Bukefalos 28 år!

Vad händer egentligen när man blir utförsäkrad?

Ramona

Trådstartare
Om 4 veckor (på dagen) kommer jag att avsluta mitt nuvarande jobb. Det är helt självvalt. Jag är inte medlem i något fack eller någon a-kassa, så ni behöver inte tänka på det. Jag har pengar att leva av ett tag, så jag tänkte ta ett par månader helt ledigt från jobb, anställningar och sådana ting för att samla ihop mig själv, få tid att skriva klart min uppsats, samt rida in en av mina hästar.

Jag borde ju egentligen veta vad som händer, men jag vet ärligt talat inte det. Men vad händer nu när jag officiellt blir arbetslös? Folk försöker skrämmas med att jag ju blir utförsäkrad, men vad innebär det exakt? Förlorar jag min SGI-poäng? Pensionen fattar jag ju eftersom jag inte har någon tjänsteinkomst under tiden jag är ledig.

Hur farligt är det egentligen? Min mamma har inte jobbat många timmar i sitt liv och hon har ju ändå haft ett bra liv vad gäller allt samhället har att erbjuda, trots att hon och pappa levt på hans inkomst.
 
Jag tänkte ringa till Försäkringskassan, men jag hamnade på plats 78 i telefonkön. Orka.
 
Jag har för övrigt också sagt upp mig "utan skydd" en gång, och det hände cirka INGENTING farligt av det, mer än att jag blev uttråkad efter ett tag.

Om du inte vill/kan få a-kassa (eller andra pengar från annan myndighet eller instans) eller är/blir sjukskriven och blandar in försäkringskassan så har du inga direkta skyldigheter heller, du är du liksom bara fri. Du missar några månaders tjänstepension, men annars är det ju helt lugnt.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Om 4 veckor (på dagen) kommer jag att avsluta mitt nuvarande jobb. Det är helt självvalt. Jag är inte medlem i något fack eller någon a-kassa, så ni behöver inte tänka på det. Jag har pengar att leva av ett tag, så jag tänkte ta ett par månader helt ledigt från jobb, anställningar och sådana ting för att samla ihop mig själv, få tid att skriva klart min uppsats, samt rida in en av mina hästar.

Jag borde ju egentligen veta vad som händer, men jag vet ärligt talat inte det. Men vad händer nu när jag officiellt blir arbetslös? Folk försöker skrämmas med att jag ju blir utförsäkrad, men vad innebär det exakt? Förlorar jag min SGI-poäng? Pensionen fattar jag ju eftersom jag inte har någon tjänsteinkomst under tiden jag är ledig.

Hur farligt är det egentligen? Min mamma har inte jobbat många timmar i sitt liv och hon har ju ändå haft ett bra liv vad gäller allt samhället har att erbjuda, trots att hon och pappa levt på hans inkomst.
För att bevara SGI så anmäler du dig arbetslös på AF första dagen.
Du måste nog dit på ett litet möte men sen behöver du inte göra så mycket mer under tiden eftersom du inte har akassa
 
Har du lätt för att hitta ett nytt jobb sen så är det inga problem, annars kan jag tänka mig att det kan vara besvärligt när pengarna är slut...
 
Jag gjorde ett medvetet val under en föräldraledighet som gjorde att min SGI nollades.

Men den info jag fick var att när jag började arbeta igen så blev den återställd från dag 1. Jag kan inte svara på om det är så för alla, eller om jag uppfyllde något särskilt kriterie för det.

Den risk jag tog var alltså att min ersättning jag fått om jag blev sjuk under min tid hemma hade varit väldigt låg. Men jag kände mig inte det minsta stressad över det, sjuk är jag EXTREMT sällan och hade det hänt hade jag en man med arbete så vi hade ändå klarat oss.
 
För att bevara SGI så anmäler du dig arbetslös på AF första dagen.
Du måste nog dit på ett litet möte men sen behöver du inte göra så mycket mer under tiden eftersom du inte har akassa
Sanning med modifikation. För att skydda sin SGI via AF måste man vara "aktivt arbetssökande", annars skriver de ut dig. Nu är det inte särskilt betungande visserligen, men kan vara nog så omständigt att ha med AF att göra.

@Ramona om du jobbat sammanhängande minst 6 mån innan nu, så är din SGI skyddad i 3 månader utan att du behöver göra någonting. Tänkte du ditt uppehåll längre än så och vill fortsätta skydda den, måste du skriva in dig på AF (bli sjukskriven, gå på CSN är oxå giltigt). Om du inte gör det nollas din SGI, men du får ny SGI första dagen på ett arbete som förväntas pågå minst 6 månader, så det kanske inte är hela världen heller.

Och jo, folk förfäras och ska tala folk tillrätta om man tänker sig göra sånt som kliver utanför normen. Been there! Jag tror ärligt att folk är avundsjuka, för gemene man verkar inte ha råd att inte jobba några månader och dessutom vara alldeles för osäkra på om de kommer få ett nytt jobb när det är dags.
 
Det finns ju folk som tar sk "sabbatsår" då de inte jobbar alls (och inte är sjukskrivna eller arbetssökande) utan reser jorden runt eller nåt, och det tycks gå hur bra som helst. Jag fick det rådet en gång när jag var lite väl stressad och ville "göra annat", men hade definitivt -tyvärr- inte pengar att leva på så länge.
 
Har du lätt för att hitta ett nytt jobb sen så är det inga problem, annars kan jag tänka mig att det kan vara besvärligt när pengarna är slut...
Och i denna tråden så ska ingen negativitet spridas. Denna tråden hade ingenting med mitt val att göra, utan om vilka eventuella konsekvenser det fanns hos Försäkringskassan. Min ekonomi står inte och faller med att jag är ledig ett par månader, så jag uppskattar ifall du istället för att sprida dålig energi förlitar dig på att jag kommer att klara mig när jag säger att jag kommer att göra det.

Jag har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv och jag tror knappast att jag kommer att bli någon hemlös missbrukande uteliggare för att jag tar lite ledigt.
 
Nej, men du undrade varför folk "förfasas", och det var utifrån det jag svarade! Var inte alls meningen att vara negativ:crazy:
 
Nej, men du undrade varför folk "förfasas", och det var utifrån det jag svarade! Var inte alls meningen att vara negativ:crazy:
De är inte så oroade över att jag inte ska klara mig, de är mer oroade att systemet kommer att straffa mig tror jag.
 
Om 4 veckor (på dagen) kommer jag att avsluta mitt nuvarande jobb. Det är helt självvalt. Jag är inte medlem i något fack eller någon a-kassa, så ni behöver inte tänka på det. Jag har pengar att leva av ett tag, så jag tänkte ta ett par månader helt ledigt från jobb, anställningar och sådana ting för att samla ihop mig själv, få tid att skriva klart min uppsats, samt rida in en av mina hästar.

Jag borde ju egentligen veta vad som händer, men jag vet ärligt talat inte det. Men vad händer nu när jag officiellt blir arbetslös? Folk försöker skrämmas med att jag ju blir utförsäkrad, men vad innebär det exakt? Förlorar jag min SGI-poäng? Pensionen fattar jag ju eftersom jag inte har någon tjänsteinkomst under tiden jag är ledig.

Hur farligt är det egentligen? Min mamma har inte jobbat många timmar i sitt liv och hon har ju ändå haft ett bra liv vad gäller allt samhället har att erbjuda, trots att hon och pappa levt på hans inkomst.

Jag resonerar som dig att jobb får man alltid. Jag är inte heller medlem i A-kassan utan räknar kallt med att det löser sig ändå.

SGI däremot hade jag tänkt efter både en och två gånger innan jag nollar. Man vet liksom aldrig vad som händer, och tänk om man blir långtidssjukskriven. Då är en bra SGI värt otroligt mycket. Det kan ju vara skillnaden mellan att behöva sälja hästen eller ha råd att ha kvar den. Det kan ju i alla fall vara värt att ta reda på vad som krävs för att kunna behålla din SGI?
 
Det kan ju i alla fall vara värt att ta reda på vad som krävs för att kunna behålla din SGI?
Det var ju därför jag startade denna tråden. ;)

Jag har inte tiden på dagtid att sitta i telefonkö hos Försäkringskassan, jag har trots allt i 4 veckor till ett jobb att sköta.
 
Jag resonerar som dig att jobb får man alltid. Jag är inte heller medlem i A-kassan utan räknar kallt med att det löser sig ändå.

SGI däremot hade jag tänkt efter både en och två gånger innan jag nollar. Man vet liksom aldrig vad som händer, och tänk om man blir långtidssjukskriven. Då är en bra SGI värt otroligt mycket. Det kan ju vara skillnaden mellan att behöva sälja hästen eller ha råd att ha kvar den. Det kan ju i alla fall vara värt att ta reda på vad som krävs för att kunna behålla din SGI?
Håller med. Risken man tar är ju att få det väldigt tufft ekonomiskt om man pga sjukdom/olycka inte kan börja arbeta igen. Risken att man ska drabbas av något allvarligt just under den perioden är ju förstås liten, men den finns ju i alla fall.
 
Jag var arbetslös några månader i våras och ingenting hemskt hände. Jag lever de på sparpengar och på min sambo. Jag är med i a-kassan men valde att inte skriva in mig för jag ville inte sitta och söka telefonförsäljare, taxichaufför osv. Sökte de jobb jag verkligen ville ha och bara drällde runt. Sökte ett plugg till hösten som back up ifall jag inte skulle få något jobb men det fick jag. Hur skönt som helst faktiskt.
 
Varför blir "alla" så förfärade då? ;)
Trygghetsnarkomani?

Nollar du din SGI har du igen sjukpenning om du skulle bli skadad eller sjuk. Du har också klart sämre förutsättningar om du förblir arbetslös.
För den som inte har kapital i form av hus, bankmedel eller annat dyrbart som går att avyttra kan en sådan liten sak som ett halvårs sjukskrivning stjälpa hela den privata ekonomin.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 086
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
853
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 244
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 695
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp