Vad hände???

Sablar22

Trådstartare
För en liten stund sen så började Joker att svaja runt med bakdelen, hade ingen riktig koll. Lyfte baktassarna högt och placerade tassarna snett utåt - bort från kroppen.

Jag trodde att han hade trampat på en geting el likn, men hittade ingenting varken på tassar eller ben. Det som jag märkte var att muskulaturen på bakbenen var spända.

Sen började han vingla med bakdelen igen och lade sig ner, det var inte så att han fick småkramper utan snarare som att han fastnade i en position :cry:
Han reagerade när jag förde händerna över ögonen, reagerade på tilltal genom att vifta på svansen.
Det tog någon minut innan han reste sig upp och var precis som vanligt :eek: :love:

Har ni någon aning om vad det kan vara?
Hunden är en korsning Labrador/New Foundland är 6½ år gammal. Annars är det en väldigt pigg och kry hund som är aktiv och glad :love:
 
det KAN vara epelepsi....eller diabetes, eller nåt annat...ha bara koll på om det skulle hända nån mer gång...vätskebrist??
 
Ringde sambon eftersom det är hans hund, det hade tydligen hänt en gång tidigare också!

Vätskebrist är det inte, han har ätit och druckit som vanligt. Våra vovvar är lite roliga, dom äter och dricker samtidigt som vi äter :D ja annars också förståss men man vet ju att dom får i sig det dom ska när man sitter i samma rum.

Direkt efteråt gick han faktiskt och åt upp det han hade kvar i skålen :confused:
 
Första gången min hade epelepsi så var han "normal" efteråt, men ju fler anfall han fick , ju sämre blev han efter dom och var klart påverkad av dom....på djursjukhuset kan dom ju inte fasställa epelepsi, utan dom tar massa andra prover för att utesluta att det är nåt av de andra sjukdomarna...bl a diabetes och nån njursjukdom.
 
En sak som är relativt vanlig på äldre hundar (fast din hund är kanske i yngsta laget) med just de symptomen som du beskrev, är att deras mjälte "förstoras" (till följda av att en tumör växer in i mjälten och töjer ut den).

Givetvis kan det vara nästan vad som helst, men om jag var du skulle jag åka in på klinik med hunden och kolla igenom den noga (be dem kolla upp mjälten).
 
Min vovve blev mycket vinglig när han fick akut tonsillit. Ungefär som du beskrev det. Det var dock ihållande och förvärrades succesivt.
Har den haft mycket fästingar, så kan han ju ha fått en fästingburen infektion som har satt sig i muskler och leder.
 
Har den haft mycket fästingar, så kan han ju ha fått en fästingburen infektion som har satt sig i muskler och leder.

Då borde det väl sitta kvar och inte gå över efter ett
"anfall" så hunden återgår till att vara som vanligt igen?
 
Det blir till att beställa tid på djursjukhuset!

Men om han skulle haft EP så borde han väl ha skakat?
Det som hände var ju att han liksom fastnade i en position, fast rörde på huvud och svans när jag pratade med honom.
 
Jag har inte sett eller känt någon fästing på honom,
men det är klart.. han kan ju ha haft någon ändå.
Fast å andra sidan så är det väl inte så mkt fästingar här uppe (Jämtland) ännu, även om det ökat dom senaste åren.
 
Dom "måste" inte skaka...fast händer det igen så är det nog lika bra att kolla upp honom ordentligt..eller ring djsj och hör om dom kanske kan ha nån förklaring....
 
Det kan inte ha varit en liten hjärnblödning eller så? Eller om det är propp som går förbi...

Min grannes katt fick det och han kunde helt plötsligt ramla ner från en stol eller nått. Sen var allt bra tills nästa gång. Veterinären hade sagt att så länge det är små anfall så görs inget.
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 588
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Vi har en rottis blandning på snart 8 år, han har alltid varit en väldigt snäll hund och aldrig morrat åt någon i sin familj. Han har...
2
Svar
39
· Visningar
4 738
Senast: Berin
·
Övr. Hund Joker har varit dålig i magen några dagar.. och idag kan man stundtals knappt klappa honom utan att han gnäller till :( Det är...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Sablar22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp