Vad händer efter Corona?

I Palmeutredningen tyckte de som utredd ett visst spår att det var det mest troliga. Samma tendenser finns i den här tråden. Folk ser sina tidigare politiska intressefrågor och personliga orosmoln som de punkter som kommer drabbas mest negativt. I den statsvetenskapliga forskningen finns det inte särskilt mycket stöd för mycket av det som sagt hittills.

Fast det är inte så konstigt att oron handlar om att man är orolig för att det man tycker är bra med världen ska minska i betydelse. Jag ser inte värst många tvärsäkra uttalanden utan det handlar mest om spekulationer - vilket trådstarten bjöd in till.

Jag ser exempelvis stora risker med att vi kommer att få dras med en efterhängsen tid av nationalism, protektionism och ”starka ledare” som ska ta hand om sina länder, vilket skulle kunna försvaga och försämra världen enormt och skapa stora konflikter. Men jag kan inte påstå att det är en obeveklig följd av det som händer. Bara en orosvädring.
 
Min förhoppning är att vi lär av Finland, mitt andra hemland, som ser ut att klara den här krisen betydligt bättre än vi gör. Sverige och Finland har historiskt starka band och Sverige har tidigare setts som lite av ett storebrorland till Finland men numera är det på många områden tvärtom.
 
Min förhoppning är att vi lär av Finland, mitt andra hemland, som ser ut att klara den här krisen betydligt bättre än vi gör. Sverige och Finland har historiskt starka band och Sverige har tidigare setts som lite av ett storebrorland till Finland men numera är det på många områden tvärtom.

Lite tidigt att skriva historia än, och dessutom dra slutsatser om vad som gav skillnaden och utöver det anta att samma åtgärder hade givit liknande resultat under andra förutsättningar . Men jag är fortfarande lite avundsjuk på att Finland som enda land i Norden förstod hur man bygger ett valutasamarbete.
 
Frågan är vad för typ av kriser som det är relevant att titta på för att fundera över hur situationen kommer att se ut och vilka åtgärder som behövs för att mildra negativa effekter?

Jag tror att nationalekonomen Stiglitz kan ha rätt i att vi inte kan förvänta oss att vi bör agera som om det primärt är en finanskris. Det är inte en fråga om minskning i den aggregerade efterfrågan. Skulle efterfrågan öka så skulle ändå inget ske eftersom marknader står stilla på grund av karantän och social distansiering.

Möjligtvis kan man se fler likheter med en krigssituation av typen andra världskriget (obs fler likheter, inte att situationen är densamma). Efterfrågan av varor och tjänster har i realiteten inte sjunkit. Folk vill gå på restaurang, klippa håret, osv. men isolering och social distansiering sätter balansen mellan utbud och efterfrågan ur spel. Samtidigt behöver staten gå in med enorma summor pengar för att bekosta hanteringen av viruset och dess konsekvenser vilket ökar statsskulden. Detta är naturligtvis en situation som kan leda till en mer ”klassisk” finanskris när och om folk inte kommer att kunna betala sina lån och om arbetslösheten blir stor och långvarig. Men det är väl det som svenska staten försöker förhindra med alla räddningspaket.

Dock ger det heller inget enkelt svar på vilka effekterna blir.

Går vi till USA och andra världskriget så var det paradoxalt nog det senare som fick stopp på depressionen i och med att USA fick öka den inhemska produktionen, framförallt inom krigsindustrin. Aldrig tidigare har tillväxtökningen varit så stor som efter andra världskriget - vilket naturligtvis kan förklaras i stor utsträckning av den snabba teknikutvecklingen (men den är direkt en konsekvens av WW2).

Går vi istället till balkankriget så resulterade det istället upplösning av ekonomiska och politiska unioner som förstörde den ekonomiska utvecklingen av regionen. Samma sak med kosovokrisen som ledde till ekonomisk stagnation.

I ett bästa scenario - jag känner för att vara positiv idag - så kommer detta att leda till ett paradigmskifte där vi ifrågasätter den extrema marknadsekonomin och new public management, att det skapas nya typer av utbud som är kompatibla med social distansiering och isolering (konstvärlden är jättesnabb här, jag tror många marknader kommer inspireras av detta). Som ett resultat av nya produktionsmodeller så kommer vår produktion på sikt också bli mer klimartsmart. Summa summarum: Vi har sagt länge nu att det bara är enskilda marknader som kan påverka klimatkrisen. Nu finns chansen eftersom man behöver kringgå det som rubbar balansen mellan utbud och efterfrågan genom att skapa ett utbud som vi i tider av social distansiering och isolering inte bara kan efterfråga, utan också konsumera.

Vidare tror jag att det kommer att bli ett skifte från att lyssna på hårdnackade libertarianer som vill reducera statens makt. Staten behöver, makt, resurser och möjligheter. Det blir extremt tydligt i situationer som dessa. Påreglering istället för avreglering. Det kommer att bli det nya svarta!
 
Senast ändrad:
Det som är intressant är att det verkar slå hårdast i storstadsregioner. I den lilla staden så konstaterar man visserligen att det är tufft att vara småföretagare men ställer om och hittar lösningar. Alla matställen erbjuder nu matlådor och hemkörning, att små butiker som inte tillhör någon kedja erbjuder hemkörning av varor. Det finns en anda av att det här tar vi oss igenom.

I min bekantskapskrets rullar jobb och liv på, pratade med en mäklare i går, de säljer hus för fullt, de ser ingen nergång. Självklart kan den komma men man behöver nog komma ihåg att det finns en hel del områden som går för högtryck.

De ställen som har permitterat har gjort det pga av att de saknar grundmaterial. Dvs järn, stål osv Det börjar dra igång svenska bruk men de har inte tillräckligt hög kapacitet. Men det fungerar till reservdelar och hålla igång verksamheten på låg nivå. Sverige har visat att man är bra på att ställa om verksamheter, handsprit kommer från absolut vodka och andra bryggerier, järnverk dras igång och små företagare hittar andra lösningar för att nå sina kunder.

Ja jag tror det kan bli tufft men katastrof nej, tog vi oss igenom spanska sjukan och tbc så tar vi oss nog igenom det här också.

Jag har liknande spaning. Vårt företag jobbar med kunder över hela landet och utanför Stockholm syns minst oro - ingen nyinvesterar nånstans iofs :( men deras produktion fortsätter antingen som vanligt eller så har de också ställt om och gör produkter riktade till sjukvård mm. Vi vet också av erfarenhet att de kunder på landsbygden har många ben att stå på och en kreativitet som är oustanding
 
I Palmeutredningen tyckte de som utredd ett visst spår att det var det mest troliga. Samma tendenser finns i den här tråden. Folk ser sina tidigare politiska intressefrågor och personliga orosmoln som de punkter som kommer drabbas mest negativt. I den statsvetenskapliga forskningen finns det inte särskilt mycket stöd för mycket av det som sagt hittills.
Vilken statsvetenskapliga forskning syftar du på?

Varför tror du att "vi" som är intresserad av att delge våra personliga gissningar är experter i frågan?
Tråden heter Vad händer efter corona? Och ingen - absolut ingen kan göra annat än gissa, inte ens experterna.
 
Jag har liknande spaning. Vårt företag jobbar med kunder över hela landet och utanför Stockholm syns minst oro - ingen nyinvesterar nånstans iofs :( men deras produktion fortsätter antingen som vanligt eller så har de också ställt om och gör produkter riktade till sjukvård mm. Vi vet också av erfarenhet att de kunder på landsbygden har många ben att stå på och en kreativitet som är oustanding

Ja jag kan säga att jag är imponerad av det jag har sett hittills i kreativitet bland många småföretagare i min bygd. En del har verkligen förmågan att tänka utanför boxen...
 
Jag hoppas att krismedvetenheten ökar hos det svenska folket men även statsmakten
Att det är bra att ha beredskapslager och kunna klara sig ett tag utan att behöva handla
Visst är det mindre folk på "min" lunchrestaurang men de har utkörning och mycket mer matlådor som folk köper med sig
 
Min oro ligger nog främst i hur US (inte) hanterar krisen och vilka strömmningar och kriser det kommer att ge upphov till, och hur det spiller över i resten av världen. Minskar USAs efterfrågan och köpkraft globalt på en längre sikt så kommer det såklart ge efterdyningar över hela världen och alla industrier.
Oron att vi repeterar historien från 1900 talet finns där

Med en positiv hatt så ger Corona möjlighet till storskalig omställning, till en ökad respekt för beredskap och nationell säkerhet (vad händer eg. när hela världen är beroende av skyddsutrustning producerad i Kina) på både nationell och individuell nivå (Kanske inte helt illa att ha två veckors konserver hemma i skåpen) och att regeringar investerar i "Green New Deal" program för att stimulera ekonomin och accelerera omställningen till grön ekonomi.
Jag vill se unga, liberala och socialdemokratiska ledare ta större plats runt om i världen, i parlament som i NGOs.
 
Jag tror turismen kommer ändra sig nämnvärt. Cruisebåtar blir kanske inte lika populärt, känner iaf inte själv att det lockar och tänker på de stackare som suttit fast ute på havet med sjuka medresenärer. Tror kanske vi kommer resa kortare, både när det gäller i distans och antal dagar. Tror att helgresor kan blir ännu mer populära, men också att man har semester hemma/i det egna landet ist för utomlands. Tror kanske också var vi vill resa kommer ändras, mindre människor kommer lockas av storstadssemestrar, vi kommer vilja komma ut och ha fina naturupplevelser. Vi kommer vilja hitta tillbaka till våra ursprung och känna en tillhörighet och närhet till det som vi har nära.

Ekonomin kommer säkert styra vad vi vill göra på semestern. Det blir mindre lyx och fancy middagar på dyra hotell. Vi kommer få mer fokus på möten mellan människor och genuina upplevelser som vi bär med oss hem.

Jag hoppas att företag på små orter får en uppsving och att det öppnas upp för möjligheter till nya innovationer och företagsideer, att vi får en annan typ av konsumtion där vi gör mer medvetna val som i sin tur påverkar produktion och kvalite. Detta var ju på tal och man såg trender, om än något svaga, innan allt det här, men nu får flera upp ögonen och kommer att ställa krav.
 
Vilken statsvetenskapliga forskning syftar du på?

Varför tror du att "vi" som är intresserad av att delge våra personliga gissningar är experter i frågan?
Tråden heter Vad händer efter corona? Och ingen - absolut ingen kan göra annat än gissa, inte ens experterna.

Du missade poängen. Jag har inte påstått att de som delgett sina personliga gissningar är experter i frågan, utan påpekande att många utav gissningarna är ganska ogrundade och verkar vara baserade på deras politiska hjärtefrågor.
 
@cirkus och @Snurrfian hur tänker ni att företagen i storstadsregionerna gör då? Sätter sig på rumpan och tjurar? :D
Jag pratade med mamma som bor i Stockholm, hon hittade ingen restaurang som erbjöd matlådor, mataffären erbjöd visserligen utkörning men till högre kostnad än tidigare. Vilket gör att hon ändå måste ut och handla. Hon funderar på att flytta till sommarstugan eftersom bygden där samlar ihop sig och gör det enkelt att få hjälp. Längre till affärer, men det finns en upparbetad verksamhet att hjälpa varandra att få hem varor.
 
Jag är djupt oroad för vad som händer med demokratin efter Corona. Med hänvisning till Corona så tillskansar sig ledare både i Europa och övriga världen mer makt. Det värsta exemplet i Europa tycker jag är Ungern. Där får nu Orbán styra med dekret så nu kan regeringen där styra enväldigt utan att fråga parlamentet och det på obestämd tid. Så i princip har man ju infört diktatur på obestämd tid. Orban har väl uttalat att det inte kommer att missbrukas men jag vet inte om jag tror på det riktigt.

I andra länder har det ju gjorts andra saker med utegångsförbud och starka restriktioner av hur människor får röra sig ute, dock har jag väldigt svårt att se att demokratin skulle vara hotad i t.ex. Frankrike där finns det ju viss tradition av revolution och demonstrationer och jag tror knappast makten där skulle kunna komma undan med att t.ex. restriktioner för hur människor ska få röra sig blir kvar efter coronakrisen.

Kina har ett rigoröst övervakningssystem av medborgarna och jag tror inte det kommer att försvinna efter Corona, i Israel har Netanyahu stängt landets domstolar, ajournerat parlamentet och övervakar också medborgarna via mobiltelefoner.

I Polen har man infört undantagstillstånd resten av året och parlamentet är satt på undantag. Dessutom vill de som har regeringsmakten genomföra valet den 10 maj trots att möjligheten till valmöten i princip är borta och oppositionens möjligheter att nå ut är minimala för att inte säga obefintliga. Dessutom så kommer många polacker troligtvis vara i karantän utan möjlighet att rösta.

Detta är bara ett axplock av länder som har infört olika lagar och regler och det finns säkert fler exempel. Jag känner mig ganska bedrövad över denna utvecklingen just nu. Vad tänker ni andra?
 
Fast han gubben Orban är bara ett snäpp under stollen Trump, men man kan inte säga annat än att han är snabb i tanke o handling, har han bestämt något så sker det NU.
Ungrarna själva verkar inte så oroade (jag har massor med HU vänner)
 
Fast han gubben Orban är bara ett snäpp under stollen Trump, men man kan inte säga annat än att han är snabb i tanke o handling, har han bestämt något så sker det NU.
Ungrarna själva verkar inte så oroade (jag har massor med HU vänner)
Jag har flera ungerska vänner som flyttat från Ungern pga det politiska läget. De är från Budapest och medvetna om hur illa det kan bli, på landsbygden är det värre med insyn i politiken tyvärr då de bara får ta del av propagandan.
 
Jag pratade med mamma som bor i Stockholm, hon hittade ingen restaurang som erbjöd matlådor, mataffären erbjöd visserligen utkörning men till högre kostnad än tidigare. Vilket gör att hon ändå måste ut och handla. Hon funderar på att flytta till sommarstugan eftersom bygden där samlar ihop sig och gör det enkelt att få hjälp. Längre till affärer, men det finns en upparbetad verksamhet att hjälpa varandra att få hem varor.

Märkligt, jag tycker att de flesta erbjuder matlådor/utkörning?
Dock är det ju inte maten som tex krogarna tjänar pengar på. De går säker plus minus noll i stort sett på maten redan tidigare.
 
Jag pratade med mamma som bor i Stockholm, hon hittade ingen restaurang som erbjöd matlådor, mataffären erbjöd visserligen utkörning men till högre kostnad än tidigare. Vilket gör att hon ändå måste ut och handla. Hon funderar på att flytta till sommarstugan eftersom bygden där samlar ihop sig och gör det enkelt att få hjälp. Längre till affärer, men det finns en upparbetad verksamhet att hjälpa varandra att få hem varor.

Jag bor också i Stockholm och det är inte min uppfattning alls. Många restauranger har ställt om till matlådor och hemkörning. Tittar man bara i appen Foodora så är det plötsligt ett stort utbud av restauranger med gratis hemkörning som annars kostar en slant. Vi har en lista i trapphuset där vi skrivit upp våra telefonnummer om personer i riskgrupper behöver hjälp med att handla och det är många som skrivit upp sina nummer där. Mitt eget jobb som drabbats hårt av krisen håller nu på att digitalisera 300 utbildningar inom loppet av ett par veckor som annars skulle ha hållits i vanligt klassrumsformat, och jag vet många andra företag som nu försöker ställa om på väldigt kort tid för att kunna anpassa sig och överleva.

Jag bor ju inte på bygden men är med i grupper gällande områdena kring vår stuga och jag ser ingen skillnad på hur man agerar där eller här. Det ser ganska likadant ut, vad jag kan se. Region Stockholm består ju också av över 2 miljoner människor så generaliseringar kring hur det fungerar eller hur folk agerar här blir svårt. Vissa områden har sannolikt mer hämtmat än andra. Men jag vet inte, jag är bara trött på pratet om att i Stockholm hjälper vi inte varandra. Vi är väl mer anonyma för varandra i och med att vi är så förbaskat många och då blir det kanske lättare att någon hamnar i skuggan, än i en by där alla vet att Siv 82 år bor på Långsjövägen 31. Men vi bryr oss i allra högsta grad och försöker hjälpa varandra, och vad jag kan se ställer vi om våra verksamheter i en snudd på desperat hastighet. Sen om det skiljer sig från bygden och mindre städer, generellt, vet jag inte. Men jag har ju svårt att tro att företag i storstäder överlag skulle ha svårare att anpassa sina verksamheter, eftersom det vanligtvis är mycket både snabbrörlighet och innovation i storstäder.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 283
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 718
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp