Vad hade ni gjort?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ewa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 259
E

Ewa

Jag befinner mig juh i USA nu, och min hund tas för närvarande om hand av mitt ex. Nu ser det ut som om jag stannar här c:a ett halvår eller mer med man och barn, jag vill ta hit hunden eftersom jag saknar honom och han förmodligen saknar mig, mitt ex tycker jag är en idiot som vill ta hit honom, anser det vara för traumatiskt för hunden. Vad hade ni gjort i min situation?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad hade ni gjort?

Jag håller med Ex:et, en sådan lång flygresa är inte att rekomendera, det kan vara väldigt traumatiskt för en hund.

Jag tror säkert att du saknar hunden MYCKET mera än den saknar dig, tror inte den tänker på dig alls tyvärr!!!

Utan låt den stanna i sin invanda miljö, med en person som den känner väl! och hoppas du inte blir borta längre än 1/2 år, för din egen skull!!!

Att flyga med hund är inte särskilt komplicerat. Jag har träffat massvis av valpar som importerats från USA, utan några men alls. Även vuxna hundar, som teoretiskt sett borde klara resan bättre, som heller inte har lidit av det. Tagit emot valpar på flygplatsen som aldrig varit rädda, ledsna eller sjuka av resan. Dock har en varit lite snuvig dagarna efteråt, det kan ju hända ganska lätt på valpar.

Så vill du ha dit din hund, flyg dit honom! Jag hade absolut gjort det. Det kostar en del, men det är det ju värt om man saknar vovven så mycket.

Jag tar gärna emot fler åsikter än bara två ;)

Förutsatt att det är Gibson det gäller så säger jag helt klart att du ska ta honom till USA. Syntes ju lång väg hur mycket han avgudade dig!

Jo det är Gibson-pojken det gäller :smirk: är en aaaaning tomt utan honom det skall erkännas!

Om det bara hänger på flygbiten så säger jag bara SHOOT! Flyget är inte speciellt besvärligt för de flesta hundar (om de inte är väldigt skrala mentalt). I min ras flygs ju valpar från australien och de klarar det utmärkt. De flesta kliver ur sin låda och säger: jaha, då var man här!

Nu är det ju inte längre någon karantän så det räcker med rabies sprutor och testen samt lite pappersexercise med SJV...

Jag hade först vänt och vridit lite på det... Det är dyrt, ruskigt dyrt har jag för mig, så om det "bara" gäller ett halvår, är det då lönt..?

Har han det bra hos exet?? Dvs får sina behov tillgodosedda och lever lyckligt?

Jga tror visst då att han kan sakna dig, min hunds pappa är en import som aldrig fått så mycket uppmärksamhet i hemlandet (hundgårdshund som togs ut för tävling), men nu går han aldrig i från sin matte i Sverige, skulle aldrig acceptera någon annan.

Flygresan är inte så väldans traumatisk för en stabil hund, hundar klarar mer än man tror och är han dessutom vuxen så är han inte i någon känslig ålder.

//E

Reglererna för införsel tillbaka till Sverige hittar du här http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...sdjur.4.7502f61001ea08a0c7fff49990.html#Text8
Läs under import från lågrisk tredjeland. När det gäller införsel till USA vet jag inte vad det är för krav.
Ska du bara stanna ett halvår hade jag låtit hunden stanna kvar i Sverige. En annan fråga är om han redan är uppvaccinerad med godkänt blodprov. Annars måste du fixa detta i USA och skulle han då inte klara blodprovet och ni ska åka hem ,vad gör du då ? Då måste du sätta honom i 4 månaders karantän. :(

Ewa skrev:
Jo det är Gibson-pojken det gäller :smirk: är en aaaaning tomt utan honom det skall erkännas!

Det förstår jag, med tanke på hur stor plats du är van att han tar upp i sängen/soffan/huset/världen ;)

Har du råd så ta över honom, jag tror inte hans psyke skulle fara illa av resan - och det skulle göra honom gott att vara hos sin mamma.

Nope, men du har juh också mött honom ;) han är juh ingen "bräcklig" kille, även om han inte är världens kaxigaste heller!

Dyrt jo, men den ekonomiska biten är inte relevant, inte för att jag är störtrik direkt, men det är värt vad det kostar för mig.

Jo visst har han det nog bra hos exet, men han får ingen som helst aktiv träning där. Inte för att jag har sprungit på kurser och sånt men med hjälp av min kompis som är väldigt aktiv och kunnig så har vi tränat lydnad väldigt mycket, och det får han noll av där han är. Han kommer garanterat vara en MYCKET bortskämd och "olydig" jycke när jag kommer hem ;)

Blodprover och regler är vi redan uppdaterade på vad som gäller :) Det är inräknat i planering osv, tvistemålet är endast om själva grejen att flyga hunden. Exet anser det vara djurplågeri att ta hit honom.

en del hundar klaar fly utmärkt, andra inte - mycket hänger på hundens mentaliet och vana.
Är hunden van vid att vara ensam, van att åka bur och dessutom är balanserad mentalt och inte tex är rädd för okända ljud ect så ska det nog gå alldeles utmärkt.

jag vet ett fall då en hund blev mentalt skadad för livet i flytransport - och det var på en flygtur på ett par timmar,och andra som flyger flera gånger om året.

Jag har kollat lite efter jobb utomlands och därför fixat sprutorna till min hund OM det skulle bli något.

Så som svar på din fråga - jag hade tänkt ta med henne. Hon var mycket mentalt stabil och van att vara i bur ibland. Så jag är övertygad om att flygresan skulle gått bra. Sen var hon en riktig mattegris som alltid var gladast i mitt sällskap. När jag var borta var hon alltid lite avslagen sa husse.

Så jag tror att hon "saknade" mig när jag var borta - på hundars vis.

Nu dog hunden helt oväntat av en allvarlig sjukdom för några veckor sedan. En ny valp har flyttat in och hon skall nog vaccineras hon med vart det lider. OM det skulle bli aktuellt med utlandsjobb.

Om du tror att hundens mentalitet är lämplig för en flygresa och alla sprutor och papper är klara - ta med den.

Indy

*lånar knapp*

Är det någon som vet vart kostnaden landar på för att flyga en hund till USA? (För själva flygandet alltså, inte förberedelser.)

När jag flög med vår hund USA - Tyskland gick det på ca $ 500 + veterinärundersökning + lite pappersexercis. En grej att tänka på sommartid är att vissa amerikanska flygbolag inte tillåter djur flyga om det är för varmt (tror att gränsen låg någonstans runt 30 grader celscius).

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 654
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 406
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 589
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?