Vad göra??

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Keltic_Salinero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 534
K

Keltic_Salinero

Hej!
Den 30 november sålde jag lite hästsaker till en person i Alunda. Denna lovade att betala samma dag och eftersom jag sålt ett annat set till personen bara några dagar tidigare (Mycket bra/snabb affär) så skickade jag sakerna utan att få betalt i förskott.

Nu har det gått ett tag och jag har fått flera ursäkter till utebliven betalning. Och varje gång jag har bett om att få betalt så har det varit t ex. "betalar imorgon innan 15".

Vi har haft kontakt nästan dagligen och det har alltid varit snabba svar. Men nu slutar personen att svara (senaste svar 13 december) :mad: .

Det rör sig om ett par hundra, inte speciellt mycket men det är principen. Jag har dessutom skickat med en lädertvål extra för jag tyckte hon verkade så trevlig.

Nu är jag upprörd och undrar hur jag går vidare med detta?

Sv: Vad göra??

Jag har i senaste mailet även gett förslag på åtgärd:

Antingen att hon betalar snarast eller skickar tillbaka sakerna och betalar frakten.

Jag har dessutom lagt ut pengar för frakten dit! :cool:

Skicka en faktura mot 10 dagars betalningsvillkor, datera fakturan samma dag som grejorna skickades.

Om vederbörande inte betalar fakturan 30 dagar från fakturadatum. meddela att fordran lämnas vidare till KFM.

Det går att lämna vidare, men är tveksamt om det är lönt om det är lite pengar.

Hota med polisanmälning? Kanske får henne att snabbt föra över pengarna.
Själv har jag principen att aldrig skicka varorna innan jag ser pengarna på kontot, även om samma person har handlat tidigare av mig. Man kan tyvärr inte lita på folk...

Skicka en faktura mot 10 dagars betalningsvillkor, datera fakturan samma dag som grejorna skickades.

Om vederbörande inte betalar fakturan 30 dagar från fakturadatum. meddela att fordran lämnas vidare till KFM.

Det går att lämna vidare, men är tveksamt om det är lönt om det är lite pengar.

Det låter bra, har du tips på hur jag ska formulera fakturan?

Hej!
Den 30 november sålde jag lite hästsaker till en person i Alunda. Denna lovade att betala samma dag och eftersom jag sålt ett annat set till personen bara några dagar tidigare (Mycket bra/snabb affär) så skickade jag sakerna utan att få betalt i förskott.

Nu har det gått ett tag och jag har fått flera ursäkter till utebliven betalning. Och varje gång jag har bett om att få betalt så har det varit t ex. "betalar imorgon innan 15".

Vi har haft kontakt nästan dagligen och det har alltid varit snabba svar. Men nu slutar personen att svara (senaste svar 13 december) :mad: .

Det rör sig om ett par hundra, inte speciellt mycket men det är principen. Jag har dessutom skickat med en lädertvål extra för jag tyckte hon verkade så trevlig.

Nu är jag upprörd och undrar hur jag går vidare med detta?

Antningen skickar du faktura, påminnelser och i slutändan inkasson och kronofogde, eller så biter du i det sura äpplet och lär dig din läxa att aldrig någonsin skicka saker till någon utan att ha fått betalt i förväg/postförskott.

Betänk att det i längden kan bli dyrare att skicka fakturor, påminnelser, inkasso och kfm om du har otur, än att ta förlusten över de "par hundra kronorna" och nesan av att vara lurad.

tyvärr så kan man inte lita på folk! förhoppningsvis får du dina pengar. fortsätt att bombardera med mejl. kolla upp personens telefonnummer och ring dit.

Tack för alla jättebra tips! Har fått mina pengar nu :)

Hälsningar
Nöjd och glad keltic_salinero som äntligen kan köpa julklappar till familjen :)

Min kompis köpte en sadel på tr*dera.
Hon betalade i förskott och säljaren påstog att hon skickade sadeln.
Inget hände.

Det tog nån månad, i början svarade personen ifråga men efter ett tag slutade mailsvaren att komma.

Jag lovade min kompis att hjälpa henne.

Jag fick namn och telefonnummer och ringde.

Jag fick bara tag i hennes X men han gav mig hennes mailadress.

Jag mailade henne och förklarade att hon hade 3 alternativ.
1) Betala.
2) Skicka tillbaka pengarna
3) Bli polisanmäld.

Jag gav henne ett datum, för senaste dag för sadeln att vara tillbaka alt. pengarna inne på kontot. Om så inte skett och hon inte hört av sig för att komma överens om ett nytt datum, så skulle vi polisanmäla.
Jag har kollat upp med en stallkamrat som var polis så att detta inte räknades till olaga hot, det gjorde det inte.

Hon mailade tillbaka och vi kom överens om att hon skulle skicka sadeln.

Hon bröt detta kontrakt men efter påtryckningardär vi påpekade att detta var sista gången vi var justa med henne så skickade hon sadeln.

Efter två veckor, från utsatt första datum kom sadeln+ gjord,
men inte stigbyglar/läder som även utlovats i annonsen.
Jag mailade tillbaka och tjejen blev sur och sa att vi skulle vara tacksamma... (hmmm)

Jag förklarade vad som stog i annonsen som vi hade sparat.
Efter ett par dagar skickades även dessa, hon fick betala frakten.

Med lite info i ryggen så kommer man långt.

Om du själv känner att du inte vill stå på dig, så be en kompis hjälpa dig.
Jag kna hjälpa dig om du inte har någon som kan ställa upp.

Det är jultider nu. Troligast har köparen väll köpt upp pengarna till julklappar...

Men det behöver du säkert också pengar till. Så att det är jul är ingen ursäkt.

de kan jag säga att hon garanterat har!

personen finns nämligen omkringspringande på buke.

bästa sättet att inte bli blåst är ju förståss att inte köpa alls. :idea: annars kan man använda sig av payson. Fungerar jättebra! Tråkigt nog kan man aldrig lita på folk. Folk säger att dom ska betala men det händer sällan något! Annat alternativ är att skicka en faktura med rekommenderad post som mottagaren måste hämta ut. på så sätt kan man inte skylla på att brevet inte kommit fram! Betalas det fortfarande inte kan man driva det vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes... 2
Svar
38
· Visningar
5 638
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 983
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 128
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka