Vad hade ni gjort?

Ciindy

Trådstartare
En bekant till mig har en 1årig norrbottenspets hane utan papper som han eventuellt inte har möjligheter till att ha kvar.
Hunden i fråga är en riktig buse som kräver mycket aktivering både psykiskt och fysiskt för att må bra. Igentligen är det en hund som skulle vara perfekt för mig som vill träna hemma varje dag och fara till brukshundsklubb kanske 3 dagar i veckan vilket inte min nuvarande vovve vill, men tyvärr finns det ingen möjlighet för oss att ta honom.

Men jag har tänkt både fram och tillbaka vad som är bäst för honom. Bilden som många jägare har, är ju promenader och jakt på hösten räcker som aktivering, vilket inte den här hunden skulle trivas med. Jag har en magkänsla av att han skulle bli en vandringspokal , just för hans höga aktiveringssyfte. Nu är det ju inte säkert att han behöver flytta men om det bestäms så tror jag att det måste gå ganska fort, självklart kommer vi hjälpa till att hitta ett bra hem till han då jag är mycket mån om var han hamnar eftersom att det är en mycket fin hund. Det känns också som att om hunden skulle bli en vandringspokal så är det rättvisare med avlivning,man vet ju aldrig vad han kommer till för hem, men det är ju också dumt att avliva om det första hem han kommer till är bra...!

Vad hade ni gjort i den här sitvationen? Igentligen är det ju "dumt" att avliva en mycket snäll och frisk hund, men det känns ännu dummare att ge hunden ett liv som vandringspokal. Är helt förvirrad nu och behöver veta vad ni hade gjort som ägare och bekant som ägare?

Sv: Vad hade ni gjort?

Nu är ju inte alla jägare av den åsikten ;) Försök hitta någon som vill ha en jakthund och som verkar ha en vettig inställning till hur den ska aktiveras. Det finns nog många jägare som vill ha en 1-åring som de kan sätta igång att jaktträna direkt. Sen att den inte har papper betyder ju inte att den är en sämre jakthund, alla jägare är inte intresserade av gå på jaktprov, ställa ut, avla osv.

Hittar ni ingen vettig köpare så är ju tyvärr avlivning det enda alternativet....

Självklart är långt ifrån alla ägare sådanna men det finns tyvärr många sånna. Men eftersom att den än inte är klart om han kan behålla hunden så kan hunden bara ha 3 dagar på sig att hitta ett nytt hem, så det kan bli bråttom.. Egentligen finns det väl inte nått annat svar än att försöka, men vad ska man se upp för och vad ska man leta efter hos en familj? Kommer kännas så otroligt dumt ifall hunden kommer till en familj som inte är bra och han får vandra runt till olika hem...
Måste väl igentligan bara skriva av mig.

Men varför inte lämna ut honom på foder?
Då äger ni hunden och han kan inte säljas om det inte funkar = kontroll så han inte blir en vandringspokal

Ja det är ju en ide faktist, nu är det ju inte våran hund så att jag får väl ge det förslaget till ägaren. Men är det många som är intresserad av att ta en äldre hund utan papper på foder??

Sätts hunden ut på foder, så kan de i alla fall inte bara hämta den om de anser att den inte mår bra på det nya stället..

Finns många som gärna köper en 1-årig trädskällare, under förutsättning att den är injagad/påbörjad injagning i alla fall.

Nackdelen är ju att den inte har stamtavla och förmodligen inte är kollad patella, ögon och sådant på.

Jag tycker att ni ska försöka hitta en vettig jägare som inte har provambitioner utan som bara vill ha en god jaktkamrat.

Foder behöver ju inte vara lika med avelsrätt (det är ju det vanligaste)
Finns ju andra sätt att skriva foder kontrakt på eller kanske ett delägarskap hade varit något?
Då delar man på ägandet, den ena kan inte sälja hunden utan den andras tillstånd.

Finns hur många varianter som helst, det är bara att klura ut något vettigt och kanske lägga in det här för kommentarer.
Tänk dock på att vid ren försäljning är det svårt att kräva hunden tillbaks om det inte funkar.
Finns en tråd om det, kommer inte ihåg vad den hette..

Till Gnist: Jo han är ju injagad och har visat sig ganska bra för att vara så pass ung. Och reglerna för fodervärd kan jag till viss del så att jag vet ju att man inte kan hämta hem hunden i tid och otid, bara förhindra att han behöver flytta från hem till hem. Men om ägaren bestämmer sig för att lämna ut hunden på foder och hunden av nån anledning inte skulle må bra där, kan man göra någonting då? Eller om hundägaren inte riktigt trivs med hunden kan h*n bara lämna tillbaka ansvaret till ägaren då?

Till Zqathan: Jo det känns som att man vill ha en sorts kontroll att ha hunden på delägar skap eller fodervärd, men man har ju också hört om så otroligt mycket konflikter när fodervärdar/delägare bråkat och haft tvister om hur det ska fungera... än finns det frågetecken om hur det blir om hunden nu behöver ett nytt hem.

Igentligen är inte avlivning ett alternativ som jag tycker behövs, men hans ägare verkar nästan vara inne på det... Men vi har samtalat lite i familjen och hittar man ingen köpare på dom dagarna som vi har på oss att hitta ett hem får han bo hos tills man hittar ett bar hem, problemet med det kan ju vara att man inte vill lämna bort han sen. Bara bra enligt mig om det blir så;).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 526
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 966
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd
  • Slår med huvud i ena varvet
Tillbaka