Bukefalos 28 år!

Vad händer egentligen när man blir utförsäkrad?

Så länge du kan börja jobba så händer det väl inte så mycket. Men säg att du är ledig 4 månader blir avkastad av hästen och inte kan jobba på länge (eller aldrig). Då kan det bli problem. Det påverkar ju i längden även pension och sånt om det drar ut på tiden.

En bra sjuk och olycksfallsförsäkring är nog bra att teckna (om du inte har någon redan).
 
Lånar tråden lite om det går bra :)

Jag har lite funderingar kring SGI. Jag blir arbetslös den 1 september, kommer att försöka hanka mig fram som vikarie inom ett annat yrkesområde. Till saken hör att det nya jobbet som vikarie är lägre betalt. Påverkar det här min SGI? Jag kommer att behöva stämpla upp till mitt vikariat.
 
Lånar tråden lite om det går bra :)

Jag har lite funderingar kring SGI. Jag blir arbetslös den 1 september, kommer att försöka hanka mig fram som vikarie inom ett annat yrkesområde. Till saken hör att det nya jobbet som vikarie är lägre betalt. Påverkar det här min SGI? Jag kommer att behöva stämpla upp till mitt vikariat.

Du får lägre SGI om du har lägre inkomst.
 
Lånar tråden lite om det går bra :)

Jag har lite funderingar kring SGI. Jag blir arbetslös den 1 september, kommer att försöka hanka mig fram som vikarie inom ett annat yrkesområde. Till saken hör att det nya jobbet som vikarie är lägre betalt. Påverkar det här min SGI? Jag kommer att behöva stämpla upp till mitt vikariat.

Det beror lite på hur länge du har ditt jobb. Ett kortare jobb ex sommar vik på Ett par tre månader ska inte påverka SGI sa handläggaren när jag frågade för ett par år sedan. Ett jobb på 6 mån eller längre då räkna SGI om enligt den nya inkomsten.
 
Det beror lite på hur länge du har ditt jobb. Ett kortare jobb ex sommar vik på Ett par tre månader ska inte påverka SGI sa handläggaren när jag frågade för ett par år sedan. Ett jobb på 6 mån eller längre då räkna SGI om enligt den nya inkomsten.
Ok, jag får ringa Försäkringskassan och fråga vad som gäller för mig.

Mitt eventuella vikariat är ju en längre period men det är ju inte full tid, man blir inringd samma dag, kan bli att man jobbar 2 dagar en vecka, nästa vecka 5 dagar och veckan därpå 0 dagar. Så flyter det väl på antar jag? vet inte hur länge man kan jobba som vikarie på det viset. Jag söker såklart andra jobb under tiden.
 
FK brukar ha så man kan bli uppringd, lämna ditt nummer så ringer de upp när det är din tur.

Viktigt att skydda din SGI. Men du får inte vara arbetslös och skriva uppsats. I så fall är du studerande. Rekommenderar verkligen att tala med arbetsförmedlingen eller FK, det finns så många konstiga regler och ett snedsteg kan förstöra rejält för dig i framtiden. Talar av bitter erfarenhet...
 
Det bästa är som sagt att kolla med FK vad som gäller för just dig för att skydda din SGI, jag vet att mamma var rätt trött på FK och AF när hon hade fått ett års avgångsvederlag och tog ett halv år just för att skriva klart en bok som var efterfrågad. Hon behövde inte pengar för sitt "dagliga levende" men vill skydda sin SGI, alltså var hon tvungen att vara inskriven på AF och hennes handläggare var tydligen en komplett idiot för hon fick förklara för hen att mamma hade doktorerat inte betydde att hon var läkare. :meh::banghead: Handläggaren tyckte att mamma skulle jobba som stafettläkare, mamma fick gång på gång förklara för hen att hon doktorerade inom skolvärlden och hade absolut noll utbildning inom sjukvården. Men mamma tröttnade och bad att få tala med chefen på AF och efter ett möte med denne så slapp mamma några mer idiotmöten och förslag på jobb.
 
Det bästa är som sagt att kolla med FK vad som gäller för just dig för att skydda din SGI, jag vet att mamma var rätt trött på FK och AF när hon hade fått ett års avgångsvederlag och tog ett halv år just för att skriva klart en bok som var efterfrågad. Hon behövde inte pengar för sitt "dagliga levende" men vill skydda sin SGI, alltså var hon tvungen att vara inskriven på AF och hennes handläggare var tydligen en komplett idiot för hon fick förklara för hen att mamma hade doktorerat inte betydde att hon var läkare. :meh::banghead: Handläggaren tyckte att mamma skulle jobba som stafettläkare, mamma fick gång på gång förklara för hen att hon doktorerade inom skolvärlden och hade absolut noll utbildning inom sjukvården. Men mamma tröttnade och bad att få tala med chefen på AF och efter ett möte med denne så slapp mamma några mer idiotmöten och förslag på jobb.
:rofl: :rofl:
det skänker lite ljus över idiotin som infördes för några år sedan att alla på AF måste ha högskoleutbildning. ...för annars kanske man inte begriper sånt där...

:banghead: :banghead: :banghead:
 
:rofl: :rofl:
det skänker lite ljus över idiotin som infördes för några år sedan att alla på AF måste ha högskoleutbildning. ...för annars kanske man inte begriper sånt där...

:banghead: :banghead: :banghead:
När en av mina bekanta som nydisputerad var arbetslös en kortare period, föreslog hennes handläggare på AF att hon skulle söka en doktorandtjänst (i något helt slumpmässigt ämne) som handläggaren råkat få syn på en annons om. Eftersom "du har ju erfarenhet av att vara doktorand"...
 
Se till att få kontakt med FK, är mitt råd.
För många år sedan gjorde jag bort mig när jag inte tog reda på villkoren, när jag valde att plugga halvtid och jobba halvtid.

Det hade varit bättre att vara helt tjänstledig och plugga, för då hade jag behållit min a-kassa, men eftersom jag gjorde som jag gjorde, kom den ned på hälften. Dessutom valde jag att studera heltid i fem år efter det, och en arbetslös sommar fick jag alltså 80 proc av en 50 proc tjänst.

:banghead:

MEN - det var i början av 2000-talet och din situation är inte likadan, så det behöver inte alls vara så negativa konsekvenser för dig.

Jag vet att jag iaf muttrade över att jag inte tog reda på villkoren först, för det hade sparat en och annan ekonomiskt tuff sommar...
 
Varför blir "alla" så förfärade då? ;)

För att du i händelse av långvarig sjukdom får ganska låg ekonomisk ersättning om du saknar SGI.
Och eventuellt blir hänvisad till kommunens försörjningsstöd i en sådan situation - vilket är rätt knepigt om man äger kapitalvaror som häst, eventuellt äger sin egen bostad (och den räknas som större än schablon), bil eller liknande där man i så fall förväntas avyttra sina kapitalvaror innan man får ersättning från kommunen.

För att folk har tryggehtsnoja inom alla livets områden.
 
För att du i händelse av långvarig sjukdom får ganska låg ekonomisk ersättning om du saknar SGI.
Och eventuellt blir hänvisad till kommunens försörjningsstöd i en sådan situation - vilket är rätt knepigt om man äger kapitalvaror som häst, eventuellt äger sin egen bostad (och den räknas som större än schablon), bil eller liknande där man i så fall förväntas avyttra sina kapitalvaror innan man får ersättning från kommunen.

För att folk har tryggehtsnoja inom alla livets områden.
Det sistnämnda håller jag verkligen med om. För 10 år sen nollade jag min SGI helt medvetet eftersom jag inte ville vara inskriven på AF när jag pluggade och inte villa ha studielån. Och det gick alldeles utmärkt.
 
Viktigt att skydda din SGI. Men du får inte vara arbetslös och skriva uppsats. I så fall är du studerande.
Jag är inte reggad i skolan eftersom min uppsats redan är opponerad på etc etc, men icke godkänd. Jag behöver bara skicka in den till examinatorn.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
843
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 220
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 669
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp