Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför ska ministrar åka på skidsemester och göra onödiga inköp i gallerior och köpcentrum när vårdpersonalen inte får göra det eller fira jul med sina familjer. Dom fick heller ingen sommar semester. Hyckleri är vad det är. Ett fiasko. Å så säger statsministerns pressekreterare att Stefan inte svarar på frågor idag. Han får väl för fan jobba övertid då precis som vårdpersonalen gör
 
Ja det hade man kunnat räkna ut men frågan är varför det ens är något som media betalar för. "Stoppa pressarna Statsministern gick in i en tom affär", på riktigt :confused:. Det här året har fått mitt förtroende för media att störtdyka eftersom de endast verkar var ute efter klick och att driva en agenda. Journalister är inte den yrkesgrupp som imponerat mest på mig utan snarare tvärt om.
Media lever på katastrofer
 
Varför ska ministrar åka på skidsemester och göra onödiga inköp i gallerior och köpcentrum när vårdpersonalen inte får göra det eller fira jul med sina familjer. Dom fick heller ingen sommar semester. Hyckleri är vad det är. Ett fiasko. Å så säger statsministerns pressekreterare att Stefan inte svarar på frågor idag. Han får väl för fan jobba övertid då precis som vårdpersonalen gör

Så du menar att vårdpersonalen inte fått någon sommarsemester-alls?

För övrigt så är det inte förbud på o handla, det får alla göra det är fritt val om man utsätter sig för det-faktiskt. Och stadsministern o co tyckte väl att " det kanske inte är så farligt med den där coronan ändå" och drog o handlade mm.

Men det rimmar såklart illa med vad han står och mästrar svenska folket med i sina tal. Blir man petad för en toblerone så smäller det här högre enligt mig.
 
Alltså hysterin är ofantlig. Varför är just den här, relativt ofarliga, sjukdomen så oerhört viktig så man ska börja med den typen av krav? Proportionerna har definitivt försvunnit helt och hållet.


Jag håller med dig helt.
Men egentligen är det inte så konstigt, betänk hysterin över svininfluensan när 1 person dog i England( tror jag det var). Och allt som allt till slut 27 st i Sverige.

Problemet är såklart att sjukvården-där det drabbar- går på knäna, men det är inte konstigt, de låg på gränsen innan med vad de klarade av, ALLA viste att om ngt sådant här kommer så blir det kaos , överbelastning och mkt slitsamt på personalen. Det fanns ju inget att ta av.
 
Har folk med medicinsk bakgrund lättare för att förhålla sig till 1,5 till 2 meter? Jag hade ingen aning om att man tränade på avståndsbedömning i sådana yrken. Eller om det nu är minnet du syftar på, att de har lättare att minnas.

Klart de som börjar blanda in andra skydsavstånd som giftormar och nedfallan elledningar de kan får problem, men kan man inte skilja på virus och en giftorm har man onekligen problem.
Personer med medicinsk bakgrund kan göra mer välgrundade bedömningar eftersom de har mer koll på virus, bakterier och människofysiologi. Själva avståndsskattningen finns det säkert personer sysselsatta inom andra yrkesområden som gör bättre.

Mina exempel som du uppenbarligen tycker är löjliga gav jag för att visa att det behövs fackkunskaper för att veta vilka avstånd som är säkra. Särskilt med tanke på att det lär vara helt säkert ur smittskyddssynpunkt med en chaufför och en passagerare i en stor buss. Samhällsekonomiskt och praktiskt är det vansinne.
 
Personer med medicinsk bakgrund kan göra mer välgrundade bedömningar eftersom de har mer koll på virus, bakterier och människofysiologi. Själva avståndsskattningen finns det säkert personer sysselsatta inom andra yrkesområden som gör bättre.

Mina exempel som du uppenbarligen tycker är löjliga gav jag för att visa att det behövs fackkunskaper för att veta vilka avstånd som är säkra. Särskilt med tanke på att det lär vara helt säkert ur smittskyddssynpunkt med en chaufför och en passagerare i en stor buss. Samhällsekonomiskt och praktiskt är det vansinne.
Alltså, hur mycket välgrundade medicinska bedömningar gör den genomsnittlige microbiologen, läkaren, sköterskan när det gäller att hålla avstånd från någon random människa/trängsel? Vilka analyser hinner de göra?

Jag är övertygad om att mina bedömningar är likvärdiga, håll helst långt avstånd, i synnerhet inomhus och där det är dålig ventilation, helst minst 2 meter, men så långt det är praktiskt möjligt. Undvik helst helt att komma nära någon du inte lever med.
 
Alltså, hur mycket välgrundade medicinska bedömningar gör den genomsnittlige microbiologen, läkaren, sköterskan när det gäller att hålla avstånd från någon random människa/trängsel? Vilka analyser hinner de göra?

Jag är övertygad om att mina bedömningar är likvärdiga, håll helst långt avstånd, i synnerhet inomhus och där det är dålig ventilation, helst minst 2 meter, men så långt det är praktiskt möjligt. Undvik helst helt att komma nära någon du inte lever med.

Ja, för vissa har det verkligen visat sig vara likställt med hjärnkirurgi. Varför göra det enkelt (håll bara avstånd, för fan) när en kan göra det svårt (ifrågasätt vilket avstånd, tjafsa om cm och grund för regler etc).

Är bortom tvivel säker på att om alla följt de regler som kommuniceras hade vi inte varit i den här knipan nu. Sjukvård där det inte finns platser och personal, smitt-tryck vi inte längre kan bemästra eller stoppa.
 
Ja, för vissa har det verkligen visat sig vara likställt med hjärnkirurgi. Varför göra det enkelt (håll bara avstånd, för fan) när en kan göra det svårt (ifrågasätt vilket avstånd, tjafsa om cm och grund för regler etc).

Är bortom tvivel säker på att om alla följt de regler som kommuniceras hade vi inte varit i den här knipan nu. Sjukvård där det inte finns platser och personal, smitt-tryck vi inte längre kan bemästra eller stoppa.
Det är i och för sig inte helt säkert, jag tror vi varit i mindre knipa men jag tror covid viruset i vissa situationer sprider sig extremt lätt. Det är en oberäknelig rackare.

Men ja visst är det "fantastiskt" att vissa anser att det krävs yrkesskicklighet för att klara av att göra bedömningen "håll avstånd så gott det går" men var inte absurd, några meter räcker för det mesta om miljön inte är mycket krävande.
 
Så du menar att vårdpersonalen inte fått någon sommarsemester-alls?

För övrigt så är det inte förbud på o handla, det får alla göra det är fritt val om man utsätter sig för det-faktiskt. Och stadsministern o co tyckte väl att " det kanske inte är så farligt med den där coronan ändå" och drog o handlade mm.

Men det rimmar såklart illa med vad han står och mästrar svenska folket med i sina tal. Blir man petad för en toblerone så smäller det här högre enligt mig.
Men han har ju själv sagt att man inte ska gå i gallerior och köpcentrum för det är allvar nu. Däremot har han inte sagt att gå gärna i gallerior och köpcentrum MEN håll då avstånd.

Om han nu tycker att det inte var så farligt då behöver heller inte folket vaccinera sig.

Genom att inte vaccinera mig protesterar jag mot hans och regeringens hyckleri.
 
Men han har ju själv sagt att man inte ska gå i gallerior och köpcentrum för det är allvar nu. Däremot har han inte sagt att gå gärna i gallerior och köpcentrum MEN håll då avstånd.

Om han nu tycker att det inte var så farligt då behöver heller inte folket vaccinera sig.

Genom att inte vaccinera mig protesterar jag mot hans och regeringens hyckleri.
Och vilken protest sedan! Hoppas du att du rentav dör av Covid-19 för att knäppa regeringen på näsan?
 
Det är ju inte bilarnas medborgarskap det handlar om ;). Jag har dansk bil och är ändå välkommen till Sverige, eftersom jag är svensk medborgare. Inte för att jag åker till Sverige, men jag kan göra det. Helt lagligt. De kan ju också vara bilpendlare (arbetspendling är väl fortfarande tillåtet?). Jag ser svenskregistrerade bilar i DK varenda dag. Antar bara att de har en anledning till att vara här :idea: .
Ja fast nu bor jag långt från gränsen och vet att det är danska medborgare. Sedan ser jag även namnen på dom som hyr stuga på campingen. Men ska tänka på och uttrycka mig tydligare så folk förstår.
 
trängsel?
Skärmklipp.PNG
 
Så du menar att vårdpersonalen inte fått någon sommarsemester-alls?

För övrigt så är det inte förbud på o handla, det får alla göra det är fritt val om man utsätter sig för det-faktiskt. Och stadsministern o co tyckte väl att " det kanske inte är så farligt med den där coronan ändå" och drog o handlade mm.

Men det rimmar såklart illa med vad han står och mästrar svenska folket med i sina tal. Blir man petad för en toblerone så smäller det här högre enligt mig.
Finns personal som inte har fått sin sommar semester, ja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp