Bukefalos 28 år!

Vad hände?

Sv: Vad hände?

:eek::eek:

Hjärnspöken, plötslig smärta?? Den slår ju inte heller vad jag kan se?

Men det fanns ju en film till på samma sida... Med en kameraman som blir påkörd när han går över banan... Fast det var väl kanske en annan häst? Om inte kan man nog verkligen börja fundera över hur hjärnan fungerar på den kusen...

Det ser det ju inte ut som om kusken styr undan heller.... :eek:
 
Sv: Vad hände?

Som ägare till två stycken f d mycket kapabla travhästar som gjort liknade saker på banan tror jag att jag har två fina exempel:
1 valack 22 år som gick på banan tills han var sju, straffade ut sig själv på liknade sätt och man provade att kvala honom igen tre gånger med samma resultat. Hästen i sig är en mycket klok och förståndig häst som numera alltid gör sitt bästa för att vara tillags.
2 sto 12 år slutade sin karriär på travbanan som sexåringen genom att börja sparka kusken ur sulkyn under sina två sista starter. Idag är hon visserligen ett sto med allt vad det innebär men aldrig att hon skulle sparka.

Får en känsla av att bägge dessa helt enkelt fått nog med tävlande och bara inte ville mer.
 
Sv: Vad hände?

:eek::eek:

Hjärnspöken, plötslig smärta?? Den slår ju inte heller vad jag kan se?

Men det fanns ju en film till på samma sida... Med en kameraman som blir påkörd när han går över banan... Fast det var väl kanske en annan häst? Om inte kan man nog verkligen börja fundera över hur hjärnan fungerar på den kusen...

Det ser det ju inte ut som om kusken styr undan heller.... :eek:

fast där kameramannen blir överkörd för söker ju kusken styra undan o stoppa hästen.....men man förväntar ju sig inte att det ska gå en människa o drömma när man värmer på upploppet heller direkt så det var nog en blandning av chock o handlingsförlamning och det var ENDAST kameramannens fel
 
Sv: Vad hände?

fast där kameramannen blir överkörd för söker ju kusken styra undan o stoppa hästen.....men man förväntar ju sig inte att det ska gå en människa o drömma när man värmer på upploppet heller direkt så det var nog en blandning av chock o handlingsförlamning och det var ENDAST kameramannens fel

Ja man tittar liksom inte efter så små objekt som en människa när man värmer. Det minsta man normalt råkar på är väl en häst som värmer i bakvarv och bryter ner av någon anledning. Alla övriga som vistas på banan ska lämna företräde för värmande hästar.
 
Sv: Vad hände?

Självklart var det kameramannens fel, jag har inte sagt ngt annat?
Däremot tycker jag inte det syns så tydligt att han försöker styra undan, utan att ställa honom i trav..... Men jag tycker det är märkligt att hästen springer rakt på... hästar brukar väl i de flesta lägen väja undan?
 
Sv: Vad hände?

Tror inte kusken riktigt fattade att mannen var/skulle vara i vägen..så han gav nog hästen otydliga signaler vad den skulle göra.
 
Sv: Vad hände?

När vi hade Pontus i USA så sprang han in så där också, då var han 2år. Han sprang från stora banan över lilla banan o vände precis på kanten till vattnet me alligatorerna i!
 
Sv: Vad hände?

kl

Hästen ville bara leka lite i snön ;) Det hade jag med velat med så mkt snö.

Ne, men usch vilken hemsk känsla att sitta där bak åså händer ngt liknande. Det ser ju ut som om att hästen är rädd för ngt, men vad kan det vara? Eller bara ren istadighet, han tar chansen att sticka :)
 
Sv: Vad hände?

kl
Det ser ju ut som om att hästen är rädd för ngt, men vad kan det vara?

Han verkar vara rädd för travsporten som sådant.

Det ser ut som han bryter ner och så fort som kusken ta höger töm för att rätta till så kastar han sig till vänster. Verkar "härligt"...
 
Sv: Vad hände?

Han verkar vara rädd för travsporten som sådant.

Det ser ut som han bryter ner och så fort som kusken ta höger töm för att rätta till så kastar han sig till vänster. Verkar "härligt"...

Jag har faktiskt haft en häst som gjorde så där, men UT i banan när den galopperade. Det visade sig vara skleros i vänster framknä.

Men ja om det är ett beteende som funnits tidigare är det en läskig häst. :eek:
 
Sv: Vad hände?

Jag har faktiskt haft en häst som gjorde så där, men UT i banan när den galopperade. Det visade sig vara skleros i vänster framknä.

Men ja om det är ett beteende som funnits tidigare är det en läskig häst. :eek:

Hur fastställer man en sådan diagnos, d.v.s. att hästen är oregerlig p.g.a av ökad täthet i benvävnad som är ändå, om inte vanlig, så inte helt ovanlig åkomma?

Blev hästen helt styrbar efter skadan åtgärdades?
 
Sv: Vad hände?

Jag har aldrig varit med om att någon ställt diagnosen oregerlig. Har du?

Diagnosen fastställdes via röntgen.

Slutsatsen kom jag fram till efter operationen eftersom slutade hästen att kasta sig utåt om den galopperade.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hände?

jag tycker det ser ut som om den trampar snett eller far ner med höger bakben av banan, galopperar och för att inte tappa balansen far den ut i snön och galopperar vidare.
 
Sv: Vad hände?

Nu har jag inte travare längre men ett islandssto som får sånna fix ideer ibland men hon får de bara för att. Fastnat på snödriva när hon hoppa rätt av vägen, var av ovalbanan 3 gånger på ett varv på en tävling och mkt annat knas.

Den som red in henne kände igen henne direkt efter ca10år så hon är minnesvärd :angel:

En travare för massa år sen när jag började med trav hade en annan fix ide. Sprang någon häst förbi henne så SATT hon sig. Kunde gå från full trav så hon hade skrapsår och skalmarna rök
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 203
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 378
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp