Bukefalos 28 år!

Våran gamling har blivit sur....

Sv: Våran gamling har blivit sur....

Hade det varit min hund, som både haft anfall, haft ont, inte längre svarat på behandling (ni har ändå försökt behandla honom ett år nu) morrat åt mig vid endast beröring, samt förlorat muskler etc nu, hade han inte levt längre. Det är ansvaret man har som djurägare och också det privilegiet våra fyrbenta vänner har, med har ansvarsfulla ägare.

Varma kramar.
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

tack för dina erfarenheter.

Att hålla honom lugn är svårt då han fortfarande gillar att röra på sig, just då märker vi inget av hans smärta.
Det kommer senare efter promenaderna. Det konstiga är att han fortfarande VILL röra sig, är han med i stallet på kvällen busar han som en liten valp FAST han kan halta.

Under sommaren har han ju varit smärtfri med nu har det sakta blivit värre igen. Han är öm för beröring just nu men det har inte gått så långt som sist gång att han morrar, men han är vaksam.
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Han har ju varit smärtfri i vår/sommar, smärtan har kommit smygande nu de sista månaderna.

Nu står vårat hopp till att han kommer att må bra igen med hjälp av Rimadyl.

Annars finns det ju tyvärr inte så mycket att välja på.
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Närmaste sim finns drygt 8 mil härifrån så det blir ohållbart att åka..... kanske en gång per vecka men det lär ju inte räcka för ett resultat.

Det är just detta jag också är inne på att han ändå har rätt att få bli gammal. Inte ha ont, givetvis. Men vara lite skruttig :confused:

Han är ju fortfarande pigg och livlig. När jag tar fram träningsväskan för att träna med den yngre hunden sitter han som klistrad vid mitt ben. Han gör momenten noggrannare än vad han någonsin gjort tidigare.
Men sen efter ett pass ÄR han skruttig även om jag tar det ganska lugnt med han.

Svårt att avgöra.

*håller tummarna för att rimadylen hjälper honom igen*
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Ett Back on track-täcke kanske skulle kunna hjälpa honom under vintern, med tanke på att han verkar ha mått bra under sommaren? Kyla tar ju hårt på stela gamla leder.

Får han något glucosamintillskott?

Sen kan man ju faktiskt ta och begränsa hans möjligheter till att "tokspringa" i skogen, inte ska man sluta med promenaderna men han kanske får stå ut med att han inte får springa lika mycket. Det kan tyckas taskigt och en begränsning av hans livskvalitet, men jag tycker det är stor skillnad på om hunden inte orkar gå på promenad längre jämfört med att man bara begränsar hur mycket han får "röja omkring" under promenaden. Om så pass enkla medel kan göra att han mår bättre så skulle jag definitivt testa det.

Håller magen för Rimadyl och han mår bra på det så kan man väl tänka sig att han får det åtminstone under vintern, eftersom det förmodligen är jobbigare för honom då, sen kanske man kan sätta ut Rimadylen under vår/sommar. Och kan han gå ner några kilo skadar det ju definitivt inte, ifall han nu ligger på gränsen till att väga för mycket.

Kolla också med en hundfysioterapeut om det här med simningen; en gång i veckan är kanske bättre än ingen gång alls.

Sen var jag bara tvungen att lite kort kommentera det här med morrningar - en hund som morrar för att förmedla att den inte mår bra har i mina ögon inte gjort något fel. Sen får veterinärer tycka vad de vill - ärligt talat är många veterinärer duktiga på fysiska problem hos hundar men kan inte så mycket om hundars beteende. En morrning är ju en avståndsökande signal; den säger "låt bli mig, jag har ont, jag vill inte bli klappad/kramad" och om man skulle avliva en hund för att den talade om att något är fel, ja då tycker jag att man är ganska fel ute....

Lycka till med "gamlingen"!
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Rimadylen hjälper honom och han blir helt klart piggare, iaf en seger.

Men under julhelgen har han blivit dålig, vet inte hur jag ska beskriva det men han verkar orolig.
Han sitter och stirrar på oss samt verkar lite förvirrad, vill ut, sen in och ut igen så håller det på.
Har sista nätterna sovit hos oss på övervåningen vilket inte alls är likt honom då han inte har gillat att gå upp för trappan sista åren.
Han har svårt att komma till ro och verkar orolig men INTE öm i kroppen, rör sig bra och äter som han skall, kanske inte rikigt med samma aptit men han äter. verkar nästan lite dement :confused:
Skiter och kissar som han skall men är lite lös i magen, hade bajsat inne i natt.
Kanske har rimadylen skadat magen? eller har han fått en propp? (han ser inte annorlunda ut)
Förra veckan efter bad fick han hotspot som vi behandlat men de är inte helt läkta än men inte kan det påverka honom så mycket, eller kan det klia så?

I morgon skall han till veterinären men vi har inte ansett att det varit så akut att vi behövt att åka in under helgen även om något helt klart är FEL, men vad? Givetvis åker vi in om han blir sämre.
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Fy, jag känner på mig att något är fel :cry: rikigt fel.

Klockan 14.15 skall vi vara hos veterinären, snälla håll tummarna för att vaterinären hittar något behandlingsbart.

:cry::cry::cry:
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Oj oj! Tänker på dig och håller en tumme!! PM:a gärna om det blir jobbigt!
Heder åt dig som tar dig iväg med din gamling, jag vet alltför många som stoppar huvet i sanden!

Kram från askaplaska och gammel-Åda
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

När veterinären kikade i örat hade han en kraftig öroninflamation (som jag missat :crazy:) så vi beslutade att behandla det samt hans hotspot för att kunna utesluta att han regerade på detta vis pga av smärta och klåda.

*hoppas hoppas hoppas*
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Öroninflammationer kan påverka mycket, min ena hund är öronhund och det påverkar henne i så mycket mer än i öronen.

Och din hund är ju faktiskt inte så hiskeligt gammal, bara 8 år;)
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Nej så jättegammal är han faktiskt inte han blir 9 nu i mars,:o men det känns som om han är jättegammal så han varit dåligt i kroppen och lederna länge...
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Det verkar som om medicinen fungerar och han verkar må mycket bättre :bump: JIPPI, hoppas nu bara att det fortsätter att gå åt rätt håll.

Har idag införskaffat ett rikigt bra täcke till honom så att han håller sig varm när vi är ute, temeraturen ligger just nu på -22 :eek:
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Åh så skönt att vet. hittade vad som var fel och att det inte var något jättekomplicerat!

Täcke är nog väldigt bra för äldre, lite stela hundar i så'n kyla.

Hoppas att det fortsätter i rätt riktning; jag har själv en "gamling" hemma, som nyligen fyllde 9, och man hoppas ju få ha kvar dem i många år till.
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Nu har han återigen fått ont :cry:

Han är fortfarande villig att röra sig men halt, är vaksam när någon kommer snabbt emot honom då han verkar vara rädd om sin kropp.
Ligger han i soffan händer det återigen att han kan morra om någon "puttar" till honom.

Han har ont men verkar ändå ha livsgnistan kvar. Riamdylen och cortisonet verkar inte längre ge något bra resultat. Det är svårt för en hund att bli gammal och ha ont i vårt hus med sju barn som ständigt är i gång.

Eftersom jag är rädd för att ha ska bita om någon ramlar över honom eller liknande är han mestadels i äldsta sonens rum och sen med resten av famlijen när de små barnan lagt sig.

Jag vet inte kanske är det dags nu :cry::confused:
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Ni har ju behandlat honom så länge nu. Även om han stundtals har mått bra på medicin så kanske det är dags att låta honom slippa sitt lidande?

Jag förstår att det är jättejobbigt, men om han inte längre är smärtfri på medicin så skulle jag låta hunden somna in.

Kramar!
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Vad jobbigt för dig! :( Men du har nog rätt i att det kanske är dags? Även om han inte skulle ha ont hela tiden så verkar han på din beskrivning hela tiden vara på sin vakt för att skydda sin kropp. Som du skriver så påverkas ju hundens livssituation väldigt mycket att inte riktigt kunna slappna av.
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Jag tycker det låter som ni har gjort det ni kan. Han har ont, behandlingen funkar inte, att låta honom gå och ha ont är inte snällt mot hunden. Ni har ett ansvar som djurägare, att se till att han mår bra och han verkar inte längre må bra. Ni har ju fått några extra år och det låter som att det är dags.

Det är fruktansvärt, men tyvärr ett beslut man som djurägare måste ta. Det är livets gång, men det betyder inte att det inte är jobbigt.
Styrkekramar!
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Det här med livsgnistan är jättesvårt att se och avgöra på en hund tyvärr.

Ni har snart behandlat i två år med lite olika resultat, men han får ont tillslut igen. Jag tycker nog ni har försökt och behandlat nog nu, det är kanske dags att låta honom vandra vidare =/
 
Sv: Våran gamling har blivit sur....

Om din hund inte svarar på medicinen längre så ska du nog uppsöka veterinär ganska snart. Att han ska behöva bli instängd för att få lugn och ro och du ska kunna slappna av för att du annars är rädd att han ska bita någon är väl ingen bra lösning? Tyvärr verkar den bästa lösningen vara att låta din fina vän få somna in nu innan det händer en olycka. :( Jag tror inte att veterinären har någon annan medicin att skriva ut åt honom för att få honom smärtfri.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 281
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 374
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 750
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
3 421
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp