betfor och påverkar verkligen så lite betfor henne? med tanke på melassen..

Köper du minst 150 kg foder får du det utkört från Kvarnbyfoder!

Melassen i betforen kan du sila bort om vill, blötlägg ordentligt, när den är färdigsvälld sköljer du den i durkslag!

förmodligen påverkar den inte så mkt, 3 dl är ju nästan ingenting.. men jag sköljer alltid bort melassen till alla mina hästar.

Jag läste slarvigt innan, tänkte nog mest på rubriken.
Hur skulle melass göra henne stum (undrar mest) ?

tidigare var det hösilage, nu ska hon fodras med hö istället och då kommer det att bli mera.

Jag skulle nog lösa det via att hon får äta gräs ett par timmar om dagen.

efter ett års kämpande börjar äntligen min häst bli smal.
Nu på sommaren får hon 3 dl betfor och 3 kg hö om dagen + ute i gräshage med munkorg, hon hade fång förra sommaren.
Hon står inne på nätterna och rids 5-6 dagar i veckan och jag behöver väl inte säga att hon är lättfödd :grin:

problemet är att hon börjar tunna ur i överlinjen och jag vet absolut inte vad jag ska ge henne för foder.

i dagsläget ser hon ut så här..
21916507.jpg

och i januari så här :eek:
17489617.jpg

tidigare har hon fått groov 125 och lusern då hon troligtvis hade proteinbrist.

diskuterade även med en bukefalist att hon såg stum ut i musklerna och kanske inte tål melassen i betforn(???)

Jag köper all mitt foder på granngården och vi har inget ställe där special foder köps in, lite olika hippofoder går att få tag på det är allt jag vet.

vad gör jag?
jag önskar ju min häst det bästa men när kunskapen inte räcker till känner jag mig värdelös :(
Lucern eller soja beroende på hur mycket annat grovfoder du kan ge. Kolla näringsinnehållet i höet först.

Min shettis hade också fång för ett tag sedan, då släppte vi henne i en ganska liten hage med ytterst litre gräs, bara så att hon kunde gå och skava lite. Sedan fick hon hö och lite morötter, me rän så var det inte. Och det gick över efter ett tag men med hjälp av antiinflammatoriskt :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 209
Senast: Sirap
·
Hästvård nu kanske jag är gnällig men jag vet inte.. :( har hästen inaccorderad i ett mindre stall. min häst kan inte gå på fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Nominous
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 633
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025